دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

برنامه اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها برای انتخابات

کد خبر: 1238995

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

برنامه اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها برای انتخابات

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

تحلیل جوان از شورش یک «کارگزار» علیه جبهه اصلاحات

مدتی می‌شود که سرریز اختلافات درونی اصلاح‌طلبان در مدیریت جبهه اصلاحات و برخی بگومگوهای گذشته‌شان به عرصه رسانه‌هایشان کشیده شده که اوج آن نوشته‌های انتقادی مجله آگاهی نو علیه کسانی بود که معادلات جبهه اصلاحات را طبق میل رادیکال‌ها تغییر دادند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: شورش یک «کارگزار» - محمد قوچانی- علیه جبهه اصلاحات و پدرسالار آن در زمانی اتفاق افتاد که به اذعان او اصلاح‌طلبان با اخلاقی «بلشویکی و شبیه مجاهدین خلق» و با سوار شدن ناجوانمردانه بر موج آشوب پاییزی، یک زن را با مهندسی نرم و اشارت و وصایت خاتمی، رئیس جبهه اصلاحات کردند. حذف بهزاد نبوی از چهره‌های سنتی اصلاح‌طلبان در این شورش از عوامل اصلی است. نبوی گفته است اصلاح‌طلبان پس از آشوب پاییزی کار نظام را تمام شده می‌دانستند و نگران بودند سرشان بی‌کلاه نماند. نبوی به قوچانی گفته است: «تصور می‌کنم برخی افراد در بدنه اصلاح‌طلبان طی یک سال گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که کار دارد تمام می‌شود پس بگذارید ما برای حرکت‌های بعدی خودمان را آماده کنیم و جا باز کنیم در حرکت بعدی. استنباط من این بود. حالا نمی‌دانم چقدر درست است و چقدر غلط. ولی احساس می‌کنم که نگران بودند که سرشان بی‌کلاه بماند.» قوچانی معتقد است برای چپ، مسئله زن‌بودن رئیس جبهه اصلاحات فقط یک تاکتیک (و نه راهبرد) در برابر جنبش مهسا برای مصادره شعار «زن، زندگی و آزادی» است. قوچانی جبهه اصلاحات را غیردموکراتیک و دیکتاتورمآبانه می‌داند که «قرار است پرچمدار دموکراسی‌خواهی جامعه ایران باشد، اما در غیاب شورای نگهبان در درون خود انتخاباتی غیررقابتی برپا می‌کند که حتی برای ظاهرسازی هم دو نامزد در آن رقابت نمی‌کنند، حتی دو نامزد زن!» اگر انتخابات امسال نبود شاید این شورش یک «کارگزار» علیه «پدرسالار» نیز به تأخیر می‌افتاد، اما وقتی همه دعوا برسر خنجری است که اصلاح‌طلبان قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در حین تقسیم وزارتخانه‌ها میان خود به پشت یکدیگر زده‌اند، حالا در آستانه یک انتخابات دیگر باید تسویه‌حساب سیاسی را جلو بیندازند؛ و اگر نامزد کارگزاران که مورد حمایت رهبر اصلاحات هم قرار گرفت، رئیس‌جمهور می‌شد و تقسیم وزارتخانه‌ها نیز اختلاف گسترده‌ای میان آنان برنمی‌انگیخت، الان به جای این تلاطمات پشت صحنه، حماسه‌ای در میان اصلاح‌طلبان برپا بود!

 

ارزیابی جام جم از پیام استقبال گسترده از پیش ثبت نام انتخابات

 انتخاباتی رقابتی‌تر و پرشورتر از ادوار قبلی ۱۶۸ متقاضی برای هر کرسی مجلس ثبت‌نام کرده‌اند و این نشان می‌دهد بر خلاف ادعای برخی جریان‌های داخلی و براندازان امید به رفع مشکلات و پیشبرد مطالبات مردمی از طریق صندوق‌های رای در سطح بالایی قرار دارد.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: ارزیابی وضعیت استقبال از پیش‌ ثبت‌نام‌ها به‌عنوان اولین گام انتخابات مجلس دوازدهم نشان می‌دهد که احتمالا یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری رقم خواهد خورد به‌ویژه این‌که اتفاقات ایجابی اخیر و گشایش‌های دیپلماسی و اقتصادی در این مسیر تعیین کننده است. البته این فقط یک طرف ماجراست و طرف دیگر تبلیغات پرحجم رسانه‌ای دشمن برای سرد بودن انتخابات ایران است. میزان استقبال متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این دوره به نسبت دوره قبل انتخابات رشد بیش از ۷۵درصدی داشته است، چنان‌که در دوره قبل، یعنی مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵هزار و ۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند که حکایت از رشد ثبت‌نام کنندگان متقاضی نمایندگی مردم در قوه مجریه در حدود سه برابر دوره قبل و قطعا رقابت شدیدتر نامزدهای کرسی‌های مجلس دارد.

 

صبح نو: برنامه گسترده اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها برای انتخابات/ ثبت‌نام 150 تا 200 چهره نزدیک به دولت روحانی و لاریجانی

علاوه بر اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها هم آمدند. این برایند اسامی پیش ثبت‌کنندگان در انتخابات مجلس است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: اصولگرایان که همواره در هر دوره انتخاباتی بدون رویکرد تحریمی یا اعمال شرطی برای حاکمیت در صحنه حاضر بودند، در این دوره نیز مشارکت چشمگیری داشتند، به‌طوری‌که بیش از 240 نماینده فعلی که اکثر آنان از طیف اصولگرا محسوب می‌شوند، در این دوره نیز ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر، ثبت‌نام بیش از 1000 نفر از نمایندگان ادوار نیز از ثبت‌نام گسترده اصلاح‌طلبان و همچنین طیفی که به اعتدال و مستقلین موسوم بودند، حکایت می‌کند؛ چراکه جمع هزار نفر از نمایندگان ادوار نمی‌تواند تنها مختص به اصولگرایان باشد. برخی از اخبار نیز حاکی از آن است که حدود 150 تا 200 چهره نزدیک به دولت روحانی و لاریجانی نیز ثبت‌نام کرده‌اند. جبهه اصلاحات نیز هر چند که اخیرا بدنه تصمیم‌گیر آن به دست تندورها و رادیکال‌ها افتاده است و قبل از شروع پیش ثبت‌نام‌ها در یک ژست انتخاباتی و طی بیانیه‌ای راهبرد مشارکت غیرفعال را توصیه و شرکت در پیش ثبت‌نام را به اختیار افراد واگذار کرد؛ اما اخبار رسیده از جریان اصلاحات حاکی از آن است که استراتژی تحریم انتخابات در مقطع فعلی چندان کارساز نبوده و چهره‌ها و احزاب زیرمجموعه این جریان بدون توجه به شورای تصمیم‌گیر جبهه اصلاحات، به‌طور گسترده در انتخابات شرکت کرده‌اند. اصولگرایان که برای تصمیم‌گیری درباره مدل حضور در انتخابات منتظر آرایش انتخابات رقبای خود بودند، به نظر می‌رسد به جای تشتت، به سمت وحدت و ائتلاف حرکت کنند؛ چراکه رقیب، برخلاف اظهارنظرهای رسانه‌ای، برنامه‌ای گسترده برای حضور در انتخابات دارد؛ بنابراین عقل نیز حکم می‌کند اصولگرایان با یک لیست واحد در انتخابات شرکت کنند و رقابت درون‌گفتمانی را کنار بگذارند.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها