دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح‌طلبان؛ از سنگ اندازی تا تهدید

کد خبر: 1237685

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح‌طلبان؛ از سنگ اندازی تا تهدید

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: اصلاح‌طلبان تهدید می‌کنند که تصویب لایحه عفاف و حجاب یعنی آشوب!

هم‌پا با سوپرانقلابی‌ها، اصلاح‌طلبان نیز فعال‌تر از همیشه علیه لایحه عفاف و حجاب مشغول موضع‌گیری و حاشیه‌سازی هستند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: تأملی بر گزاره‌های مورد تأکید اصلاح‌طلبان در خصوص مقابله با بی حجابی بیانگر آن است که آنان با برجسته‌سازی مشکلات اقتصادی در حال بیان این گزاره هستند که بابت مشکلات معیشتی مردم می‌بایست از قانون حجاب و عفاف صرف نظر کرد! این در حالی است که خود اصلاح‌طلبان اولاً اولویتشان در این یک سال اخیر موضوع حجاب و اغتشاشات پاییز پارسال بوده، ثانیاً در همه سال‌های دولت‌های خاتمی و روحانی اولویت این‌ها اقتصادی نبوده و مدام در مسیر تغییرات فرهنگی و اجتماعی نقش رسانه‌ای خود را ایفا کرده‌اند. رسیدگی به یک طرح یا لایحه در موضوعی خاص به معنای غفلت از موضوعات دیگر نیست و همه موضوعات به موازات همدیگر باید برنامه‌ریزی بشود و پیش برود. اصلاح‌طلبان همچنین با بیان اینکه نادیده انگاشتن مشکلات واقعی مردم خود بسترساز نوعی آشوب است، تهدید می‌کنند که آنچه امروز در قالب بحث حجاب در حال تصویب است، نوعی آشوب را به همراه خواهد داشت.

 

کیهان: چه زمانی به صندوق رأی پایبند بوده‌اید که سنگ آن را به سینه می‌زنید؟!

به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان قصد دارند تناقضات خود را به دیگران نیز تسری دهند چنانکه به‌طور متوالی در بیانیه‌ها و اظهارنظرهایشان ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات و صندوق‌ رأی بر علیه آن نیز فضاسازی می‌کنند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: مدعیان اصلاحات همواره بر طبل جمهوریت و انتخابات حداکثری می‌کوبند و سنگ صندوق رای را به سینه می‌زنند. این در حالی است که پیشینه این جریان نشان می‌دهد آنها اصولا درکی از صندوق رای نداشته و میانه خوبی هم با انتخابات پرشور ندارند. مدعیان اصلاحات هرگاه در انتخاباتی با مشارکت بالا حضور یابند و با رای مردم، نتیجه را به حریف واگذار کنند، صندوق رای را بی‌اعتبار دانسته و به آشوب و اردوکشی خیابانی روی می‌آورند (سال 1388). هرگاه در انتخابات ولو با فاصله کم پیروز شوند، ابتدا مستانه بر طبل پیروزی می‌کوبند و به مخالفین حمله می‌کنند، و آن گاه که ناکارآمدی‌شان آشکار شد، با فرافکنی مشکلات را به گردن دیگران ‌انداخته و حاضر به عذرخواهی از ملت نمی‌شوند. (سال 1392) و هرگاه احساس کنند جایگاهی میان مردم یا کاندیدایی برای معرفی ندارند، از عرصه انتخابات کنار رفته و حاکمیت را مقصر می‌کنند! (سال 1400)

 

صبح نو: انتخاب صندوق به‌جای خیابان/ تحلیل‌های غیرمستند از پیش ثبت‌نام انتخابات نقش بر آب شد

تنها با گذشت دو روز از آغاز مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات، حدود 14 هزار نفر از شهروندان اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که بیانگر استقبال متفاوتی از انتخابات پیش رو است. روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: سامانه طراحی شده برای «پیش‌ ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم»، خلأهای قبلی را برطرف می‌کند و از حضور افراد فاقد شرایط لازم در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس جلوگیری به عمل می‌آید. این اقدام ضمن آنکه هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد، از حق افراد واجد شرایط نیز محافظت می‌کند. برخی نحله‌های سیاسی و چهره‌های سیاست‌زده طی چند روز اخیر در حال القای این گزاره بودند که اقدام وزارت کشور در «پیش‌ ثبت‌نام انتخابات مجلس» باعث کاهش ثبت‌نام‌ها و البته خروج نخبگان از گردونه حضور در انتخابات آتی خواهد شد. استقبال از پیش‌ ثبت‌نام تا اینجای کار، تحلیل‌های غیرمستند آنها را نقش برآب کرده است، چه آنکه از بین 14 هزار نفر صرفا در روز نخست، افراد واجد شرایط زیادی حضور خواهند داشت و تا 22 مرداد این فهرست تکمیل خواهد شد. نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، پارادایم‌ شیفت قابل‌تصور در نوع مواجهه جریان‌های سیاسی از جمله جریان اصلاح‌طلب با صندوق است. به نظر می‌رسد جریان‌های سیاسی به استناد تجربه اغتشاش پاییز 1402 ترجیح داده‌اند «صندوق» را به‌جای «خیابان» انتخاب کنند و طبق برآورد برخی چهره‌های تحلیل‌گر، انتخابات به ‌گواه قرینه‌های متعدد پرشور خواهد شد. از جمله اینکه، ثابت شده «خیابان» برای کسی تاکنون آورده‌ای نداشته است. البته طی هفته‌های آینده با روشن‌شدن آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی، این پاسخ عینی‌تر خواهد شد.

 

گزارش خراسان از معادله اقتصاد و رکود

تحلیل حال و آینده وضعیت اقتصادی از مورد توجه‌ترین موضوعات برای شهروندان است و هراز گاهی که آمار و مستندانی در این باره منتشر می‌شود از زوایای مختلف مورد بررسی رسانه‌ها و افکار عمومی قرار می‌گیرد.

در این بین روزنامه خراسان با تیتر « عقبگرد اقتصاد به مرز رکود» گزارش داده: تازه ترین گزارش شامخ نشان می دهد که در چهل و ششمین دوره محاسبه آن در تیرماه امسال، روند نزولی آن ادامه پیدا کرده و آن را به سطح 50.63 معادل با کمترین مقدار 6 ماه خود از بهمن 1401 (غیر از فروردین) رسانده است. بررسی های اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد که در تیرماه، شاخص میزان سفارش های جدید بنگاه ها به کمترین مقدار 6 ماه (به‌غیراز فروردین) رسیده است. کاهش تقاضای ناشی از بی‌ثباتی نرخ ارز و کمبود نقدینگی ناشی از تورم بالای ماه‌های گذشته، نیز بی‌تأثیر نبوده و علاوه بر کاهش تقاضا، مشکلاتی مانند کاهش سرمایه در گردش برای تأمین لوازم و مواد اولیه باعث کاهش فعالیت‌های کسب‌وکارها در آستانه مرزی 50 شده است. در بخش تجارت خارجی نیز صادرات کالا و خدمات به دلیل قوانین و مقررات محدودکننده بانک مرکزی و همچنین مشکلات انتقال ارز با کاهش روبه رو بوده و به کمترین میزان طی 5 ماه اخیر (به‌غیراز فروردین) رسیده است. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل کاهش تقاضای مشتریان، به رغم افزایش پیوسته هزینه‌های تولید طی ماه‌های گذشته قیمت‌ها را افزایش ندادند، به‌طوری‌که شاخص قیمت فروش در تیرماه کندترین رشد را طی 11 ماه گذشته از شهریورماه به ثبت رسانده است.

 

گزارش جام جم از عجیب‌ترین ورژن‌ رفتاری براندازان

براندازان پس از شکست‌های پیاپی از مردم ایران بسیار بیش از گذشته دچار اعوجاج فکری شده و کمتر از گذشته نیز امکان پنهان کردن آن را دارند.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: حساسیت‌زدایی از ایرانستان شدن که با وجه لجبازی با جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد یکی از عجیب‌ترین ورژن‌های رفتاری براندازان است که هیچ قاعده و چارچوبی ندارد،‌ عبور از ایران به خاطر مخالفت با نظام سیاسی از رویکردهایی است که جز در اپوزیسیون ایران در جای دیگری دیده نمی‌شود. مصداق آن هم تئاتر سکوت مدعیان وطن در جنجال اخیر جزایر سه‌گانه ایرانی است؛‌ انگار نه انگار که این جزایر هویت ایرانی دارد‌ این جزایر را هم اگر می‌توانستند مانند محرم به اسم جمهوری اسلامی مورد هجمه قرار می‌دادند، منطقی که بخش مهمی از هویت ایرانی بودن این جماعت را دچار خدشه کرده است. این جریان در اتمسفر همان رژیمی تنفس می‌کند که در دهه۴۰ بحرین را از خاک ایران جدا کرد و اگر امروز هم جریان سیاسی پهلوی در ایران بود بدون ‌تردید امروز هم جزایر سه‌گانه ایرانی را واگذار می‌کرد.البته بازنمایی رسانه‌ای چنین خفتی بسیار متفاوت است و در واقع ماموریت رسانه‌ای آنها این است به نام ایران‌گرایی و با حفظ پرستیژ دفاع از وطن عملا از تهدید تمامیت ارضی کشور حساسیت‌زدایی کنند و با طرح مسائل حاشیه‌ای، زمینه را برای پیشبرد اهداف اصلی پروژه تهدید مرزهای ایران مهیا کنند.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها