دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

انشقاق میان اصلاح طلبان

کد خبر: 1238150

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

انشقاق میان اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: طیف تندرو اصلاح‌طلبان بر طبل عدم شرکت در انتخابات می‌کوبد، میانه‌روهای قهراز صندوق‌ها را نادرست می‌دانند

انشقاق میان اصلاح‌طلبان هر روز در حال جدی‌تر شدن است و به همان نسبت آنان همچون گذشته کمتر می‌توانند اختلافاتشان را در پستو نگاه دارند چنانکه اخیرا یکی از نشریات اصلاح‌طلب جزئیاتی از کشمکش درونی این جریان را آشکار ساخته است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: در حالی که طیف تندرو اصلاح‌طلبان بر طبل عدم شرکت در انتخابات می‌کوبد، محسن هاشمی که از طیف میانه اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، در یک برنامه سیاسی صداوسیما شرکت و علیه قهر از صندوق‌های رأی صحبت کرد.

قبل از شروع مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات، جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای مدعی شد که «شرایط اجتماعی، شرایط مناسبی نیست و با توجه به این شرایط نمی‌تواند مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کند و اگر هم کند از طرف مردم پاسخ مثبتی نخواهد گرفت.»‌

در روز‌های بعد البته روشن شد که این پیش‌بینی اصلاح‌طلبان نادرست بوده و مرحله پیش ثبت‌نام با استقبال خوبی از سوی مردم و نخبگان جامعه مواجه شد. به طوری که رکورد ثبت نام دوره قبل انتخابات مجلس در روز سوم این مرحله شکسته شد.

 

صبح نو: اتحاد ملت، دنبال خالص‌سازی است/ تغییر رئیس جبهه اصلاحات آغاز راه کودتای رادیکال‌ها

رادیکال‌های جریان اصلاح‌طلب توان خود را جمع کرده‌اند تا هر طیف و عضوی از اصلاح‌طلبان که همسو با نظرات آنان نیست به حاشیه برانند. این رویکرد رادیکال‌ها تا جایی پیش رفته که صدای دیگر طیف‌ها را در آورده است. روزنامه صبح نو در تحلیلی در این رابطه نوشته: انتخابات اخیر هیأت رئیسه جبهه اصلاحات، صحنه‌ای دیگر از اختلافات ظاهرا پرنا‌شدنی حزب کارگزاران سازندگی با بقیه اصلاح‌طلبان خاصه جریان تحریم‌طلب مستقر در کرسی‌های تصمیم‌گیر جبهه اصلاحات را به منصه ظهور گذاشت. همچنان‌که مجله «آگاهی نو» در شماره جدید خود و در گزارشی کم سابقه به تندی از ریاست آذر منصوری بر جبهه اصلاحات انتقاد و آن را برخلاف اصول دموکراتیک توصیف کرده است. ریاست منصوری بر جبهه اصلاحات که هم‌زمان دبیرکلی یکی از رادیکال‌ترین احزاب اصلاح‌طلب؛ یعنی «اتحاد ملت» را نیز به عهده دارد، تازه آغاز راه کودتای اصلاح‌طلبان تندرو برای مصادره کل جبهه بود. آگاهی نو» به مصادره خاتمی توسط یک طیف خاص در جریان اصلاحات نیز انتقاد می کند و به او توصیه کرده است که خود را منحصر و محدود در یک حزب سیاسی نکند. در واقع این مطلب اعتراف می‌کند که خاتمی تحت تاثیر این حزب است و تندروها می‌توانند بر تصمیم خاتمی و یا عدم اعلام مواضع حقیقی او تاثیرگذار باشند. بی‌شک با سلطه افرادی نظیر منصوری، آرمین، جواد امام و امین‌زاده، کار بر عمل‌گرایان سخت خواهد شد و رویکرد ائتلاف و وحدت با سایر نیروهای نزدیک به گفتمان اصلاحات (راست میانه) جای خود را به رادیکالیسم امثال تاج‌زاده خواهد داد. موضوعی که شکاف در جبهه را عمیق‌تر خواهد ساخت. همچنان‌که در بخشی دیگر از بی‌عملی و عدم تأثیرگذاری کارگزاران در جبهه اصلاحات انتقاد می‌کند و این خبر را می‌دهد که قطعا فراکسیونی در برابر فراکسیون حاکم بر جبهه اصلاحات به وجود می‌آید که خود را در دوگانه کارگزاران و اتحاد ملت نشان خواهد داد.

 

کیهان عنوان کرد: نشانه شکست گفتمانی غربگراها در جریان آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار

تفاهم بر سر آزادسازی 6 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران و آزادی چند تن از زندانیان دوتابعیتی تحلیل‌ها و واکنش‌هایی بسیاری را برانگیخت.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: عصبانیت جریان غربگرای داخلی و برخی مقامات دولت سابق از آزاد‌سازی 6 میلیارد دلار دارایی ملت ایران بدون برجام و FATF و بدون واگذاری و به باد دادن دستاوردهای هسته‌ای کشور، بیش از هر چیز ناشی از شکست گفتمانی آنهاست که روز به روز آشکارتر می‌شود. این جریان با شعار مذاکره و گفت‌وگو با جهان برای رفع تحریم‌ها، در سال 92 اداره کشور را به دست گرفت و پس از دوسال مذاکرات طولانی و پرهزینه، در نهایت قراردادی بدون تضمین را به کشور تحمیل کرد و موجب خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ایران و ابقای فقط ۳۰۰ کیلوگرم به عنوان سقف غنی‌سازی، تعلیق و از هم گسیختن ۱۵ هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹ هزار دستگاه، نابودی رآکتور آب سنگین اراک، عدم به کارگیری سانتریفیوژ‌های جدید، نظارت‌های استثنایی آژانس و... شد که دستاورد آن به تصریح مقامات همان دولت، «تقریبا هیچ» بود و بلکه خسارت‌های جبران ناپذیری برای کشور داشت.

 

دنیای اقتصاد: روحانی، لاریجانی و جهانگیری اطرافیانشان را برای ثبت‌نام در انتخابات تشویق می‌کنند

به‌رغم آنکه در معادلات درونی اصلاح‌طلبان دعوا بر سر مشارکت و تحریم انتخابات ادامه دارد، جریان موسوم به اعتدال‌گرا در حال ابراز تمایل به حضور در انتخابات است.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره به نقل از غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نوشته: پیش‌بینی من این است که چهره‌های زیادی ثبت‌نام می‌کنند، اما در مورد اسم بردن از اشخاص، این موضوع خیلی سلیقه من نیست و اطلاع قطعی ندارم. از کجا بدانم آقای روحانی قطعا می‌آید یا نمی‌آید؟ من می‌دانم و از افراد مختلف شنیده‌ام که آقای روحانی، آقای لاریجانی و آقای جهانگیری، افراد و اطرافیانشان را برای ثبت‌نام در انتخابات تشویق می‌کنند، اما از اینکه چه تعدادی ثبت‌نام می‌کنند و اینکه خودشان ثبت‌نام می‌کنند یا خیر اطلاع دقیقی ندارم. کسانی‌که فکر می‌کنند می‌توانند برای مجلس دوازدهم مفید باشند و به کشور کمک کنند، حتما باید ثبت‌نام کنند و پیش‌داوری در خصوص تایید صلاحیت نداشته باشند.

 

جام جم: کاهش مشارکت رمز آشوب انتخابات ۱۴۰۲ است

جریانی که درست در مقابل رویکرد نظام برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا موضع می‌گیرد و فعالیت می‌کند این روزها در حال کوک کردن ساز تحریم انتخابات و ساختارسازی حزبی در این راستا است.

روزنامه جام جم در این ارتباط به نقل از حمیدرضا مقدم‌فر، کارشناس مسائل سیاسی نوشته: دشمنان امید بسته بودند اقشار مختلفی که به‌دلیل فشارهای اقتصادی، مشکلات معیشتی و برخی ناکارآمدی‌های کارگزاران دچار نارضایتی شده بودند به اغتشاشگران و آشوب‌طلبان بپیوندند. دشمنان انقلاب اسلامی از مدت‌ها قبل برای جلوگیری از حماسه حضور‌ و برجستگی جلوه‌های دیگری از مردم‌سالاری دینی بسیج شده‌اند و در تلاشند از مردم و نظام اسلامی، انتقام خنثی شدن فتنه سال قبل را بگیرند. رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد اساسی سلامت، مشارکت، رقابت و امنیت را برای این انتخابات تعیین کردند. امام خامنه‌ای در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام(ره) فرمودند، توپخانه دشمن برای حمله به انتخابات فعال شده و یکی از مهم‌ترین خطوطی که دنبال می‌کنند، القای کاهش مشارکت است.

 

خراسان عنوان کرد: 391 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج/ مصوبه بدون پشتوانه در دورانی که تصمیم به ازدواج شهامت بالایی می‌خواهد

کوتاهی برخی دستگاهها در تسهیل شرایط ازدواج و قانون جوانی جمعیت نیز به سخت‌تر کردن شرایط انجامیده است.

روزنامه خراسان در این رابطه نوشته: وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر، مسئله ازدواج را به نوعی با ضرورت دریافت وام قرض‌الحسنه گره زده است. به این معنی که در بخش وسیعی از جامعه، وقتی فردی ازدواج می‌کند، پیش از هر اقدامی، ثبت‌نام برای وام ازدواج را در اولویت قرار می‌دهد. با توجه به آخرین داده اعلامی از سوی بانک مرکزی، حدود 391هزار نفر متقاضی تا پایان خردادماه در صف دریافت تسهیلات ازدواج بوده‌اند. اگر به طور میانگین مبلغ اعطایی وام ازدواج، 215 میلیون تومان درنظر گرفته شود، برای پرداخت فوری تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همه‌ متقاضیان حداکثر به رقمی کمتر از 84 هزار میلیارد تومان نیاز است. بنابر ماده 68 قانون جوانی جمعیت، تسهیلات ازدواج باید از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی پرداخت شود. حال باید بررسی کرد که رقم این منابع در بانک‌ها اکنون چه میزان است؟ اینکه چرا این وام‌ها با تعلل و تاخیر پرداخت می‌شود، بخشی از آن را باید در کمبود ذخایر مازاد بانک‌ها جست‌وجو کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها