خبر هفته/ «فردا» گزارش می‌دهد:

فصل تازه روابط دیپلماتیک/ ایران به طور رسمی عضو پیمان شانگهای شد

کد خبر: 1231534

جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست‌وسومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو به شکل رسمی به عضویت این سازمان درآمد.

فصل تازه روابط دیپلماتیک/ ایران به طور رسمی عضو پیمان شانگهای شد

گروه سیاست سایت فردا: مهم‌ترین خبر در هفته‌ای که گذشت به چشم خورد، رسمیت‌یافتن عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای بود. جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «دهلی‌نو» به شکل رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای پذیرفته و معرفی شد و همزمان با اعطای عضویت اصلی ایران به این پیمان در مراسمی با حضور سفیر کشورمان پرچم ایران در کنار پرچم هشت عضو اصلی دیگر در برابر مقر دبیرخانه این سازمان در پکن به اهتزاز در آمد.

روند تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی، شهریور سال ۱۴۰۰، در اولین حضور رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در بیست‌و‌یکمین نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد. در پایان این نشست که ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند و بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران آغاز شد. با انجام فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای در روند تبدیل عضویت کشورمان، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» در روز ۴ بهمن ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تایید شورای نگهبان رسید. رئیس جمهور ایران نیز 18بهمن۱۴۰۱ قانون الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد.

حالا و با طی‌شدن کامل این روند ایران در هفته‌ای که گذشت به طور رسمی به عضویت دائم پیمان شانگهای درآمد تا امیدوار باشیم که ظرفیت‌های گسترده‌ای به روی اقتصاد کشورمان باز شود و نیز در حوزه ارتباطات دیپلماتیک نیز ایران بتواند حتی بدون توجه به رفع تحریم‌های آمریکا ارتباطات خود را در عرصه بین‌المللی گسترش دهد. شبکه خبری بلومبرگ درباره این موضوع پس از رسمیت عضویت ایران در شانگهای در گزارشی نوشت: « ایران که به تدریج از انزوای دیپلماتیک خارج شده است در حال ایجاد یک اتحاد نظامی کلیدی با روسیه است که به دنبال دفاع هوایی از آن نیز هست، همزمان روابط خود را با عربستان سعودی احیا می‌کند، متحدانش در حال پرتاب موشک به سمت اسرائیل هستند و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد».

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته درباره آثار عضویت ایران در پیمان شانگهای نوشت: «تسهیل دسترسی به بازار بزرگ کشورهای عضو، دلارزدایی از مبادلات تجاری، رونق بیشتر گردشگری و راه‌های تجاری، تقویت امنیت منطقه‌ای و افزایش تعاملات سیاسی از مزایای این رویداد بزرگ در مسیر تحقق ‎ایران قوی است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها