نامه‌نیوز/ سید جلال ساداتیان : برای مقابله با ادعای اماراتی‌ها باید جایگاه ژئوپلیتیک خود را تقویت کنیم

کد خبر: 1234797

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: گرچه از هر نظر حق با ماست و امارات هیچ حقی بر جزایر سه‌گانه ندارد اما به هر حال آنها لابی می‌کنند و ما هم باید دیپلماسی‌مان را فعال کنیم.

نامه‌نیوز/ سید جلال ساداتیان : برای مقابله با ادعای اماراتی‌ها باید جایگاه ژئوپلیتیک خود را تقویت کنیم

«فردا» - اخیرا روسیه به واسطه بیانیه شورای همکاری خلیج فارس از ادعای امارات بر سر جزایر سه‌گانه حمایت کرد؛ رویکردی که پیشتر چین هم اتخاذ کرده بود.

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک بر اساس اسناد تاریخی در اختیار ایران بوده است و هیچ بحثی هیچ وقت سر این دو وجود نداشته است. بر جزیره ابوموسی نیز حاکمیت ایران وجود داشته و بین ایران و امارات مقرر شد که اماراتی‌هایی که در این جزیره زندگی می‌کنند بتوانند به امارات رفت‌وآمد داشته باشند تا آنکه برای یک کشتی اماراتی مسئله‌ای پیش آمد و از سمت ایران موجی دریایی اطراف این کشتی به وجود آمد و همین موضوع باعث شد که امارات به سراغ ادعا بر هر سه جزیره برود و در تمام این سال‌ها در پایان شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ای صادر می‌شد که در بخشی از آن بیانیه اشاره‌ای به ادعای امارات هم می‌شد. سابقه تاریخی این قضیه هم نشان می‌دهد حتی خود اماراتی‌ها در موقعیت‌هایی تن به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه داده‌اند. از زمانی که انگلیس‌ها به این منطقه آمدند و وعده‌هایی به برخی حکام محلی دادند، ادعاهایی مطرح می‌شد تا آنکه در سال1975 انگلیس‌ها خواستند که از منطقه بیرون بروند و ماجرای بحرین را پیش کشاندند. شاه هم به نوعی فریب خورد و در سفرش به هند پذیرفت که رفراندوم برگزار شود. امارات هم که اعلام استقلال کرده بود، ایران استقلالش را به رسمیت شناخت. از آن سو حکام محلی بنا شد که خیانت نکنند».  او ادامه داد: «با جمیع اوصاف هیچ نقطه ابهامی وجود ندارد که ادعای اماراتی‌ها بر جزایر سه‌گانه کاملا نادرست است. آنها حالا تصور می‌کنند موقعیت ایران تضعیف شده است و چون می‌دانند هیچ استدلال تاریخی و حقوقی‌ای ندارند، مدام لابی می‌کنند». 

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد تمایل امارات صرفا تصرف سرزمینی نیست بلکه برای این کشور اهمیت استراتژیک این مناطق به دلیل آب‌های ساحلی است تا بتوانند تأمین انرژی بیشتر کنند. علاوه بر این بتوانند پایگاه‌های بیشتری به غربی‌ها ارائه دهند. ایران هیچ‌وقت به ادعاهای اماراتی‌ها رسمیت نداده است و این موضوع را از اساس غیرقابل مذاکره در هر سطحی می‌داند». 

ساداتیان در پایان گفت: «گرچه از هر نظر حق با ماست و امارات هیچ حقی بر جزایر سه‌گانه ندارد اما به هر حال آنها لابی می‌کنند و ما هم باید دیپلماسی‌مان را فعال کنیم. اینکه اکنون روسیه و چین از ادعاهای اماراتی‌ها حمایت می‌کنند، نشان می‌دهند حتی این دو کشور هم اگر پای منافعشان وسط باشد، تکیه‌گاه‌های خوبی نیستند؛ بنابراین برای مقابله با ادعای اماراتی‌ها باید جایگاه ژئوپلیتیک خود را تقویت کنیم تا اساسا شاهد طرح چنین ادعاهایی نباشیم».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها