دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اولویت اصلاح‌طلبان؛ انتخابات یا نزاع با حاکمیت؟

کد خبر: 1230487

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اولویت اصلاح‌طلبان؛ انتخابات یا نزاع با حاکمیت؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: اولویت اصلاح‌طلبان ساختاری نزاع با حاکمیت است نه انتخابات

مصاحبه هفته گذشته سعید حجاریان پرده‌ای از دیدگاه اصلاح‌طلبان رادیکال به نمایش گذاشت که تصور می‌شد در پی چندین دهه تجربه دست از آن کشیده باشند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: حجاریان امروز نظام و حاکمیتی را زیر سؤال می‌برد که در بستر همین نظام و قانون اساسی‌اش، او و جریان سیاسی‌اش تا بالا‌ترین مناصب این حکومت مسئولیت گرفته‌اند و تا زمانی که مردم با انتخابات، آن‌ها را حذف نکرده‌اند، هیچ کرسی از این نظام را ترک نکردند. با توجه به دیدگاههای حجاریان در مصاحبه با اعتماد اصلاح طلبان ساختاری همچنان اولویت اصلی خود را نزاع با حاکمیت تعریف کرده و قائل به رقابت انتخاباتی به معنای مرسوم آن نیستند. اصلاح طلبان می‌کوشند مسئله اساسی در قانون اساسی را مسئله جدایی مدیریت و قدرت دانسته و به طور ضمنی بر مشروط‌سازی قدرت رهبری تأکید می‌کنند. حجاریان در راستای سیاه نمایی از شرایط کشور مدعی بن بست در فرادست و استیصال در فرودست جامعه شده و با به چالش کشیدن دموکراسی موجود در ایران مدعی قرار گرفتن دموکراسی ایران بین ترکیه و افغانستان هستند.

 

دنیای اقتصاد مطرح کرد: بدفرجامی معمار برجام

رابرت مالی که پای ثابت اخبار مذاکرات و تحولات پشت پرده و عیان آن بود به یکباره به مرخصی فرستاده شد به‌صورتی که مقامات آمریکایی مجبور شدند در باب این ماجرا توضیح دهند و تاکید کنند این موضوع به معنای تغییر راهبردشان در قبال ایران نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه نوشته: احتمالا او گاف اطلاعاتی داده یا احتمالا سندی را ناخواسته درز داده است. غیبت بیش از دو ماهه رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران و نقش کمرنگ او در پروسه مربوط به مسائل هسته‌‌‌ای ایران اخیرا این پرسش را مطرح کرده بود که «مالی کجاست؟» روز پنج‌شنبه مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاحدودی از این ابهام کاست و از طریق ایمیل به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که رابرت مالی به «مرخصی» رفته و آبرام پیلی، معاون مالی موقتا وظایف او را برعهده خواهد گرفت. البته از پیلی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت جو بایدن حدود یک هفته پس از روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه ایران منصوب شد و از ابتدای دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران بود. اما این تلاش‌‌‌های شدید - که شامل رفت و آمد مالی به خاورمیانه و عمدتا کار کردن از طریق متحدان ایالات متحده برای برقراری ارتباط با ایران بود - هیچ پیشرفتی ایجاد نکرد.

 

کیهان: مسئله حجاب آنطور که دشمن تدارک دیده‌ به بی‌حجابی ختم نخواهد شد 

تصور براندازان و پشتیبانان غربی آنها این بود که هدفگذاری‌شان در قبال حجاب ظرف چند هفته به نتیجه می‌رسد اما مثل همیشه اوضاع آنطور که آنان می‌خواستند پیش نرفت.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: حجم فراوان هجمه‌ها علیه حجاب در حالی است که زنان و دختران محجبه و دیندار در این کشور توانسته‌اند به بالاترین قله‌های پیشرفت علمی و اجتماعی و... دست پیدا کنند اما اکنون به دروغ حجاب مانع پیشرفت زنان معرفی می‌شود. طبیعی است که مسئله حجاب آن طور که برنامه‌ریزان دشمن تدارک دیده‌اند به بی‌حجابی ختم نخواهد شد و هدف ترویج برهنگی و سرگرم کردن جوانان به پوچی است. در این بین همه باید از خود بپرسیم آیا دشمن با این حجم از هزینه‌ها و به کارگیری شبکه‌های مختلف و پرداختن به موضوع بی‌حجابی واقعاً نگران و دلسوز زنان و جوانان کشورمان است؟ حال که دشمن با برنامه و تدارک وسیع برای اجرای نسخه آندلسی کردن کشورمان (همان کاری که با ترویج فحشا با مسلمانان فاتح سرزمین‌های اروپایی کردند و از جوانان مبارز و سختکوش، جسمی بی‌تفاوت و غرق شهوت ساختند و شکستشان دادند) از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند، وظیفه همه دستگاه‌ها و مروجین و مبلغین ارزش‌های اسلامی از رسانه‌ها تا صاحبان تریبون، متولیان آموزش و پرورش و آموزش عالی و... است که با ارائه جذاب و علمی و به روز ارزش‌های اسلامی و زیبایی‌های دینداری به نسل نوجوان و جوان همچون گذشته نقشه شوم دشمن در دین‌زدایی از این سرزمین را نقش بر آب کنند.

 

باهنر: جبهه اصلاحات ازخیابان به صندوق رأی بازگردد

محمد رضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفته: جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکر کشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن کلفت به جایی نرسیدند و این‌ها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جوابگوی هسته سخت نظام باشند. اما اینکه فلان شخص را قبول نداشته باشند اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند، اما اینکه دنبال تحریم باشند خروج از نظام است. فرانسه هم که مهد دموکراسی است در قانون اساسی فرانسه نوع نظام سیاسی لائیک بیان شده که با هیچ اصل دموکراتیکی قابل تغییر نیست. هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد. اصلاح طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند باید در انتخابات شرکت کنند.

 

جام جم: اعطای مجوز قرآن‌سوزی به فرد هتاک، تروریسم دولتی است

قرآن‌سوزی در مقابل مسجدی در استکهلم در حضور نیروهای امنیتی سوئد خشم مسلمانان را برانگیخته است. این چندمین مرتبه است که چنین اقدامی در مقابل دیدگان مدعیان احترام به عقاید دیگران رخ می‌دهد.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: آنچه امروز در سوئد سپری می‌شود، نماد و مصداقی از پدیده اسلام‌ستیزی سیستماتیک در غرب است. رسانه‌های غربی به گونه‌ای ماجرای اهانت به قرآن را صورت‌بندی می‌کنند که گویا یک گروه افراطی چنین اقدامی را انجام داده است و هرچند دولت‌های غربی موافق این مسأله نیستند اما در راستای تحقق اصل «آزادی‌بیان» ناچار به اعطای مجوز و همراهی با این روند هستند. اقدام اخیر دولت سوئد در اعطای مجوز قرآن‌سوزی به فردی هتاک، مترادف با اقدامی تروریستی (در قالب تروریسم دولتی) از سوی استکهلم است. قطعا بازنده این بازی سوئدی‌ها و نهادهای امنیتی این کشور و سایر کشورهای اروپایی هستند. هرچند دولتمردان و رسانه‌های غربی بر آن شده‌اند تا هتاکی اخیر به مقدسات اسلامی را به تنش‌های ملی‌گرایانه ربط داده و به‌دنبال کاهش واکنش‌ها باشند اما نگاهی ریشه‌ای به آنچه در سوئد و کشورهای غربی روی می‌دهد نشانگر آن است که ساختار فرهنگی معیوب آنها موجب شده تا درک عامدانه و معکوس از آزادی‌بیان در این جوامع حاکم باشد.

 

گزارش صبح نو از رفتار متناقص شبکه سلبریتی‌ها در قبال خشونت‌های فرانسه

یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه کشته شده و در پی آن شهرهای فرانسه شاهد اعتراضات مردم نسبت به این خشونت است.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: رسانه‌های وطن‌فروش فارسی‌زبان هم که نسخه آشوب، جنگ و اعتراضات خشونت‌ناپرهیز را برای معترضان ایرانی می‌پیچیدند، اما در ماجرای اعتراضات فرانسه، از واژه آشوب استفاده کرده و مردم این کشور را دعوت به آرامش می‌کنند! سلبیریتی‌های داخلی و خارجی هم که در اغتشاشات ایران از ظلم تاریخ می‌نالیدند و برای پیام آزادی قصه می‌ساختند، موی خود را می‌بریدند و برای اعدام یک قاتل، اراذل و اوباش در فقدان حقوق بشر آمریکایی و دموکراسی فرانسوی، حسرت می‌خوردند، امروز برای کشته شدن نوجوان فرانسوی به دست پلیس فرانسه، زبان در کام گرفته‌اند. در اغتشاشات اخیر ایران شاهد بودیم که دولت‌های غربی به همراه رسانه‌هایشان و اپوزیسیون ایران که عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی همین جماعت هستند، در برخوردی متناقض از اغتشاشات ایران به عنوان تجمعات مسالمت‌آمیز نام بردند و خواستار عدم مقابله پلیس با این اعتراض‌ها بودند تا جایی که شاهد تحریم پلیس ایران توسط آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی بودیم؛ اما در اعتراضات کشورهای غربی، هر نوع تظاهرات و اعتراضی توسط پلیس و با حمایت کامل دولت‌ها برخورد می‌شود و خبری از وااسفای مجامع حقوق بشری هم نیست.

 

کیهان: اسرائیل فاقد گزینه مستقل و موثر در مقابل ایران است

رژیم صهیونیستی در حالی که در بحران عمیق داخلی به‌سر می‌برد اما سعی دارد در رسانه‌ها اینگونه وانمود کند توانایی مقابله با ایران و جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای و دیپلماسی جمهوری اسلامی را داراست.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: محافل امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه زمان می‌گذرد، شرایط آینده از نظر امکان مقابله با قدرت ایران بدتر می‌شود اما اسرائیل اکنون هم فاقد گزینه مستقل و موثر در مقابل ایران است. روزنامه العربی الجدید درباره این ارزیابی محافل صهیونیستی می‌نویسد: کسانی در اسرائیل هستند که باور دارند علت دعوت نکردن از نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو برای سفر به واشنگتن -که معمولا بعد از هر انتخابات و تشکیل دولت جدید در اسرائیل صورت می‌گیرد- این است که دولت آمریکا قصد دارد به تفاهم‌هایی با ایران درخصوص برنامه اتمی این کشور دست یابد؛ تا به این ترتیب از احتمال بهره‌برداری نتانیاهو از این سفر برای تحریک کنگره و افکار عمومی در آمریکا علیه دولت مانند زمان امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 اجتناب کند. اسرائیل با این تفاهم‌ها مخالف است. سرلشکر بازنشسته آموس گیلعاد، رئیس‌سابق اداره امنیتی – سیاسی وزارت دفاع در کنفرانس بین‌المللی انرژی که در ماه مارس گذشته در تل‌آویو برگزار شد اما گفت دیگر بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی و بدون آمریکا به ایران حمله کند؛ زیرا در معرض واکنش شدید قرار خواهد گرفت.

 

جام جم عنوان کرد: آزمون اتحادیه اروپاست در برابر وحشیگری پلیس فرانسه

شهرهای فرانسه مجددا به صحنه اعتراض مردم تبدیل شده چنانکه تصاویر متعددی از زد و خورد خشونت‌آمیز از خیابان‌های فرانسه توسط رسانه‌های جهان مخابره شده است.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: این خشونت‌ها که رسانه‌های داخلی فرانسه از آن به عنوان «شورش» یاد می‌کنند در حالی سومین شب خود را پشت سرگذاشت که فقط در حومه پاریس، نزدیک به۲۵۰معترض توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بازداشت شدند. خشونت‌های پلیس در برخورد با شهروندان معترض کم‌سابقه بوده، با این حال صدایی از دولت‌های اروپایی، نهادهای حقوق بشری و سلبریتی‌ها در نیامده‌است. در همین حال در اقدامی نمایشی، مامور پلیسی که با تیراندازی سبب جان باختن ناهل ۱۷ ساله در نانتر‌ از شهرستان‌های ناحیه ایل‌دوفرانس در حومه پاریس شده‌بود از خانواده قربانی عذرخواهی کرد. شلیک پلیس به یک عرب‌تبار، نتیجه روحیه مهاجرستیزی و اسلام‌هراسی در فرانسه است و آنها می‌خواهند با قتل عمدی مهاجران، موجی تازه‌ از سرکوب را به راه بیندازند. این رسوایی، آزمونی در برابر اتحادیه اروپاست که آیا در برابر وحشیگری پلیس فرانسه و سرکوب شدید معترضان واکنشی نشان خواهدداد یا حقوق بشر برای این نهاد تنها ابزاری برای مداخله در امور دیگر کشورهاست؟

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها