دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

عشوه‌های قبل از انتخابات

کد خبر: 1232935

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

عشوه‌های قبل از انتخابات

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: معمولا ورود به انتخابات با همین عشوه‌ها و ادا‌ها شروع می‌شود

اسحاق جهانگیری در واکنش به اظهارات محمد‌علی وکیلی که از جهانگیری به‌عنوان سرلیست‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس خبر داده بود، گفته است قصد ندارد برای انتخابات مجلس لیست بدهد.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: معمولاً و شوربختانه ورود به انتخابات با همین عشوه‌ها و ادا‌ها که «قصد نداریم» شروع می‌شود. بعد می‌گویند «مردم اصرار می‌کنند، اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم» و در مرحله بعد «اگر تکلیف بود و مردم خواستند، فکر می‌کنم» و دست‌آخر می‌بینید که از یک‌سال پیش همه کار‌های خود را کرده‌اند! مثل همین تصمیم سرلیستی که از زبان یک اصلاح‌طلب دیگر اعلام می‌شود. البته جهانگیری در این ادا‌ها تنها نیست، دیگرانی هم قول مردانه داده‌اند که وارد انتخابات نشوند، اما گزارش‌ها از تشکیل ستاد‌های استانی آنان خبر می‌دهد و اتفاقاً همین اعلام بی‌میلی را بهترین نوع تحریک افکارعمومی برای دنبال‌کردن اخبار خود می‌دانند. جهانگیری در دولت قبل دو کار بیشتر نکرد، یکی وقتی دولت تصمیم به اختراع ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفت، او را مسئول اعلام این خبر کردند، که به «ارز جهانگیری» معروف شد و این ارز که ارز دلال‌ها و رانتخور‌ها بود، به نام او ثبت شد. کنش‌گری دیگر او نیز «زاپاس روحانی‌شدن» در انتخابات ۹۶ بود. به نظر می‌رسد مردم نیز قصد ندارند کسی را با این کارنامه که صادقانه‌ترین حرفش در هشت‌سال ریاست‌جمهوری آن بود که گفت «اختیار تغییر منشی خودم را هم ندارم»، دوباره به مسئولیت دیگری بگمارند. کسی که در آن مدت بی‌اختیاری، منفعل و بی‌کار بود. مردم کسی را می‌خواهند که هر روز پشت تریبون نگوید «ما خوبیم و برنامه داریم، اما نمی‌گذارند!» و بتواند صادقانه لااقل با منشی خود حرف بزند!

 

مدیرمسئول کیهان: لایحه عفاف و حجاب گسترش بی‌حجابی را به‌دنبال دارد، آنرا پس بگیرید

تاکنون دیدگاههای گوناگونی درباره لایحه عفاف و حجاب مطرح شده که برخی از آنها حمایتی و مبتنی بر کارساز دانستن این لایحه و برخی دیگر انتقادی و با محور ناکارآمد دانستن آن است.

حسین شریعتمداری در این باره نوشته: لایحه موسوم به «‌حمایت از عفاف و حجاب‌» برخلاف نامی که بر آن نهاده‌اند، نه فقط حمایت از عفاف و حجاب نیست، بلکه در صورت تصویب، گسترش بی‌حجابی را نیز به دنبال خواهد داشت. لایحه توضیح نمی‌دهد که آیا در فاصله ارسال پیامک‌های چهارگانه، (که فاصله زمانی آن نیز مشخص نشده است‌) از ادامه کشف حجاب آنها جلوگیری می‌شود یا نه؟! آنچه از متن لایحه برمی‌آید این است که کشف حجاب‌کنندگان با پرداخت مبالغ مورد ‌اشاره، می‌توانند به بی‌حجابی خود تا پایان مرحله چهارگانه ادامه بدهند! و درپایان مرحله چهارم نیز با پرداخت حد‌اکثر ۲ میلیون تومان (جزای نقدی درجه هفت‌) بدون رو‌به‌رو شدن با هیچ مانعی کماکان بدون حجاب در تردد باشند! به بیان دیگر آیا می‌توانند پول بدهند و بی‌حجاب باشند؟! اگر لایحه «‌عفاف و حجاب‌» آن‌گونه که هست به تصویب برسد، نقش آن در پیشگیری از بی‌حجابی شبیه آن است که بخواهیم با کشیدن سیم خاردار از آسیب سیل جلوگیری کنیم! از این روی با جرأت می‌توان گفت تنها راه عاقلانه و کارساز برای پیشگیری از پدیده عفت‌سوز کشف حجاب و نجات فریب‌خوردگان از چنبره فریب دشمنان، پس گرفتن لایحه موسوم به «حمایت از عفاف و حجاب» است.

 

جام جم عنوان کرد: «مهر» ناتمام پرخرج و فرسوده

مسکن مهر بسیاری را خانه‌دار و بسیاری را معطل کرد ضمن اینکه همچنان درباره درستی و نادرستی این پروژه نظرات مختلف است.

روزنامه جام جم در این راستا گزارش داده: در این طرح می‌بایست دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد که از این تعداد، ۴۸۰ هزار مسکن قرار بود در شهرهای جدید ساخته شود اما اکنون و بعد از ۱۳سال، هنوز طبق آمارها حدود ۲۵۰ هزار واحد مسکونی باقی مانده است. عدم جانمایی درست ساختمان‌های مسکونی، نبود زیرساخت‌هایی مانند آب، گاز و برق، نوسانات قیمت بازار مسکن و مصالح و باور نداشتن دولت گذشته به تامین مسکن مردم، باعث معطل ماندن طرح مسکن مهر شده است. در برخی کشورها مسکن‌هایی که بیش از یک دهه عمر دارند، وارد فاز فرسودگی می‌شوند و نیاز به بازسازی دارند اما مسکن مهر سال ۸۴ کلید خورد و حدود ۱۸ سال از آغاز آن می‌گذرد و هنوز تکمیل نشده است.

 

رسالت: شکل‌گیری گفتمانی صحیح برای کنترل تورم ضرورت دارد

دخل و خرج مردم زمانی با هم می‌خواند که تورم به نحو موثر و ملموسی مدیریت و کنترل شود‌. در بازه های زمانی مختلف اما درآمدهای ثابت و هزینه‌ها رو به رشد تنگنای معیشتی مردم را بیشتر کرده است.

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: تورم یک رقمی در ایران شبیه یک رویا است و تنها در چند سال محدود رخ داده است. تورم در دو سال اول دولت، بالاترین تورم در دو سال اول یک دولت بوده و ضرورت دارد تا گفتمانی صحیح در خصوص راهکار مدیریت و کنترل تورم صورت گیرد. ساختار نظام بانکی به خلق کننده قدرتمند نقدینگی در جامعه تبدیل شده است و از سوی دیگر کسری بودجه دولت، سبب ایجاد این ساختار در نظام بانکی و در نتیجه تشدید رشد نقدینگی گردیده است. مدیریت قیمت ارز نتوانسته در بلندمدت از تورم جلوگیری کند و فشردن بیش از حد فنر آن سبب پرش های شدیدتر در دوره های بعدی شده است. رویکرد فشار برای قیمت گذاری دستوری، عملا نه تنها دستاوردی برای کنترل تورم ندارد، بلکه با کاهش تولید، کاهش سرمایه گذاری و سوق منابع به سمت رانت جویی، سبب کاهش تولید و تشدید تورم و رکود می شود. امری که ضرورت دارد، استفاده از دانش متداول و متعارف دنیا در مدیریت و کنترل تورم از طریق کنترل و مدیریت نقدینگی است.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها