ادامه واکنش‌ها به تناسبی‌شدن انتخابات

احدیان: نظر هیئت عالی نظارت، سیاسی است نه کارشناسی

کد خبر: 1230117

درحالی‌ که رهبر انقلاب بر دو اصل رقابت و مشارکت در انتخابات تأکید دارند، هیئت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی با انتخابات تناسبی مخالفت می‌کند.

احدیان: نظر هیئت عالی نظارت، سیاسی است نه کارشناسی

گروه سیاست سایت فردا: مجلس شورای اسلامی اخیرا ذیل اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات تناسبی‌شدن انتخابات مجلس را تصویب کرد. پس از آن، هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، به ریاست محمدباقر ذوالقدر، عصر روز یکشنبه 4 تیرماه 1402 تشکیل جلسه داد و به بررسی اصلاحیه و تغییرات مجلس در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاست‌های کلی پرداخت. در این جلسه، اصلاحات و تغییراتی که مجلس در جلسه 30خردادماه1402 برای رفع مغایرت‌های اعلامی هیئت عالی نظارت مجمع در این طرح با سیاست‌های کلی مصوب کرده بود، بررسی شد. اعضای هیئت عالی نظارت مجمع، پس از توضیحات محمدصالح جوکار، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها و جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و احمد وحیدی، وزیر کشور، تغییرات و اصلاحات مجلس را در رفع مغایرت‌ها و ابهامات اعلامی هیأت عالی نظارت، در خصوص ماده 2، ماده 14 مکرر، ماده 29 و تبصره 7 الحاقی به ماده 12 و ماده 52 پذیرفتند و به رفع مغایرت و ابهام مصوبات رأی دادند، اما در موضوع ماده 16 در خصوص «تأیید تصمیمات وزارت کشور در هیأت‌های اجرایی» و اضافه شدن عبارت «در چارچوب قانون»، اعضای هیأت عالی نظارت بر به باقی ماندن ابهام در این ماده تأکید کردند.

در مورد ماده 96 الحاقی درباره «تناسبی شدن انتخابات در تهران» اعضای هیأت عالی نظارت با وجود تغییرات اعمال شده توسط مجلس، در این ماده، مغایرت‌های این ماده با سیاست‌های کلی و ابهام موجود آن را رفع نشده قلمداد کردند و به باقی ماندن مغایرت‌ها و ابهام در تناسبی شدن انتخابات در تهران با برخی از سیاست‌های کلی انتخابات و سیاست‌های کلی قانونگذاری رأی دادند.

رهبر انقلاب اسلامی همواره بر دو اصل رقابت و مشارکت بالا در انتخابات تأکید کرده و به ویژه اخیرا و درباره انتخابات پیش رو؛ بنابراین به روشنی می‌توان دریافت که سیاست کلی ترسیم‌شده از سوی ایشان رقابت سالم در انتخابات و تلاش برای بالابردن میزان مشارکت است. با تورقی علمی بر انتخابات تناسبی، می‌توان دریافت که تناسبی‌بودن انتخابات اولا باعث حضور همه گروه‌های سیاسی در انتخابات می‌شود و از تحکم لیست‌گرایی به جای حزب‌گرایی جلوگیری می‌کند و ثانبا مردم می‌تواند همه نمایندگان خود را در عرصه انتخابات ببینند و راحت‌تر دست به انتخاب بزنند؛ بنابراین میزان مشارکت هم بالاتر خواهد رفت.

حالا محمدسیعد احدیان، دستیار رئیس مجلس، به مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با تناسبی‌شدن انتخابات واکنش نشان داده و نوشته است: «درحالی‌که رهبر انقلاب راهبرد رقابت و مشارکت را برای انتخابات تعیین کردند، هیئت عالی نظارت، انتخابات تناسبی که نقش مستقیمی در پیاده‌سازی این دو راهبرد دارد را با کدام سیاست مخالف دیده است؟ اسامی مخالفان در هیئت ما را مطمئن می‌کند، رای سیاسی است نه کارشناسی».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها