دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

مواجهه قانونی به جای اقدامات سلیقه‌ای

کد خبر: 1237057

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

مواجهه قانونی به جای اقدامات سلیقه‌ای

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

انتقاد رسالت از اتهام‌زنی‌ها و نقدغیرعالمانه و عجولانه لایحه حجاب و عفاف/ مواجهه قانونی جایگزین اقدامات سلیقه‌ای و احیانا خشن می‌شود

گویا کسانی که علاقه‌ای به رفع ریشه‌ای مسائل و توام با آرامش و عقلانیت ندارد از ناحیه لایحه حجاب و عفاف احساس نگرانی می‌کنند و به همین دلیل هجمه‌های متعددی را علیه آن تدارک دیدند. در این زمینه محسن پیرهادی در روزنامه رسالت نوشته: نقد غیر عالمانه و عجولانه این لایحه و انتساب ناصحیح آن به هرکدام از نهادها چه مجلس چه دولت و چه قوه قضائیه، غیردقیق، سوگیرانه و غیرمنصفانه است و تنها موجب ایجاد دست‌انداز در مسیر اصلاح این روال خواهد شد. مع‌الاسف چیزی که اکنون می‌بینیم غلبه نگاه سیاسی و به‌تعبیری سیاست‌زده و ناجوانمردانه است، به‌نحوی‌که پیش از بررسی این لایحه در صحن علنی علیه مجلس و خصوصا شخص رئیس مجلس اتهامات ناروایی مطرح می‌شود که برای این قبیل مسائل که مربوط به امور کلان نظام و مردم است قابل پذیرش نیست. با این قانون، انتظار می‌رود اصلاحات اساسی در فرآیند مواجهه با کشف حجاب، تن‌نمایی، برهنگی و امثالهم محقق شده و با توجه به تمهیدات در لایحه فعلی، اقدامات و مواجهه قانونی و حساب‌شده جایگزین اقدامات سلیقه‌ای و احیانا خشن و دور از جایگاه بانوان کشورمان شود. با اجرایی شدن و البته درست اجرا شدن این قانون، امید است که شاهد برخوردهای نامناسب و خلاف شرع و شأن نباشیم و از طرفی از ارتکاب حرام شرعی و سیاسی نیز تا حد قابل قبولی پیشگیری شود. قانون هر چقدر کمی‌تر و صریح‌تر باشد، تکلیف مخاطبان خود را مشخص‌تر می‌کند و احتمال تبعیت از آن بالاتر می‌رود و چنانچه به‌درستی تقسیم وظایف صورت گیرد و اجرا شود، منجر به پرهیز از دوقطبی و شکاف در جامعه خواهد شد.

 

همشهری: پیشنهادهای‌کارشناسان خبره در بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس لحاظ شده است

به‌رغم هیاهوهای بیرونی بر سر لایحه عفاف وحجاب اما مجلس تلاش کرد به دور از جنجال‌ها و حاشیه‌ها ضمن مشورت با نخبگان و افشار مختلف تغییرات مورد نیاز را در آن اعمال کند.

روزنامه همشهری در این خصوص نوشته: تا زمانی که جامعه پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان مربوط دریافت نکند، همدلی ایجاد نمی‌شود و در این صورت همراهی مناسبی نیز از سوی افکار عمومی به‌منظور پیشبرد راهبردی مدنظر در قانون شکل نخواهد گرفت؛ بنابراین از همان ابتدا، پررنگ‌تر کردن مباحث فرهنگی در لایحه عفاف ‌و حجاب از ضرورت‌های مورد تأکید نمایندگان مجلس بود که اکنون می‌توان ادعا کرد به ‌صورت مناسب و راهگشا در متن لایحه بررسی شده در مجلس مورد توجه قرار گرفته‌ است و می‌تواند ثمربخشی این قانون را بیش ‌از پیش افزایش دهد. نکته مهم در این میان، توجه به ‌نظرهای کارشناسی و تخصصی بود که از زمان ارائه لایحه به مجلس، به‌صورت ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت. در فرایند بررسی لایحه در مجلس، پیشنهادهای‌کارشناسان خبره در حوزه‌های مرتبط دریافت و کوشش شد لایحه با کمترین اشکال و ابهام، به صحن علنی برسد. در این مسیر، به‌نظرات کارشناسی در حوزه فقهی نیز توجه ویژه‌ای شد و صاحب‌نظرانی از حوزه‌های علمیه قم و مشهد نیز مشورت‌های راهگشایی در این زمینه ارائه کردند که به پشتوانه علمی لایحه می‌افزاید.

 

صبح نو مطرح کرد: مقابله با ولنگاری، مخالفت با گشت ارشاد، جلوگیری از سوء‌استفاده دشمنان در لایحه جدید عفاف و حجاب

بازدارنده نبودن لایحه عفاف و حجاب از جمله انتقاداتی بود که نسبت به نسخه ابتدایی این لایحه از سوی منتقدان مطرح شد که به‌نظر می‌رسد این مساله در به‌روز رسانی مفاد لایحه در مجلس مرتفع شده است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: هدف محوری «لایحه جدید «عفاف‌ و حجاب» موضوع راهبردی «بازدارندگی» است تا مجازات‌ها به‌گونه‌ای بازدارنده باشد که اعلام آن خود‌به‌خود در ترک جرم مؤثر باشد و دشمن نتواند از آن سوءاستفاده کند. تمرکز لایحه بر جرایم نقدی سنگین بدون دستگیری یا حکم جلب است. همچنین گشت ارشاد حذف و زندانی کردن سلبریتی‌ها و پلمب اماکن منتفی شده است تا هم مظلوم‌نمایی نشود و هم برای مجموعه متخلف، زمینه تبلیغات فراهم نشود؛ بنابراین تلاش شده است تا حد امکان هیچ فرصتی برای سوءاستفاده داده نشود؛ اما جریمه‌ها چنان سنگین باشد که متخلف به این جمع‌بندی برسد عامدانه مروج بدپوششی و بی‌حجابی نشود. در لایحه یاد شده، به شکل قاعده‌مند از آمران به معروف حمایت شده و برای کسانی که با آمر به معروف برخورد می‌کنند نیز جرم‌انگاری شده است. برای سلبریتی‌ها، مشاغلی که در فضای حقیقی یا فضای مجازی مروج ولنگاری می‌شوند و... مجازات‌های دقیق و سنگین تعیین شده است تا صرف اعلام قانون خودبه‌خود بازدارنده باشد. دستگیری صرفا برای کسی است که برهنه یا نیمه‌برهنه به خیابان می‌آید که پلیس باید فورا آن فرد را دستگیر کند. با حذف گشت ارشاد و حکم جلب، ضمانت اجرای این قانون، صرفا مجازات نقدی و برداشت مجازات از حساب بانکی فرد است. لایحه حجاب و عفاف که از امروز در مجلس بررسی خواهد شد هدف خود را مقابله با ولنگاری و هنجارشکنی و در عین حال جلوگیری از شکاف اجتماعی قرار داده است.

 

جوان: پوشش و لباس یک فرد امری صرفاً شخصی و خصوصی نیست

در سال‌های اخیر نتایج مختلفی از نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های داخلی درباره موضوع حجاب منتشر شده است.

در این بین روزنامه جوان با استناد به پژوهش‌های کیم جانسون، استاد دانشگاه مینه‌سوتا و همکارانش نوشته: دو پژوهشی که ادموند و کاهون (۱۹۸۶) محققان امریکایی راجع به لباس تحریک‌آمیز زنان و تصویرسازی مردان و زنان درباره آن، انجام داده اند، نشان داد رتبه‌بندی زنانی که لباس تحریک‌آمیز می‌پوشیدند، منفی‌تر از زنانی بود که لباس غیرتحریک‌کننده می‌پوشیدند. زمانی که زنان مدل لباس تحریک‌آمیز می‌پوشیدند با این ویژگی‌ها توصیف می‌شدند: از نظر جنسی جذاب‌تر، دارای تجربه جنسی بیشتر، در ازدواج کمتر وفادار، بیشتر احتمال دارد تمسخر جنسی انجام دهد، بیشتر احتمال دارد از رابطه جنسی برای منافع شخصی استفاده کند، بیشتر احتمال دارد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌باشد. بر اساس این یافته‌ها می‌توان گفت پوشش و لباس یک فرد امری صرفاً شخصی و خصوصی نبوده و بر جامعه اطراف فرد نیز تأثیرگذار است. لباس افراد، رنگ و سبک پوشش آن‌ها نه‌تن‌ها امری خنثی و بدون بار ارزشی محسوب نمی‌شود، بلکه همچون آینه‌ای است که سایرین بر اساس آن بسیاری از ویژگی‌های فردی و فرهنگی و زمینه‌ای فرد را حدس می‌زنند. انجام پژوهش‌ها در میان قومیت‌های متعدد و اخذ نتایج یکسان حاکی از وجود نوعی توافق کلی انسانی در مسائلی، چون مذمت برهنگی و طرفداری از وقار در پوشش است.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها