«فردا» گزارش می‌دهد

تحلیلگران درباره مصاحبه اخیر رئیسی چه می‌گویند؟

کد خبر: 1228923

حسن هانی‌زاده: صحبت‌های آقای رئیسی امیدوار کننده بود و می‌تواند مبنای حرکت دولت قرار بگیرد. محمدصادق کوشکی: صحبت‌های رئیس‌جمهور یک‌بعدی بود، در حالیکه کشور دچار مشکلات متفاوتی است.

تحلیلگران درباره مصاحبه اخیر رئیسی چه می‌گویند؟

گروه سیاست سایت «فردا» - سیدابراهیم رئیسی در هفته‌ای که گذشت برای چندمین بار مقابل دوربین صداوسیما نشست و با مردم گفت‌وگو کرد. از اقتصاد و مهار تورم، سیاست خارجی و دستاوردهای منطقه‌ای و ... گفت. سخنان وی اما با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ای همراه شد که عمدتا رنگ و بوی نقادانه داشت. طبیعی هم است چراکه معمولان سخنان مسئولان مورد نقد قرار می‌گیرد و نه تمجید؛ دلیلش هم واضح است و چیزی غیر از ایرادات و مشکلات موجود که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیست. 

بعد از یکی ، دو روز که همه آن انتقادات بعضا هیجان زده را خواندیم و شنیدیم اما ، فرصت خوبی است تا با نگاهی کارشناسانه‌تر و دقیق‌تر به موشکافی و ارزیابی سخنان رئیسی جمهور بپردازیم. در همین راستا با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی ، همچنین محمد صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کرده‌ایم. 

حرف‌های امیدوار کننده

حسن هانی‌زاده، استاد روابط بین الملل، درباره صحبت های رئیسی به «فردا» گفت: مصاحبه‌ ابراهیم رئیسی درباره مسائل جهانی و منطقه‌ای و اقتصادی، چند نکته‌ی کلیدی داشت. نخست بحث تلاش‌های ایشان برای بهبود وضعیت معیشتی مردم، مسئله‌ی مسکن، اشتغال، همگرایی منطقه‌ای و... که در این دولت مورد توجه بوده است. آقای رئیسی سپس درباره قول هایی که ایشان در دو‌سال گذشته داده بودند، تاکید کردند بخشی از این وعده ها محقق شده است و بخش دیگری از آن نیز در دست اجراست. درباره مسئله‌ی مسکن نیز تاکید ایشان بر این است که تا دو سال آینده بحث مسکن حل خواهد شد و دولت همچنان به طور جدی دنبال ساز و کار‌های مناسب برای مسکن مردم است.»

وی  افزود: «مسئله فروش نفت طبق گفته‌های رئیسی به سطح قابل قبولی رسیده است و یکی از افتخارات دولت سیزدهم است که در سایه روابط منطقه ای فروش نفت را بالا برده اند. به نظر می‌رسد که صحبت‌های آقای رئیسی امیدوار کننده بود و می‌تواند مبنای حرکت دولت قرار بگیرد.»

هانی‌زاده درباره ابعاد سیاست خارجی صحبت های رئیسی نیز گفت: «ایشان به همگرایی منطقه ای معتقدند و در صحبت هایشان به سفر هایی که به منطقه و حتی آمریکای لاتین داشته اند اشاره کردند. ایران انزوا پذیر نیست و به علت جایگاهی که دارد نفوذ خاصی در جهان پیدا کرده است. شرایط منطقه‌ای در این دولت به سمت همگرایی حرکت کرده است و سال گذشته بین ایران و کشور های عربی روابط خوبی برقرار شد.»

اطلاع‌رسانی‌های تک بعدی

کوشکی که از جمله منتقدان مصاحبه اخیر رئیسی است، در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «صحبت‌های رئیس‌جمهور یک‌بعدی و محور صحبت‌های ایشان مباحث اقتصادی بود، در حالیکه کشور دچار مشکلات متفاوتی است و این مشکلات به‌هم‌پیوسته هستند. این‌گونه نیست که اگر اولویت دولت اقتصاد باشد سایر عرصه‌ها را کنار بگذارد. مانند حوزه‌ی رسانه، فضای مجازی، مسائل اجتماعی و... که روی اقتصاد تأثیر می‌گذارد.»

وی افزود: «تمرکز بیش از حد رئیس‌جمهور بر مباحث اقتصادی که از روش‌های ایشان در دوسال اخیر بوده در این گفتگو نیز خود را نشان داد. پرداخت محدودی نیز به بحث سیاست خارجی داشتند که این یک ضعف است.»

کوشکی تاکید کرد: «آقای رئیسی باید کل کشور را اداره کند و کشور عرصه‌های زیستی بسیار متنوعی دارد. یک نوع تمرکز خاص بر اقتصاد فارغ از نتایج آن نشان می‌دهد که نگرش آقای رئیس‌جمهور به منصب ریاست‌جمهوری دقیق نیست. ایشان تمرکز بر اقتصاد را امتیاز می‌داند. اگر قرار باشد که اقتصاد اولویت باشد، به معنی حذف سایر عرصه‌ها نیست. این تمرکز حتی منجر به حل مسائل اقتصادی هم نخواهد شد؛ چون برخی مشکلات اقتصادی ریشه در اجتماع دارد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «آقای رئیس‌جمهور بنا داشتند به‌جای کل ساختار اطلاع‌رسانی دولت، اطلاع‌رسانی کنند و این نشان می‌دهد که دولت آقای رئیسی پس از دوسال یک ساختار اطلاع‌رسانی حداقلی هم ندارد. دولتی که رئیس‌جمهور زبان آن باشد اصلا نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند. وقتی رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرد به‌جای همه‌ی بدنه‌ی رسانه‌ای ناکارآمدش اطلاع‌رسانی کند، شان رئیس‌جمهور در حد یک مجری خبر پایین می‌آید.»

کوشکی سپسبه صحبت‌های رئیسی درباره رد صلاحیت‌های انتخابات اشاره کرد: گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با مردم به‌جای گزارش کار، باید طرح برنامه‌ها و ایده‌ها برای جذب همکاری مردم باشد؛ یعنی ایشان بگوید که در پیش رو چه اتفاقی قرار است رخ دهد. کلی‌گویی درباره‌ همکاری مردم و نخبگان بدون سازوکار در حد یک شعار باقی می‌ماند و کسی آن را باور نمی‌کند. نکته خیلی عجیب هم پرداختن به این مسئله بود که در ایام تبلیغات چه کردم و چه شده است! این مسئله خیلی عجیب بود و برازنده نبود. اینکه ایشان مطرح کند که در دو سال پیش تلاش کردم نامزدهای دیگری هم تایید صلاحیت بشوند، نشان می دهد که مشاورین آقای رئیسی هنوز در دوران انتخابات مانده‌اند. گویا مشاورین آقای رئیسی باور نکرده‌اند که ایشان رئیس جمهور است. از همه مهم تر، مگر شورای نگهبان تابع آقای رئیسی بوده است که با توصیه ایشان، رقبا تأیید صلاحیت شوند؟ دو سال دیگر تا انتخابات مانده است و این سخنان برای جذب رای اصلاً در شان رئیس‌جمهور نیست.

وی همچنین افزود: صحبت رئیس‌جمهور با مردم باید پیرامون نکاتی باشد که مردم درباره ی آن‌ها ابهام دارند، یعنی نکاتی مطرح شود که جز ایشان کسی نمی‌تواند مطرح کند. مردم توقع دارند ابهامات کلان را بشنوند. اینکه آقای رئیس‌جمهور دستاوردهای اقتصادی را مطرح می‌کند همان خطایی است که رؤسای جمهور پیشین نیز انجام داده اند. یعنی آماری را مطرح می‌کنند که مردم آن را لمس نمی‌کنند. البته ما امیدواریم که آقای رئیسی دوسال پیش رو را مانند دو سال قبل عمل نکنند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها