دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح‌طلبان و یک سناریو تکراری

کد خبر: 1236209

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح‌طلبان و یک سناریو تکراری

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

خراسان: جبهه اصلاحات به دنبال تکرار سناریوی سال 98 است؟

هنوز فضای انتخاباتی جدی نشده که سخنگوی جبهه اصلاحات به‌طور تلویحی اصلاح‌طلبانی را که قصد شرکت در انتخابات بدون اجازه تندروهای این جریان را دارند تهدید به عدم حمایت کرده است. جواد امام همچنین گفته: جمع بندی جبهه این است که درباره انتخابات توصیه‌ای نمی‌کند، اما اگر شخصی برای خودش، تصمیمی می‌گیرد، متوجه جبهه نیست.

روزنامه خراسان در این ارتباط نوشته: این اظهارات جواد امام نشان می دهد که جبهه اصلاحات با همین فرمان به دنبال تکرار سناریوی انتخابات اسفند 98 مجلس است. سناریویی که هیچ تاکتیک سیاسی به همراه خود نداشت، با عقب نشینی و مشارکت نکردن احزاب مختلف جریان اصلاح طلبی همراه شد و تنها جریان راست اصلاح طلبی آن هم بدون انسجام و پشتوانه کافی پا به صحنه انتخابات آن سال گذاشت. اگر قرار نیست جریان اصلاحات مواجهه خود را با یک کارزار سیاسی به درستی تبیین و تعیین کند، فلسفه وجودی جبهه ای به نام جبهه اصلاحات چه خواهد بود؟ و مگر نه آن که بیان چنین اظهاراتی از سوی سخنگوی جبهه اصلاحات سبب دلسردی در بدنه اردوگاه اصلاح‌طلبی خواهد شد؟

 

محمدسعید احدیان: نزدیک به 40ماده ایجابی به لایحه‌ای که به مجلس ارائه شد اضافه شده/ اگر این قانون قبلا وجود داشت شاهد تعداد زیادی از برخوردهای صورت گرفته با سلبریتی‌ها و کسب‌وکارهای هنجارشکن نبودیم

با انتشار جزئیات جدیدی از لایحه عفاف و حجاب که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تنظیم شده علاوه بر بررسی کارشناسی مفاد آن همچون همیشه انتقادات و تخریب‌ها نیز شدت گرفت.

در این شرایط دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس با اشاره به این لایحه در روزنامه همشهری نوشته: مهم‌ترین تفاوت مصوبه کمیسیون نسبت به لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده این است که در حوزه ایجابی و فرهنگی و اجتماعی نزدیک به 40ماده اضافه شده است. متأسفانه فضای عمومی همیشه به این بحث‌ها کم‌توجهی کرده و اکنون نیز در رسانه‌ها به آن کم‌توجهی می‌شود. در حوزه سلبی هم نگاه اصلی این است که مجازات‌ها به‌گونه‌ای بازدارنده باشد که تخلف صورت نگیرد به جای اینکه تخلف به‌گونه‌ای عملیاتی شود که تعداد زیادی دچار مجازات شوند؛ بنابراین هدف جریمه کردن نیست؛ هدف انجام ندادن تخلف است. برخوردها و جریمه‌ها با تمرکز بر جریمه نقدی سنگین طراحی شده اما تأکید جدی بر مروجین بدپوششی است؛ ازجمله سلبریتی‌ها یا کسب‌وکارهایی که عامدانه این مسئله را ترویج می‌دهند. باید توجه کرد که مجلس به‌دنبال حمایت از کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها و افراد دارای شهرت اجتماعی است اما اگر معدود افرادی به این هنجارشکنی ورود داشته باشند، مجازات بازدارنده نقدی برای آنها درنظر گرفته شده است با این هدف که عملا به سمت تخلف نروند و به‌عبارتی دیگر هدف، حفظ افراد از حرکت کردن به سمت هنجارشکنی است. بر این اساس پیش‌بینی این است که این قانون، رفتار مروج ولنگاری را کاهش می‌دهد. مثلا اگر این قانون قبلا وجود داشت ما الان شاهد تعداد زیادی از سلبریتی‌ها یا کسب‌وکارهای هنجارشکن که با آنها برخورد صورت گرفته، نبودیم.

 

جام جم عنوان کرد: افشای مافیای پشت‌پرده قانون‌شکنی با حمایت از پلتفرم‌های خاطی

روز گذشته طاقچه از دسترس خارج شد تا تخلف این مجموعه از ضوابط عفاف و حجاب مورد رسیدگی قرار بگیرد.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده موضوع پلتفرمی رانتی به نام طاقچه است که با گردنکشی می‌خواهد مقابل قانون بایستد! طبق قانون اگر مجموعه‌ای ترویج و تبلیغ بی‌حجابی و بدپوششی کند، مقام قضایی می‌تواند آن مجموعه را تعزیر کند. بنا بر همین قانون، برخوردهایی با برخی مجموعه‌ها نظیر دیجی‌کالا، از کی و طاقچه شده است. مجموعه‌هایی که از قضا در فتنه ۱۴۰۱ هم فعال بودند و ایجاد این ماجراهای جدید توسط این جریان‌ها در آستانه سالگرد فتنه مذکور نیز قابل تامل است. ایستادگی در برابر قانون نیاز به حامیان پنهانی دارد که در روزهای آتی باید منتظر آفتابی‌شدن‌شان در فضای رسانه بود. همان‌ها که انحصار فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی را در دست گرفته و کاسبان قانون‌شکنی شده‌اند. حمایت از پلتفرم‌های خاطی، از بسترهای نمایش خانگی گرفته تا فروش کالا، نشان می‌دهد که مافیای پشت‌پرده قانون‌شکنی چه جریانی است و چطور ردپای پول‌های کثیف، هنجارشکنی را در جامعه دنبال می‌کند. پلتفرم‌های رانتی دنبال محک‌زدن قانون بوده و مشتاق این هستند که بدانند قانون جمهوری اسلامی تا کجا با آنها مماشات خواهد کرد تا آنها خود را آماده گام بعدی عملیات کنند. اگر برخورد جدی و محکم قانونی صورت بگیرد، آن وقت هرکسی با هر مقدار رانت! به خود اجازه قانون‌شکنی نخواهد داد.

 

صبح نو مطرح کرد: پیشروی رادیکالیسم سیاسی اصلاح‌طلبان به حوزه فرهنگ/ فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا با استفاده از حرام سیاسی

لایحه عفاف و حجاب از ابتدا با هجمه‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون داخلی و خارجی مواجه شده است و برخی از چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب نیز برای خودنمایی، احیا و بازسازی جایگاه سیاسی خود در جامعه با زیر سوال بردن مقوله حجاب، به لایحه حجاب و عفاف می‌تازند.

روزنامه صبح نو با ذکر این مطلب نوشته: محمد خاتمی، رئیس جریان اصلاحات که در ابتدای اغتشاش‌های سال گذشته از شعار «زن، زندگی، آزادی» به‌عنوان شعاری زیبا یاد کرده و وقتی متوجه شد در محاسباتش اشتباه کرده، در نهایت اعلام کرد که براندازی، ناممکن و نامطلوب است، اخیرا برای چندمین‌بار درباره حجاب موضع‌گیری کرد و با استفاده از کلیدواژه پرتکرار ضدانقلاب‌ها یعنی؛ حجاب اجباری، گفت: «بهره‌گیری از اجبار حکومتی در پوشاندن لباسی تنگ بر پیکر واقعیت اجتماعی متکثر مناقشه‌برانگیز است.» رادیکالیسم سیاسی اصلاح‌طلبان که پیش‌تر در قالب تحریم انتخابات‌ مختلف بروز کرده بود، اکنون در حال پیشروی به حوزه‌های دیگر از جمله حوزه فرهنگی است. این جریان در تلاش برای معنادهی و جهت‌دهی به مخالفان مقابله با بی‌حجابی بوده و در برابر حاکمیت، آرایشی تهاجمی اتخاذ کرده‌اند. در واقع از بعد از پاییز 1401، اصلاح‌طلبان سعی دارند از فضای جامعه برای اجرای پروژه نرمالیزاسیون و استحاله سیستماتیک ارزش‌ها بهره ببرند و با استفاده از این حرام سیاسی، فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را دنبال کنند. رویکرد و چاره نظام در مواجهه با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی و علاج ناهنجاری‌های اجتماعی آن است که با تدبیر و همفکری، راه‌ها و روش‌های مستمر و درعین حال هم بازدارنده، هم اقناعی بیابد تا زمینه ایجاد دوقطبی‌های کاذب و تنش‌های اجتماعی فراهم نشود و لایحه حجاب که هنوز تبدیل به قانون نشده، با همین هدف تدوین شده است. مسئولان امر به این نتیجه رسیده‌اند که عفاف و حجاب از مقولاتی نیست که تنها با جرم‌انگاری بتوان آن را حل کرد، از‌این‌رو در لایحه مزبور سعی شده است جنبه‌های فرهنگی و بازدارندگی قانونی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

تحلیل صبح نو از استراتژی خرید زمان اصلاح‌طلبان

در انتخابات پیش‌رو در ادامه مواضع تناقض‌آمیز اصلاح‌طلبان، سخنگوی جبهه اصلاحات گفته: «با توجه به مباحثی که امروز در جبهه اصلاحات مطرح شد و نظراتی که اعضای جبهه داشتند، جبهه اصلاحات ایران همچنان درباره انتخابات هیچ توصیه‌ای ندارد.»

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: در شرایطی که مواضع اکثریت طیف اصلاح‌طلبان بر شاخ‌و‌شانه کشیدن برای نظام و اعلام تحریم پیش از موعد انتخابات پیش‌رو به دلیل بهانه‌های واهی همچون نداشتن نامزد مشخص متمرکز شده است، به نظر می‌رسد بخشی از این طیف، استراتژی جدیدی را برای زمان‌خریدن در اعلام تصمیم نهایی خود در نظر گرفته‌اند تا جایی که بتوانند با تحلیل شرایط پیش آمده به اتخاذ تصمیم دقیق‌تری در عرصه انتخابات بپردازند. در سال‌های اخیر با وجود تأیید صلاحیت چهره‌های سیاسی همچون اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف و دیگر نامزدهای منسوب به این جریان آنان این مساله را کنار گذاشته و در هر دوره با نادیده‌گرفتن آن مدعی می‌شوند که ما در انتخابات‌های گذشته هیچ نامزد مشخصی نداشتیم. در نتیجه حمایت این طیف از روحانی، شرایط اجتناب‌ناپذیری بود که به آن دچار شدیم. رویه‌ای که عملا با واقعیت همخوانی ندارد و این طیف در ادوار مختلف انتخابات به دلیل ترس از شکست سبد رأی خود به سراغ چهره‌هایی معتدل و بعضا اصولگرای اصلاح‌طلب رفته‌اند تا بتوانند به‌صورت حداقلی در فضای سیاسی کشور حضور داشته باشند. طیف چپ در سال‌های اخیر و پس از التهابات اجتماعی سال گذشته، تلاش‌های ویژه‌ای در این راستا انجام داده است تا بتواند در ذهن عمومی، خود را هم جهت با مواضع اپوزیسیون نشان دهد. موضعی که عملا پس از سال‌ها حکومت‌داری و سابقه اداره کشور ممکن نیست و انتقادات آنان به ساختار کشور در حالی از سوی این طیف مطرح می‌شود که بخش مهمی از این اشکال‌ها معطوف به عملکرد خود آن‌هاست. در این شرایط شاید بهتر باشد که آنان مروری را بر سوابق کاری و عملکردی خود در زمینه‌های مختلف داشته باشند و راهبردی جدیدتری را برای بیان مطالبات خود پیدا کنند.

 

کیهان: سال گذشته از اعتصاب حمایت کردند و اکنون خود را حامی کسب و کارها نشان می‌دهند

نحوه برخورد با «طاقچه» به دلیل عدم رعایت ضوابط واکنش‌های متعددی را برانگیخته است که مجددا بحث بر سر ضرورت ضابطه‌مندی در این حوزه را داغ کرده است.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سؤالی درباره واکنش آمریکا به برخورد قانونی با یکی از کسب و کارهای مرتکب ناهنجاری، علیه برخورد مطابق قانون به فضا‌سازی پرداخت و همزمان روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی نیز به عنوان امتداد داخلی دشمن همین رویه را پیش گرفتند. مدعیان اصلاحات با این تیترها ژست حساسیت و نگرانی برای اقتصاد کشور گرفته‌اند، آیا آنها واقعا دلسوز و نگرانند؟ در اغتشاشات سال گذشته که جریان معاند نظام اسلامی در خارج با حمایت سرویس‌های جاسوسی غربی، به همراه مدعیان اصلاحات در مقام شبکه تأمین منافع آمریکا در ایران و پیاده‌نظام رسانه‌ای دشمن دست به شرارت زدند اما راه به جایی نبردند و از مردم تو دهنی خوردند، افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی از اعتصاب حمایت کردند و اغتشاشگران و تخریب‌گران بانک‌ها و مغازه‌های مردم را معترض مدنی نامیدند اما اکنون خود را حامی اقتصاد کشور و کسب و کارها نشان می‌دهند! اتفاقات خلاف قانون اخیر از انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی تا هنجارشکنی‌های گسترده در شبکه نمایش خانگی و برخی استارت‌آپ‌ها نشان از یک هجمه ترکیبی است که مستلزم مواجهه ترکیبی است و لزوم ضابطه‌مند‌سازی و نظارت بر استارت‌آپ‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند.

 
کیهان: بانیان 8 سال ناکارآمدی از حاکمیت امتیاز می‌خواهند!
اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی به گمان فراموشی کارنامه‌شان در اذهان عمومی ردای منتقد بر تن کرده و به‌صورتی که انگار هیچ نقش و مسئولیتی در پدیداری مشکلات ندارند مشغول خط و نشان کشیدن برای انتخابات هستند.
روزنامه کیهان در خصوص این رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات مجلس نوشته: مدعیان اصلاحات با هشت سال دربست در اختیار داشتن قوه مجریه به هیچ‌یک از انتقادات و خیرخواهی‌های دیگران توجه نکردند و منتقدین را کم‎سواد، بی‌دین، کاسب تحریم، بی‌شناسنامه، جیب بر، دنیا ندیده، مستضعف فکری، دارای خطای دید، تخریبگر، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، تازه انقلابی شده، هوچی‌باز و عصر حجری خواندند. حال که چند صباحی از قدرت فاصله گرفته‌اند، از حاکمیت توقع دارند به آنها «امتیاز بدهد» تا به هر قیمتی شده به قدرت بازگردند. بدون آنکه حتی از کارنامه سیاه خود اظهار پشیمانی کرده و از ملت عذرخواهی کرده باشند یا طرح و برنامه موجهی برای اداره کشور داشته باشند.
 
جوان: عامل اصلی اغتشاشات سال گذشته مشکلات اقتصادی و معیشتی است نه فرهنگی/ ضدیت با محرم دشمنی با ایران است
هجمه‌ها و برنامه‌های دشمنان علیه فرهنگ و ارزش‌های ایرانیان همچنان با قوت پیگیری می‌شود چنانکه در محرم امسال نیز نشانه‌هایی از این برنامه‌ها دیده شد.
روزنامه جوان در این باره نوشته: بعد از آغاز اغتشاشات پاییز گذشته، برخی تصور می‌کردند که یک جنبش اعتراضی مردمی در حال شکل‌گیری است که مطالبات بخشی از جامعه را پیگیری می‌کند. مطالباتی که بر اساس نظرسنجی‌های مراکز معتبر به زعم بخش قابل توجهی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی ایجاد شده و در واقع عامل اصلی آن نه عرصه فرهنگی بلکه حوزه اقتصاد است، ولی زمان زیادی نگذشت که دست‌های سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان و اهدافی که آنان از این اغتشاشات و جنگ رسانه‌ای مدنظر داشتند هویدا شد. خیلی زود روشن شد که ایران با یک سناریوی محاسبه شده و طرح‌ریزی شده مواجه است که با حمله به همه آن چیز‌هایی که به صورت نرم و سخت بنیان‌های جامعه ایران را تشکیل می‌دهند به دنبال فروپاشی اجتماعی و سیاسی ایران است. برخلاف خط تبلیغاتی دشمن، باید گفت که محرم متعلق و نشئت گرفته از جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران مولود محرم هستند و شاید به خاطر همین است که از نظر سرویس‌های اطلاعاتی دشمن، هجمه به محرم و عاشورا، هجمه به انقلاب اسلامی و تضعیف نظام برآمده از آن را در پی دارد و اساساً نابودی اعتقاد به عاشورا علاوه بر تضعیف نظام جمهوری اسلامی، باعث از بین رفتن روحیه حقیقت‌خواهی و حماسی مردم ایران خواهد شد و راه را برای دشمن باز خواهد کرد.
 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها