کیفرخواست علیه امریکا‌

کد خبر: 1245561

رئیس‌جمهور روز نخست اقامت در نیوریورک را پرترافیک سپری کرد

کیفرخواست علیه امریکا‌

رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های امریکایی: بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به امریکا است. اخیراً در امریکا یک خانم جوان و باردار به ظن سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس امریکا کشته شد که این یکی از ۱۲۰۰ نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس امریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های امریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟

دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا سفر کرده است، روز نخست اقامت در نیوریورک را پرترافیک سپری کرد. او در دیدار با مدیران رسانه‌های امریکا، ضمن تأکید بر شکست فشار حداکثری و تحریم ایران، زیرکانه از فرصت این تریبون‌ها استفاده و این جلسه را به محل صدور کیفرخواست علیه امریکا تبدیل کرد.

رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی امریکا و غرب را صرفاً بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و در عین حال با بیان اینکه در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم امریکا به دست نیرو‌های پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روز‌های اخیر خانم بارداری صرفاً به خاطر ظن سرقت از سوی پلیس امریکا کشته شد، از رسانه‌های آمریکایی پرسید چرا در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟ رئیس‌جمهور به این هم بسنده نکرد و در دیدار با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی امریکا، ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.

دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا سفر کرده است، در نخستین روز اقامت در نیویورک علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های امریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی ایالات متحده و اعضای هیئت امنای جامعه شیعیان این کشور، با رؤسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

رئیس‌جمهور در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، در نیویورک در منطقه منهتن که سازمان ملل متحد و بازار بورس در آن واقع شده و به قلب این ایالت معروف است، در گفت‌وگویی صریح و رودررو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های امریکایی، با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران، بنا به اذعان مقامات امریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های امریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چراکه ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

در این نشست مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، نیوزویک، پولیتیکو و رویترز سؤالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی مطرح کردند و رئیس‌جمهور نیز به سؤالات آنان پاسخ گفت.

رئیس‌جمهور درباره موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و همچنین تبادل زندانیان، با بیان اینکه این اموال بلوکه شده متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد، تبادل زندانیان میان ایران و امریکا را اقدامی بشر دوستانه توصیف کرد و گفت: قطعاً هر گامی در جهت عمل به تعهدات برداشته شود، برای ما اعتماد ساز خواهد بود. رئیسی درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب امریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح آمیز هسته ایران در ۱۵ گزارش فصلی این آژانس، تصریح کرد: «در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و امریکا و کشور‌های اروپایی نقض عهد و به تعهدات خود عمل نکردند. حال این امریکایی‌ها هستند که باید از دولت خود بپرسند که چرا با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان سیاست فشار و تحریم علیه ایران ادامه دارد؟» رئیسی توسعه و ارتقای روابط با کشور‌های همسایه را از جمله سیاست‌های محوری دولت خود دانست و تأکید کرد: آنچه موجب بروز برخی اختلالات در روابط کشور‌های منطقه شده، دخالت بیگانگان از جمله امریکا بوده است. حضور امریکایی‌ها در منطقه به هیچ وجه امنیت‌ساز نخواهد بود، همان‌گونه که عادی‌سازی روابط با برخی کشور‌های عربی از سوی رژیم صهیونیستی برای این رژیم ایجاد امنیت نخواهد کرد.

پیشنهاد رئیسی به رسانه‌های امریکایی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات امریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به شما مدیران رسانه‌های امریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چراکه ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد. رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی امریکا و غرب را صرفاً بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم امریکا به دست نیرو‌های پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روز‌های اخیر خانم بارداری صرفاً به خاطر ظن سرقت توسط پلیس امریکا کشته شد، چرا رسانه‌های امریکایی در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟ رئیسی در پایان حقیقت‌جویی و بیان حقایق را از ملزومات کار حرفه‌ای رسانه‌ها بر شمرد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف ۴۸ هفته بیش از ۱۳۶ هزار دروغ در رسانه‌ها علیه ایران تولید شد که با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.

زبان زور علیه ملت ایران ناکارآمد شده است

امریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست؛ البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که امریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی امریکا در پاسخ به سؤالی درباره توافق هسته‌ای و چشم‌انداز روابط ایران و امریکا با برشمردن سابقه نقض پیمان دولت امریکا در قضیه برجام با وجود اجرای کامل تعهدات از طرف جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر دولت در امریکا و اعلام آمادگی دولت جدید برای بازگشت به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران نیز برای توافق خوب اعلام آمادگی و مذاکرات را به صورت جدی دنبال کرد، اما پس از مدتی مشخص شد طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نیستند.

اشتباه محاسباتی امریکایی‌ها در اغتشاشات پاییز گذشته

رئیس‌جمهور با اشاره به اشتباه محاسباتی امریکایی‌ها در قضیه اغتشاشات گفت: دولت امریکا بر اثر مشورت‌های غلط برخی عناصر مزدور به ظاهر ایرانی و همچنین برآورد‌های غلط سرویس‌های جاسوسی، با ترک مذاکرات، دل به نتیجه‌بخشی اغتشاشات بست در حالی که جمهوری اسلامی ایران امروز درخت تناوری است که این تکانه‌ها اثری بر پایداری آن ندارد. رئیسی با اشاره به ابراز تمایل مجدد امریکا برای از سرگیری مذاکرات پس از شکست پروژه اغتشاشات، خاطرنشان کرد: مذاکراتی به‌واسطه برخی کشور‌ها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود.

عاملان ترور شهید سلیمانی باید محاکمه شوند

رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره جنایت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، آن سردار شجاع را فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه و ترور او را ترور مبارزه با تروریسم خواند و افزود: شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود و اگر او جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت؛ داعشی که البته در امریکا به صراحت گفته شد که دست‌ساز امریکا است. رئیس‌جمهور ترور شهید سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی دانست و بر محاکمه عاملان این جنایت هولناک تأکید کرد.

بایدن مسیری می‌رود که ترامپ رفت

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در خصوص تحریم‌ها، بایدن در ابتدای کار خود گفت که روش ترامپ در خارج شدن از برجام را قبول ندارد که با این سخن توقع می‌رفت امریکا به تعهدات خود پایبندی نشان دهد، ولی با گذشت زمان، تاکنون در عمل اقدام متفاوتی مشاهده نکرده‌ایم. انتظار این است که اگر دولت امریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد. رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران، با برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی، سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند و گفت: در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و امریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

رئیسی با بیان اینکه بیشترین میزان زندانی زن در دنیا متعلق به امریکا است، افزود: اخیراً در امریکا یک خانم جوان و باردار به ظن سرقت از یک فروشگاه به دست پلیس امریکا کشته شد که این یکی از ۱۲۰۰ نمونه‌ای است که در سال میلادی گذشته به دست پلیس امریکا به قتل رسیده، اما چرا رسانه‌های امریکایی به دنبال ریشه‌یابی و روشنگری درباره جزئیات اینگونه قتل‌ها نمی‌روند؟

مالیات مردم امریکا خرج جنگ اوکراین می‌شود

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره جنگ اوکراین تصریح کرد: ما با جنگ مخالفیم و برای میانجی‌گری به منظور پایان دادن به آن نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما مالیات مردم امریکا خرج جنگ‌افروزی و پر کردن جیب کارخانجات اسلحه‌سازی از محل فروش اسلحه در این زمینه می‌شود. رئیسی ادعای در اختیار قرار دادن سلاح از طرف ایران به روسیه را عاری از حقیقت دانست و افزود: توصیه ما به دولت امریکا دست برداشتن از جنگ و تحریم ملت‌ها است؛ یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد امریکا در ۲۵۰ سال اخیر، فقط ۲۰ سال را در جنگ نبوده است.

ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز میز مذاکره را ترک نکرده است چراکه از منطق روشن و استواری برای رویکرد‌ها و اقدامات خود برخوردار است، گفت: منابع آزاد شده ایران در کره جنوبی، حق ایران بود و امریکا باید جواب دهد که چرا به صورت ظالمانه جلوی احقاق حق ملت ما را گرفته بود.

رئیسی تصریح کرد: امریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که امریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.

آمادگی ایران برای مشارکت در گسترش صلح و امنیت جهانی

رئیس‌جمهور جلوگیری از زیاده‌خواهی سلطه‌طلبان را از جمله انتظارات مردم از سازمان ملل دانست و بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تأکید کرد.

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، جلوگیری از زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی را از جمله انتظارات مردم از این سازمان دانست و با بیان اینکه جنگ‌افروزی طبیعت قدرت‌های بزرگ و نظام سلطه است، اقدامات سازمان ملل برای جلوگیری از این رویه‌های خطرناک و مخل صلح و ثبات جهانی را ضروری خواند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان ملل است، بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تأکید کرد. وی همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست اخبار مربوط به ایران را مستقیماً و از مسیر درست و صحیح پیگیری و دریافت کند چراکه رسانه‌های تحت تأثیر نظام سلطه تصویر درستی از ایران ارائه نمی‌دهند.

گوترش نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه مندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در قبال تحولات یمن، بر حمایت این نهاد بین‌المللی از ابتکارات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن تأکید کرد.

‌‌ 11 ماه در زندان بی‌پنجره آفتاب ندیدم

دو شهروند ایرانی که در جریان تبادل زندانیان ایران و امریکا آزاد شدند، وارد تهران شدند. «رضا سرهنگ‌پور» و «مهرداد معین انصاری» دو نفر از پنج شهروند ایرانی هستند که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و امریکایی آزاد شدند. این دو که قصد بازگشت به کشور را داشتند، بر اساس برنامه‌ از پیش تعیین شده، ظهر دوشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شدند و شامگاه نیز هواپیمای‌ حامل آنها در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران بر زمین نشست. همچنین سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن امریکا بودند، به‌طور همزمان آزاد شده‌اند.

دکتر سرهنگ پور در گفت‌وگوی کوتاهی با رسانه ملی ضمن ابراز خوشحالی از حضور دوباره در وطن، علت بازداشت 800 روزه خود را به طنز تشبیه کرد و گفت: « دولت امریکا اتهامی را علیه من مطرح کرده که اراده کرده بودم با نادیده گرفتن تحریم‌ها منافع امریکا را به خطر بیندازم! من نمی‌دانم دولت امریکا چگونه با ذهن‌خوانی می‌تواند برای کسی دادخواست تنظیم کند. چیزی که در طول 800 روز نتوانستند مدرکی در اثبات آن ارائه کنند. »

سرهنگ پور سپس به مقاومت و رد پیشنهادهای دولت امریکا برای تبرئه خود، اشاره کرد و گفت: «سیاست کلی امریکا در پرونده‌های قضایی به این صورت است که با اطاله دادرسی سعی در خسته کردن متهم و مجبور کردن او به پذیرش یکسری اتهامات واهی انتسابی را دارند و به خود من از یک سال و نیم پیش پیشنهادات متفاوتی دادند که اگر پذیرفته بودم، چه بسا یک سال پیش آزاد شده بودم. »

«مهرداد معین انصاری» دیگر هموطن ازاد شده در روایت بازداشت پنج ساله خود در زندان‌های امریکا می‌گوید: «یکی از سخت‌ترین دورانی که داشتم، دوران کرونا بود. جایی که نگهداری می‌شدیم اصلاً پنجره نداشت و آسمان را برای ده تا یازده ماه ندیدم. و کشوری که این همه ادعای حقوق بشری می‌کند، با واقعیت کاملاً متفاوت است. »

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها