گفت‌وگوی «فردا» با امیررضا واعظ آشتیانی

اصلاح‌طلبان تقسیم کار کرده‌اند/ رادیکال‌ها می‌خواهند امتیاز بگیرند

کد خبر: 1230893

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اصلاح‌طلبان برای انتخابات تقسیم کار کردند و گروهی می‌خواهند با تندکردن فضا برای اصلاح‌طلبان از حاکمیت امتیاز بگیرد و گروه‌هایی هم با میانه‌روی عقلانیت پیش ببرند.

اصلاح‌طلبان تقسیم کار کرده‌اند/ رادیکال‌ها می‌خواهند امتیاز بگیرند

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا سعید حجاریان در سخنانی نامتعارف گفته که رئیسی باید استعفا دهد. از سوی دیگر او کوشیده که اصلاح‌طلبان را به سمت تحریم انتخابات سوق دهد؛ حالا باید بررسی کرد که اولا مخاطب او کیست و ثانیا سخنانش تا چه حد در میان اصلاح‌طلبان تأثیرگذار است؟

امیررضا واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای حجاریان اگر سخنان ساختارشکن نزند، باید به او شک کرد. شالکه او با هنجارشکنی شکل گرفته است و تصور می‌کند عقل کل است. او فکر می‌کند خیلی می‌فهمد اما پایه و اساسش سست است. چرا این که رئیس‌جمهور باید استعفا دهد را زمان آقای خاتمی و روحانی نمی‌گفت که در هر دوره اینها مشکلات بسیار مهمی وجود داشت. این دست افراد زمان انتخابات که می‌شود می‌خواهند چانه‌زنی‌های خودشان را داشته باشند. اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمی‌کنند و با پشتوانه پر هم می‌آیند اما این روحیه که با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند مصداق رفتار بخش رادیکال اصلاح‌طلبان است که می‌خواهند با پشتوانه غیرعقلانی فضا را به سمت امتیازگیری ببرند. بنابراین از باب حاکمیت به نوعی می‌خواهد امتیاز بگیرد. این درحالی است که شورای نگهان هیچ وقت از اصولش کوتاه نیامده و کوتاه هم نخواهد آمد. آن‌چیزی که روشن است، اصلاح‌طلبان برای انتخابات تقسیم کار کردند و گروهی می‌خواهند با تند کردن فضا برای اصلاح‌طلبان از حاکمیت امتیاز بگیرد و گروه‌هایی هم با میانه‌روی عقلانیت پیش ببرند».

او ادامه داد: «میانه‌روهای اصلاح‌طلب باید حسایشان را از رادیکال‌ها جدا کنند؛ ضمن اینکه دوره این حرف‌های ساختارشکن گذشته است و مورد توجه مردم نیست. رادیکال‌های اصلاحات می‌خواهند اصل انتخابات را به چالش بکشند و آن‌چیزی را مطرح می‌کنند که اپوزیسیون می‌خواهد. آمریکا و اروپا هم نمی‌توانند انتخابات ایران را به چالش بکشند چه رسد به چنین نیروهایی. هرچند این دست افراد هرچه قدر این حرف‌ها را بزنند، تأثیر معکوس خواهد داشت زیرا هر میزانی که چنین سخنانی مطرح می‌شود، مردم پر شورتر از گذشته وارد انتخابات می‌شوند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «چرا دولت باید استعفا دهد؟ دولت‌های خاتمی و روحانی در حوزه‌های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی کشور را شخم زدند و تخریب کردند. همین نیروهای رادیکال اصلاح‌طلب در آن زمان ترک فعل کردند و حالا به جای اینکه پاسخگو باشند، طلبکار می‌شوند. اینها بدهکاران همیشه طلبکار هستند. وزیر مسکن دولت روحانی یک آجر روی آجر در حوزه مسکن نگذاشت تا حدی که خود روحانی عذرخواهی کرد. خب این عذرخواهی چه به درد مردم می‌خورد| ارز را از سه هزار تومان به 50 هزار تومان رساندند اما هیچ یک از این آقایان نگفتند که رئیس‌جمهور مورد حمایتشان باید استعفا دهد».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «دولت آقای رئیسی بی‌نقص نیست و خود ما هم در موضوعات اقتصادی، صنعتی و حتی سیاسی انتقادهایی را مطرح می‌کنیم اما این انتقادها باید مستدل و منصفانه باشد نه اینکه فردی بگوید استعفا دهد. این افراد که ترک فعل کرده‌اند حالا مدعی شده‌اند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها