دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از انتخابات تا کارآمدی

کد خبر: 1239680

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از انتخابات تا کارآمدی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.


رسالت: مدیران دولتی اگر می‌خواستند تأثیری در انتخابات بگذارند باید دو ماه پیش استعفا می‌دادند/ نقش موثر قالیباف در مدیریت و آرام‌سازی فضا باعث شد

دامنه اختلاف چندان گسترده نشود پس از تدارک تخریب مجلس در پی حواشی معاون سیاسی سابق وزیر کشور واکنش‌های گوناگونی صورت گرفت که برخی همسو با هجمه‌ها و برخی دیگر در راستای روشنگری و جلوگیری از بروز شکاف های بی‌مورد است.

در این راستا محسن پیرهادی در روزنامه رسالت با اشاره به بخشنامه معاون سابق وزیر نوشته: پس از ماجرا، وزیر محترم کشور اعلام کرده که از بخشنامه مذکور اطلاعی نداشته و مفاد آن را قبول ندارد. وزیر کشور همان زمان قول اصلاح داد و چند روز پیش، معاون سیاسی استعفا کرد. این سناریو بهترین حالت ماجراست اما بیانیه معاون سیاسی پس از استعفا و تهاجم یکپارچه رسانه‌های دولت، در قالب این سناریو قابل فهم و تفسیر نیست. فرض کنید که جمعی از افراد در یک اتاق ایستاده‌اند، از طرفی می‌دانیم که دعوت از یک فرد به تقوا و نهی او از گناه، کار درست و تحسین‌شده‌ای است. اما فرض کنید شما وارد اتاق شده‌اید و با وانهادن دیگران، صرفا رو به یک نفر، چند بار نهی از گناه کرده باشید. در این‌صورت، هرچند یکایک جملات شما درست و دعوت به ترک گناه بوده، اما قضاوت افراد حاضر این خواهد بود که فرد مخاطب جملات، شخصی به شدت گناهکار است. چنین رفتاری دیگر نهی مؤمنین از منکر نبوده بلکه تفسیق مؤمن و قطعا گناه است. حال، معاونت سیاسی وزارت کشور، در یک بیانیه کوتاه، در چند بند از جمله ۲، ۴، ۶ و ۷ به گونه‌ای نمایندگان مردم را مخاطب گرفته که موجب بی‌اعتمادی است. تکرار چنین اقداماتی و بازنمایی رسانه‌ای آن، حاکی از تلاش دولت برای تأثیر و تغییر در ترکیب مجلس است. مدیران دولتی حتما می‌دانند که اگر می‌خواستند تأثیری در انتخابات بگذارند باید دو ماه پیش استعفا می‌دادند و شخصا ثبت‌نام می‌کردند. حالا دیگر زمان نقش محتوایی دولت در انتخابات به‌کلی تمام شده و صرفا اجرای شکلی آن باقی مانده است. در ادوار گذشته، گاهی اختلافات این‌چنینی میان دولت و مجلس به وقوع پیوسته و به سود هیچ کدام نبوده است. یکی از دلایل آنکه دامنه اختلاف اخیر چندان گسترده نشد، نقش مؤثر دکتر قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس در مدیریت و آرام‌سازی فضاست که هم نمایندگان بحق معترض را برای مدارا قانع کرد و هم از کیان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم که انصافا مورد بی‌انصافی و هجمه بی‌دلیل قرار گرفتند، دفاع کرد.

 

دنیای اقتصاد: کوتاه شدن فاصله زمانی برای خانه‌دار شدن ایرانی‌ها منوط به یک دهه رشد اقتصادی ۸ درصدی است

مسکن دغدغه ای همیشگی برای شهروندان که خرید آن هر روز دشوارتر می‌شود‌.

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته: دولت‌ها و همچنین ناظران سیاست‌ های بخش مسکن برای سنجش «کارآیی بازار خرید خانه» و اطمینان از اینکه شهروندان یک کشور «دسترسی مناسب به مسکن» دارند یا خیر؛ از شاخصی تحت عنوان «شاخص انتظار برای صاحب‌خانه شدن» استفاده می‌کنند. وضعیت فعلی این شاخص در ایران براساس بررسی‌ها، نشان می‌دهد، یک خانوار ایرانی با درآمد یکسال خود و البته به صورت دقیق، با «پس‌انداز ناشی از آن» باید ۷۴ سال صبر کند تا بتواند صاحب مسکن مناسب شود. معنای این مدل دسترسی ایرانی‌ها به کلید مسکن، «ماراتن به میزان عمر یک انسان» است در تهران اما این ماراتن، طولانی‌تر هم است؛ ۱۱۲ سال. یک اقتصاددان، درباره راه اصلی جایگزین این ماراتن فرسایشی و تقریبا غیرممکن دسترسی به مسکن، اعلام کرد، «کوتاه شدن فاصله زمانی برای خانه‌دار شدن ایرانی‌ها» منوط به یک دهه رشد اقتصادی ۸ درصدی است. دفتر اسکان بشر ملل متحد (هبیتات)، در نسخه سالانه خود برای توصیه سیاستی به دولت‌ها در بخش مسکن، اعلام کرده است، «نرخ متعارف انتظار برای صاحب‌خانه شدن با پس‌انداز سالانه حدود ۱۰ سال است».

 

جام جم عنوان کرد: دام سفارتخانه‌ها برای تیزهوشان ایرانی

در سال‌های اخیر نه‌تنها ترکیب افرادی که میل به مهاجرت دارند تغییر کرده بلکه حتی سن آن نیز پایین‌تر آمده چنانکه حالا به دانش‌آموزان رسیده است.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: ایران کشوری مهاجرپذیر و مهاجرفرست است. تا پارسال رتبه ما در میان ۲۳۲ کشور مهاجرپذیر دنیا ۲۳ بود و جایگاه‌مان در مهاجرفرستی، پنجاه و چهارم جهان؛ این را سالنامه مهاجرتی ایران که سال ۱۴۰۱ منتشر شد، اعلام می‌کند. طبق آخرین آماری که یاوری ارائه می‌دهد همواره ۷۰‌درصد از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و ۷۰‌درصد رتبه‌های زیر هزار آزمون سراسری از دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند که در مقایسه با جمعیت هشت میلیون نفری دانش‌آموزان هفتم تا دوازدهم، یک اقلیت حدودا ۱۳۰‌هزار نفری محسوب می‌شوند. حالا که ۷۰‌درصد از این جمعیت، معادل هفت نفر از هر ۱۰ دانش‌آموز هر سال به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند باید گفت که کار نظام آموزشی ما گلچین کردن استعدادهای درخشان و سپس تقدیم دو دستی آنها به کشورهایی است که برای استعدادهای برتر همواره فرش قرمز پهن می‌کنند. مهاجرت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی به کشورهای خارجی نیز بی‌تاثیر از این تبلیغات نیست، بلکه حتی موضوع به قدری جدی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای نظارتی ابعاد این مسأله را با نمایندگان خانه ملت در میان گذاشته است. ماجرا این است که برخی از سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی در ایران مستقیم یا به‌واسطه مؤسسات مهاجرتی یا از طریق آموزشگاه‌های زبان به ثبت‌نام دانش‌آموزان کشورمان برای تحصیل در مدارس وابسته یا تشویق و تسهیل مهاجرت این افراد اقدام می‌کنند. این درحالی است که برخی سفارتخانه‌ها برای جذب دانش‌آموزان با مدارس ایرانی همکاری دارند و برای این مدارس، مشاور بین‌الملل تعیین می‌کنند. در این میان مدارس وابسته به سفارتخانه‌ها هم در حوزه جذب دانش‌آموزان فعالند و به والدین نیز وعده ویزا و بورسیه شدن می‌دهند. تبلیغ برای جذب دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی هم پررنگ است. در یکی از این تبلیغات به خانواده‌ها اعلام می‌شود؛ اگر برای مهاجرت دانش‌آموزی فرزندشان برنامه دارند، می‌توانند با یک ویزای توریستی پنج‌ساله او را همراهی کنند. اگر هم نمی‌توانند با او همراه شوند با روش «استی هوم» فرزند خود را به یک خانواده بومی بسپارند و در ازای تامین خانه و غذای او به این خانواده ماهانه ۹۰۰ دلار بپردازند. این تحرکات مشکوک می‌طلبد که مسئولان کشورمان با حساسیت بیشتری به پرونده مهاجرت دانش‌آموزان ورود کنند، زیرا تشدید این مهاجرت‌ها معنایی به جز هدررفت سرمایه‌های انسانی و اخلال در نظام رسمی آموزش عمومی کشور ندارد.

 

کیهان: جهانگیری تاریخ اسلام را برای توجیه فریب‌خوردگی در برجام تحریف می‌کند

در این سال‌‌ها اظهارنظرهای فراوانی از سوی عاملان و مدافعان برجام برای دفاع از این توافق بیان شده که از جمله آنها عبارت برجام را خدا آورد از سوی حسن روحانی بود. روشی که توسط دیگر مسئولان و حامیان برجام نیز به کار رفته می‌رود.

روزنامه کیهان در این زمینه با اشاره به اظهارات تازه جهانگیری نوشته: بر اساس کدام سند و مدرک، آقای جهانگیری ادعا کرده که در ماجرای شعب ابی‌طالب، پیامبر(ص) به خدا گفت که دیگر باید راهی پیدا شود و مردم توان تحمل حصر در شعب ابی‌طالب را ندارند؟! در آن ماجرا، مسلمانان به تبعیت از پیامبر (ص) در مقابل تحریم مقاومت کردند و همزمان، خورده شدن عهدنامه مشرکان توسط موریانه -به استثنای نام خدا در آن عهدنامه- که خبر غیبی آن را پیامبر (ص) فاش کرد، موجب انفعال و سرخوردگی و عقب‌نشینی مشرکان شد. جایی هم در تاریخ ثبت نشده که کسی از همراهان پیامبر خواستار تسلیم در برابر مشرکان (بستن با کدخدا!) شود. برخلاف ادعای جهانگیری، سه دولت اروپایی به تصریح آقای ظریف 11 تعهد خود را زیر پا گذاشتند. آنها همچنین به مدت دو سال دولت روحانی را سر دواندند و عجیب است که آقای جهانگیری خیال می‌کند مشکل نقض و احیای توافق، ملاقات روحانی با ترامپ بود و مثلا حضور سران تروئیکای اروپایی در سازمان ملل مهم بوده است! جهانگیری توضیح نمی‌دهد که اگر آمریکا به برجام باز می‌گشت و به جای عمل به وعده نقض شده، به مکانیسم ماشه آن برای احیای خودکار همه تحریم‌های سازمان دسترسی پیدا می‌کرد و به اجرا می‌گذاشت، تکلیف چه بود؟!

 

صبح نو: مصالحه ایران و عربستان وزن دنیای اسلام در فعل و انفعالات جهانی را افزایش خواهد داد

تغییر مناسبات ایران و عربستان آثار متعددی در معادلات منطقه ای بر جای گذشته و پیش بینی می شود نتایج دیگری نیز در ماههای آینده پدیدار شود.

روزنامه صبح نو با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان پس از هفت سال و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ریاض و دیدار با ولیعهد این کشور، نوشته: دود سفید این مصالحه نه‌تنها برای ایران و عربستان، بلکه برای کل کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی نتایج مثبتی خواهد داشت و روابط تهران و ریاض فضای مثبت‌تری را در منطقه ایجاد می‌کند و می‌تواند به حوزه امنیتی منطقه غرب آسیا و تشکیل ائتلاف‌های متعدد انرژی و همچنین تقویت مقاومت فلسطین و گرایش جهان اسلام به یک قطب قدرتمند منجر شود. همچنان‌که در سایه توافق پکن، مسأله یمن و سوریه حل شد و امروز آغوش کشورهای عربی برای سوریه باز شده است و حماس نیز روابط خود را با عربستان از سر گرفته است، در آن سو نیز روابط ایران با برخی کشورهای عربی و آفریقایی نیز مثبت‌تر و رو‌به‌جلو شده است. قطعا روابط تهران - ریاض با چنین آثار مثبتی، بدخواهانی خواهد داشت که تلاش خواهند کرد این رابطه عمیق نشود؛ چراکه افتادن سرنوشت منطقه به دست اعضای آن، منافع آمریکا به‌ویژه رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین لازم است ایران و عربستان مراقبت کنند در دام تفرقه‌افکنی نیفتند.

 

جوان عنوان کرد: نماد کارآمدی و خدمت دستگاههای مسئول در مراسم اربعین

راهپیمایی اربعین به‌عنوان مراسمی مردمی به دلیل نیاز به تردد زائران به کشوری دیگر نیازمند مدیریت صحیح در این موضوع است.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: مهم‌ترین عرصه‌های مرتبط با این آیین را می‌توان صدور گذرنامه، ثبت‌نام رسمی و قانونی زائران، انتقال به مرز‌ها و عبور از مرز، اسکان و پذیرایی و خدمات ایمنی و پزشکی برشمرد که با توجه به تجارب سالیان اخیر انتظار می‌رود بموقع و مناسب درخدمت زائران قرار گیرد. باتوجه به حضور پرحجم و همراه با شور و اشتیاق زائران فراهم آوردن بستر‌ها و امکانات ارائه خدمات موردنیاز زائران نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات قبلی و بعضاً اقتضایی و عاجل است که گرچه برخی مراکز و نهاد‌ها دربرآوردن انتظارات موفق هستند، اما برخی مراکز و دستگاه‌ها با موکول کردن آن به شروع مراسم موجب بروز اختلال‌ها و گله‌مندی‌هایی می‌شوند. از آنجا که این مراسم دارای بازتاب رسانه‌ای و آن‌هم فراتر از مرز‌ها بوده و در مواردی نوع خدمات با آن‌سوی مرز نیز مقایسه شده و شاخص کارآمدی و دلسوزی مجموعه‌های درگیر به‌حساب می‌آید؛ بنابراین اهتمام به تأمین خدمات و الزامات برگزاری این آیین حماسی هم نمادی از کارآمدی و خدمت و هم عقیده و باور به قداست مراسم و حرمت زائران است. بنابراین، توقع می‌رود مسئولان مرتبط نسبت به ادای وظایف و تکالیفشان به شکل جهادی اهتمام داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها