دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

نقشه تحریم انتخابات نقش بر آب شد

کد خبر: 1238577

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

نقشه تحریم انتخابات نقش بر آب شد

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

صبح نو: نقش بازیگردانی نیابتی راست میانه به کدام شخص و گروه می‌‌رسد؟

قریب به ۵۰ هزار نفر از طیف‌های مختلف سیاسی و اقشار گوناگون در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات حضور یافتند، رسانه‌ها نیز به‌تدریج با اشاره به افراد ثبت‌نامی در حال ارائه صورتبندی مقدماتی از صحنه انتخابات پیش رو هستند.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: از جمله شواهد ورود لاریجانی به انتخابات، مصاحبه بهروز نعمتی با خبرگزاری تسنیم است. وی که از نزدیکان به رئیس مجلس دهم و سخنگوی هیأت رئیسه آن مجلس بود، اعلام کرده است که لاریجانی در انتخابات مجلس لیست خواهد داد و قطعا او در انتخابات اسفندماه نقش‌آفرینی خواهد کرد. علی لاریجانی قصد تأثیر در انتخابات مجلس دارد. شواهد حاکی از آن هستند که رئیس سابق مجلس و رئیس اسبق صداوسیما در مقابل مخالفانش مثل جبهه پایداری و دیگر گروه‌ها دست روی دست نمی‌گذارد اما نکته مهم آن است که لاریجانی فاقد یک حزب و تشکیلات علنی است و بیشتر بر ارتباطات شخصی‌اش با نمایندگان ادوار و نیروهای موسوم به اعتدال‌گرا که در دولت گذشته صاحب منصب بودند، تکیه می‌کند. آیا لاریجانی با عدم ثبت‌نام در انتخابات مجلس، بازیگردانی را جای بازیگری در صحنه سیاست انتخاب خواهد کرد؟! یا اینکه چنین نقشی را به باهنر واگذار خواهد کرد. مهم‌ترین مساله لاریجانی نوع نوع مواجهه او با اصول‌گرایان و تیم حسن روحانی است که تاثیر فراوانی در روند سیاست‌ورزی‌اش خواهد داشت.

 

دنیای اقتصاد عنوان کرد: جاماندگی رفاه خانوار

دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند حزو متوارترین عباراتی است که در گفت‌وگوهای روزمره می‌توان شنید. حالا همین عبارت با آمار در رسانه‌ها گزارش شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته: بررسی آمارهای بودجه خانوار نشان می‌دهد که سطح هزینه و درآمد خانوار در سال۱۴۰۱ نسبت به قله سال۱۳۹۶ در سطح پایین‌تری قرار دارد. این آمار پس از تعدیل درآمد و هزینه با رقم تورم به‌دست آمده است. مطابق بررسی‌ها طی نیم‌دهه اخیر، مخارج واقعی خانوارهای شهری حدود ۱۴درصد و مخارج واقعی خانوار روستایی به میزان ۹درصد افت کرده است. البته در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن میزان مخارج واقعی خانوار شهری تقریبا بدون تغییر بوده و ۵/ ۲درصد به مخارج واقعی خانوار روستایی افزوده شده است. هرچند این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت نسبت به سال۹۹ بهتر شده است، اما هنوز نسبت به ۵سال پیش(قبل از بازگشت تحریم‌ها) جاماندگی دارد. کارشناسان معتقدند که بالا بودن نرخ تورم به‌ویژه در نیمه دوم دهه۹۰ و رشد اقتصادی زیگزاگی در این سال‌ها، از عوامل موثر بر کاهش رفاه خانوارها محسوب می‌شود.

 

همشهری: وضعیت اقتصادی خانوارها بهبود یافته است

همگان متفق‌القول‌اند که مشکلات معیشتی و اقتصادی شهروندان جز اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات کشور است. در این میان اما نگاهها و تحلیل‌‌های مختلفی وجود دارد.

روزنامه همشهری در این ارتباط نوشته: آمارهای رسمی از بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها در سال گذشته حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که میانگین درآمد خانوارها 18درصد بیش از میانگین هزینه آنها بوده است. در سال ۱۴۰۱، متوسط درآمد اظهار شده خانوارهای شهری 166میلیون و 964هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل 48.5درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که در همین سال، میانگین هزینه کل خالص خانوارهای شهری 137میلیون و 146هزار تومان اظهار شده که شتاب رشد آن 0.2درصد کمتر از شتاب رشد درآمدها بوده و به ذخیره بخشی از درآمدها کمک کرده است.

 

جوان: تصور نشود که یخ‌های ضخیم بین ما با امریکا رو به آب شدن است

هر گاه تفاهم و توافقی مستقیم و غیرمستقیم میام ایران و آمریکا صورت می‌گیرد تحلیل‌هایی مبنی بر امکان تغییر در مناسبات دو کشور نیز از سوی برخی رسانه ها ارائه می‌شود.

روزنامه جوان در این باره نوشته: نکته مهم در آزاد شدن ۶ میلیارد دلاری است که قرار است کره‌جنوبی پس از تبادل زندانیان انجام دهد و آن اظهار بی اطلاعی دستگاه دیپلماسی کره‌جنوبی از آغاز فرایند تبادل زندانیان و آزادی دارایی‌های ایران است. آنچه مهم است اینکه نه می‌توان نسبت به توافق صورت گرفته با طرف امریکایی برای تبادل چند زندانی و آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار – در صورت تحقق- آن‌قدر ذوق زده شد که تصور شود از همین فردا یخ‌های ضخیم بین ما با امریکا رو به آب شدن است و نه این میزان تلاش دولت و تسلیم شدن امریکا را در مقابل ایران بی ارزش و صرفاً حرکت تبلیغاتی به حساب آورد.

 

جوان: آن سوی خبرسازی درباره بنزین و گوشت چیست؟

ماهی نیست که شایعه و گمانه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین منتشر نشود حتی اگر روزی تعطیل شود شایعه می‌شود که قرار است بنزین گران شود‌.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: روز گذشته افکار عمومی تحت تأثیر دو موضوع مهم افزایش قیمت بنزین و گوشت قرمز دچار التهاب شد؛ دو موضوعی که با جوسازی و شایعات برخی شبکه‌های اجتماعی کلید خورد و در کمتر از یک ساعت از سوی دولت تکذیب شد. وزارت صمت از حذف ارز ۲۸‌هزارو ۵۰۰ تومانی گوشت‌های وارداتی صنف صنعت خبر داد و افزایش قیمت گوشت مصرفی خانوار را رد کرد. علاوه بر این وزارت نفت نیز با تکذیب افزایش قیمت بنزین در روز‌های آتی اعلام کرد ذخایر بنزین کشور مشکلی ندارد و ازدحام جایگاه‌های سوخت به دلیل افزایش سفر‌های تابستانی است. در روز‌های اخیر با افزایش موج سفر‌های تابستانی و افزایش سوختگیری خودرو‌ها بار دیگر ازدحام مقابل جایگاه‌های سوخت افزایش یافته است. این شبکه‌های اجتماعی با سوءاستفاده از این اتفاق بار دیگر بحث شایعه افزایش قیمت سوخت را به راه انداخته‌اند و اصرار بر افزایش قیمت سوخت در روز‌های آتی دارند.

 

جام جم: بازی تمام نشده، کاسبان تحریم مشغول کارند/ اغراق در دستاوردها، نتیجه عکس می‌دهد

توافق محدودی که میان ایران و آمریکا بر سر آزادسازی بخشی از پول‌های آزادشده ایران صورت گرفت مثل همیشه با واکنش‌هایی افراطی و تفریطی و بزرگنمایی‌ها و کوچک‌نمایی‌های متعددی روبرو شد.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: در موضوع اخیر توافق ایران و آمریکا به منظور تبادل زندانیان و همزمان با آن، بازگشت بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران به کشور، این نگرانی وجود دارد که دوباره خبر مثبت اعلام شده به نتیجه دلخواه نرسیده و دلالان و کاسبان تحریم موفق شوند با ایجاد تردید و ابهام، بار دیگر کشور را به سمت آسیب پذیری دلاری سوق دهند. در شرایط فعلی، انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی با کمک رسانه‌ها نسبت به توضیح شرایط اقتصادی کشور و عدم افزایش انتظارات از دستاورد به دست آمده، اقدام کرده و مانع شکل‌گیری توقعات فزاینده شود. واقعیت این است که در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از تشدید تحریم‌ها در دوران دونالد ترامپ، کشورمان با چنان فشار تحریمی روبه‌رو شده و آزادسازی شش‌میلیارد دلار پول بلوکه شده در برابر ان ناچیز است. از این رو برای حفظ اثرات مثبت توافق اخیر و آرامش بازار، نباید فضا را طوری نشان داد که افکارعمومی گمان کند این توافق همه مشکلات را از سر راه اقتصاد خواهد برداشت. هرگونه بزرگنمایی و اغراق در دستاوردها، نتیجه عکس می‌دهد. اینجاست که حفظ دستاورد، اهمیتی بیش از اصل آن پیدا می‌کند و به تیم دیپلماسی و نیز تیم اقتصادی دولت سیزدهم نیز باید یادآوری کرد که برای حفظ این دستاورد و ممانعت از پیروزی دلالان و کاسبان تحریم، باید تصویری واقعی و شفاف از وضعیت سیاست خارجی و اقتصادی ارائه کرده و ضمن تلاش برای تداوم مسیر تعامل، راه را بر بزرگنمایی‌های غیرواقعی که به‌ویژه در سال انتخابات گریز ناپذیر است، ببندند.

 

فرهیختگان مطرح کرد: سندروم تکرار رایحه خوش‌ خدمت در مجلس/ راهی برای تقلیل نظارت‌ها

در ماههای اخیر برخی موضع‌گیری‌ها و فعالیت‌های آشکار و نهان که در گاهی ردپایی از بدنه دولت در آن دیده می‌شود بیانگر علاقه‌مندی جریانی به تحرک انتخاباتی به‌رغم منع‌ قانونی است.

روزنامه فرهیختگان در این ارتباط نوشته: یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس نظارت بر عملکرد دولت است. این محدودیت‌ها البته چیزی نیست که دولت‌ها به گرمی از آن استقبال کنند. به همین دلیل نیز سعی می‌کنند تا با ایجاد هماهنگی بین خود و مجلس از شدت نظارت‌های محدود‌کننده بکاهند.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به این هماهنگی بینجامد این است که دولتمردان چهره‌های نزدیک به خود را وارد مجلس کرده و شأن مجلس را از نظارت به همکار تقلیل می‌دهند. احمدی‌نژاد به صورت غیرمستقیم و با سازوکاری که گفته شد، نقش بسیار زیادی در اولین انتخابات مجلسی که توسط دولتش برگزار شد ایفا کرد.

اما در انتخابات بعدی یعنی انتخابات مجلس نهم که در اسفند ماه سال ۹۰ برگزار شد او به علت اختلافات گسترده با سایر طیف‌های جریان اصولگرایی، برخلاف انتخابات دور هشتم نقش‌آفرینی خاصی نداشت. [در انتخابات مجلس دهم] اگرچه محمدباقر نوبخت سخنگوی وقت دولت روحانی مدعی بود«دولت به‌هیچ‌وجه از امکانات دولتی له یا علیه کسی استفاده نخواهد کرد»

اما شواهد خلاف این موضوع را اثبات می‌کند. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم در دیدار جمعی از منتخبان مجلس دهم به این موضوع اعتراف می‌کند. اعضای شاخص هیات دولت از جمله محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، خانم‌ها معصومه ابتکار و شهین‌دخت مولاوردی و دیگر اعضای دولت در همایش‌ها و میتینگ‌های سیاسی در حمایت از اصلاح‌طلبان و گروه‌های حامیان دولت شرکت کردند. البته این نوع دخالت‌ها به‌نوعی با مجوز و چراغ سبز معاونت سیاسی وزارت کشور که مجری انتخابات است همراه شد.

در همین راستا مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری در آذرماه سال 94 گفت: «هیچ مقام دولتی نمی‌تواند در جایگاه دولتی فعالیت و تبلیغات کند و خارج از وقت اداری در زمان تبلیغات رسمی می‌تواند فعالیت کند.» در نتیجه این حمایت‌ها نهایتا فهرست اصلاح‌طلبان توانست اکثریت را به دست آورده و مجلسی همسو با دولت تشکیل دهد. مجلسی که در جریان رای اعتماد به وزرای روحانی تنها یک نفر را رد کرد تا نشان دهد آماده خدمت تمام‌قد به قوه مجریه است.

 

کیهان: آسیب جدی به نقشه تحریم انتخابات 

امروز علت مخالفت اصلاح‌طلبان با مرحله پیش ثبت نام انتخابات بیشتر از قبل مشخص شده است. آنها این بار نتوانستند بازی یکی به نعل و یکی به میخ زدن همیشگی را تا هفته‌های منتهی به انتخابات ادامه دهند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: خبرهای غیر رسمی، حاکی از این است که ثبت‌نام‌کنندگان از طیف‌های متنوع سیاسی هستند و بنابراین در همین گام اول، آسیب جدی به نقشه تحریم انتخابات وارد آمده است. برخی خبرها حاکی است ده‌ها نفر از افراد شناخته شده این طیف [اصلاح‌طلبان] (و چند برابر آن، افراد رده دوم و سوم‌شان) ثبت‌نام کرده‌اند. کودتای نرمی در جبهه اصلاحات رخ داده است. زمزمه تحریم انتخابات و نقش‌آفرینی در پروژه ناکام آشوب‌افکنی در میان برخی اعضای این طیف، ادامه همان جریان وطن‌فروشی است که در میان برخی احزاب و مطبوعات نفوذ کرده بود اما شماری از اعضای، از کشور خارج شدند و در حلقه‌هایی مانند؛ اتاق فکر جنبش سبز در لندن، شبکه صهیونیستی اینترنشنال (به سردبیری معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی)، شبکه دولتی انگلیس، صدای آمریکا، رادیو فردا و نظائر آن دور هم جمع شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها