دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

لایحه‌ای برای مردم و علیه قانون شکنان

کد خبر: 1236831

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

لایحه‌ای برای مردم و علیه قانون شکنان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان عنوان کرد: انتخابات صحنه نزاع اصلاح‌طلبان ساختاری و نهادی

اصلاح‌طلبان در فاصله کمتر از 6 ماه مانده به انتخابات مجلس همچنان یکدست نشده‌اند و تششت آراء در میان آنان بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند. این وضعیت بدنه حزبی آنان را دچار سردرگمی کرده که آیا قرار است در انتخابات شرکت کنند یا ساز تحریم را کوک کنند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: مدافعان تحریم انتخابات که هسته سخت این جریان را نمایندگی می‌کنند و به نوعی خود را پدر خوانده اصلاحات می‌نامند و از آن‌ها تحت عنوان اصلاح‌طلبان ساختاری یاد می‌شود، با شرط‌گذاری برای نظام و نهاد‌های قانونی، به تلویح و بعضاً تصریح بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند. سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان نهادی هستند که به رغم انتقاداتی که دارند، حاضر نیستند با هسته سخت اصلاحات همسو شوند و بلکه اصرار به حضور در انتخابات بر اساس چارچوب‌های قانونی دارند. این جریان اگرچه درصد قابل توجهی از اصلاحات را در برمی‌گیرند، اما اقتدارگرایی هسته سخت مانع از نقش‌آفرینی بیشتر آن‌ها شده است. اکنون باید دید، زور اصلاح‌طلبان نهادی مدافع حضور حداکثری در انتخابات بر اقتدارگرایی اصلاح‌طلبان ساختاری خواهد چربید یا خیر؟

 

تحلیل جام‌جم از لایحه حجاب: برای مردم، علیه قانون‌شکنان/ کاستی‌های نسخه قبلی برطرف شده/ سلبریتی‌های هنجارشکن نقره‌داغ می‌شوند

به‌رغم حجم بالای حملات به لایحه عفاف و حجاب و تخریب مجلس به این بهانه از سوی سوپرانقلابی‌ها و اصلاح‌طلبان اما دیدگاههای کارشناسی بیانگر بازدارندگی و جلوگیری از تنش‌های خیابانی با نهایی شدن این لایحه است.

روزنامه جام جم در این ارتباط نوشته: لایحه اکنون با ظاهر و باطنی جدید رخ نموده و کاستی‌هایی که نسخه قبلی لایحه را به موضوعی برای انتقادات کارشناسی تبدیل کرده بود، برطرف کرده است. در متن ویرایش شده همچنین افراد خاص و مشهور از جمله سلبریتی‌ها در کنار مردم عادی دیده شده و حتی شدیدتر از آنها مورد عتاب قرار گرفته‌اند به طوری که در صورت بی‌قانونی، علاوه بر جزای نقدی طعم ممنوعیت از کار، ممنوع الخروجی و لغو همه امتیازات و معافیت‌ها را خواهند چشید. در نسخه قبلی لایحه، انتقادات معطوف به این نکته بود که گرچه ظاهر امر، حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب است ولی در باطن چنان با این پدیده و عاملانش سهلگیری شده که راه به جایی نخواهد برد. عده‌ای این لایحه را لایحه صیانت از بی‌حجابان خواندند و عده‌ای دیگر گفتند که دست آمران به معروف و ناهیان از منکر با آن بسته می‌شود. در نسخه جدید لایحه همچنین مردم به عنوان شهروندان می‌توانند جرایم صاحبان حرف، مشاغل و کسب و کارها و نیز بی‌توجهی دستگاه‌های متولی به قانون عفاف و حجاب را به سامانه مردمی فراجا گزارش دهند. تاکید این نسخه جدید بیش از هر چیز بر به حداقل رساندن دستگیری و حکم جلب و در ازای آن، حداکثر کردن جرایم نقدی است. به این ترتیب دیگر تشکیلاتی به‌عنوان گشت ارشاد وجود نخواهد داشت یا اماکن پلمب و خودروها توقیف نخواهند شد بلکه متخلفان از جمله سلبریتی‌ها با مجازات‌های سنگین نقره داغ خواهند شد. از آنجا که این مجازات‌ها تا ۲۸۰ میلیون تومان کشش دارند حتی برای ثروتمندان و سلبریتی‌ها نیز رقمی محسوب می‌شود که می‌تواند میزان اثربخشی قانون را افزایش دهد و ضمانت اجرایی قابل اعتنایی باشد. به جز سلبریتی‌ها اما کسانی که سازمان یافته کار می‌کنند و بی‌حجابی و بی‌عفتی را به‌صورت برنامه‌ریزی شده (چه در فضای حقیقی و چه مجازی) پی می‌گیرند در لایحه جدید دیگر حاشیه امنی ندارند و مجال نمی‌یابند تا عفت عمومی را خدشه‌دار کرده و مروج بی‌‌‌قانونی باشند.

 

کیهان: کمبود برقی در کار نبود/ کسانی که مذاکره و توافق با آمریکا را تجویز می‌کنند دچار سندرم واشنگتن هستند

پس از اعلام تعطیلی پایان هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها بر علت این تعطیلی شدت گرفت به طوری که اغلب در حدس و گمان‌ها سعی می‌شد موضوع را به مساله‌ای غیر از حفظ سلامت شهروندان به‌ویژه تامین برق مرتبط کنند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: وقتی فقط یک چکش در اختیار دارید؛ همه چیز را شبیه میخ می‌بینید. این حکایت طیف بدسابقه غرب‌گرا در ایران است که هیچ ایده‌ای به جز توافق با آمریکا ندارند و با دیدن هر مسئله‌ای در کشور می‌خواهند آن را طی توافق با آمریکا حل کنند. بلافاصله پس از اعلام تعطیلی چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر کشور، آنها در رسانه‌های‌شان به میدان آمدند و علت تعطیلی را افزایش مصرف برق در گرمای تابستان و ناترازی بین تولید و مصرف برق عنوان کردند. اینبار هم مثل همیشه برای پذیرفتن ادعای غرب‌گرایان یک مشکل کوچک وجود داشت و آن اینکه اصلا کمبود برقی در کار نبود؛ در این چند روز هیچ قطعی برقی رخ نداد چون اساسا تعطیلی سراسری چهارشنبه و پنجشنبه به درخواست وزارت بهداشت برای حفظ سلامت مردم در گرمای بی‌سابقه هوا صورت گرفته بود. کسانی که با نادیده گرفتن کارنامه [برجام در دولت روحانی] دوباره آزمودن این راه طی شده را تجویز می‌کنند اگر رگه‌هایی از خیانت نداشته باشند دستکم نشانه‌هایی از یک بیماری روانی خواهند داشتند. در ادبیات پزشکی به این بیماری «سندرم استکهلم» می‌گویند. حالا ما در ایران جهش جدیدی از این اختلال روانی را مشاهده می‌کنیم: «سندرم واشنگتن».

 
 
رسالت: در حوزه حکمرانی اقتصادی شاهد تحول خاصی نبوده‌ایم
همزمان با 2 ساله شدن فعالیت دولت سیزدهم بررسی کارنامه آن در برخی رسانه‌ها نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
روزنامه رسالت در این باره نوشته: در حوزه حکمرانی اقتصادی، شاهد تحول خاصی در دولت سیزدهم نبوده‌ایم و بلکه باید گفت برخی از رویکردهای غلط تداوم داشته یا حتی تقویت شده اند. دخالت در بازارها، قیمت‌گذاری و برخورد سطحی با مسائل اقتصادی از جمله این موارد است. تلاطم موجود در بازار مسکن، خودرو، سکه و حتی مواد خوراکی و آشامیدنی دلیلی بر تداوم رویکرد نادرست گذشته است. میانگین تورم در کشور ما در طی سالیان دراز حدود ۲۰ درصد بوده و از سال ۹۷ به این سو، تقریبا هر سال دو برابر این نرخ بلندمدت بوده است. متاسفانه در دو سال اخیر نیز این تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی ادامه داشته است. نکته دیگر در حوزه اقتصاد، به کارگیری برخی مدیرانی است که در ادبیات رئیس محترم جمهور، بانیان وضع موجود خوانده می شدند و طبیعتا نتیجه آن هم، تداوم وضع اقتصادی موجود است. دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ، فاقد رویکرد مشخص و نگاه مسلط است و دقیقا به همین دلیل است که در مسائل کلان فرهنگی، اساسا بازیگر موثری محسوب نمی شود. دولت در حوزه مردم داری و ارتقای شاخص های مردم سالاری عملکرد مثبتی داشته که آن هم عمدتا ناشی از عملکرد شخص رئیس جمهور است.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها