عادی‌‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی چقدر جدی است؟

کد خبر: 1246437

در میان سکوت رژیم سعودی، نخست‌وزیر رژیم آپارتاید اسرائیل دائم از نزدیک بودنِ فرصتِ توافق با عربستان و عادی‌‌سازی روابط می‌گوید. رسانه‌های این رژیم نیز پی‌در‌پی در این باره گزارش منتشر کرده و....این ادعاها چقدر جدی است؟

عادی‌‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی چقدر جدی است؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی-که این رژیم را در ضعیف‌ترین و بدترین حالت خود قرار داده است- در ادامه تلاش‌هایش برای نزدیک جلوه دادن امضای توافق عادی‌سازی روابط با ریاض گفته است که فرصت برای چنین اتفاقی طی چند ماه پیش‌رو فراهم است. «بنیامین نتانیاهو» -که سفرش به نیویورک و دیدارش با بایدن کم حاشیه نداشته است- در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا گفت: «ما هر روز به صلح نزدیک می‌شویم و یک فرصت برای تحقق این هدف طی چند ماه آتی فراهم شده است... اگر طی این چند ماه به صلح دست نیابیم، به چند سال دیگر موکول خواهد شد... در شرایطی که سران آمریکا، سعودی و اسرائیل مشتاق دستیابی به نتیجه هستند، احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.»

نتانیاهو که حین سخنرانی‌هایش برای صندلی‌های خالی سازمان ملل تا توانست، وحشتش از ایران را به نمایش گذاشت در ادامه به طور عجیبی مدعی شد: «فلسطینی‌ها باید بخشی از توافق باشند و آنها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.» وی در پاسخ به سؤال فاکس نیوز درباره وجود اختلافات در میان اعضای کابینه در مسیر دستیابی به توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با عربستان نیز تصریح کرد که امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر نمی‌اندازد و همه در هر توافق شرکت خواهند کرد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، نتانیاهو در این باره افزود: «من با اعضای ائتلاف اختلاف نظراتی دارم؛ اما می‌توانیم بر موانع غلبه کنیم و به موفقیت برسیم. این صلح، کریدوری را از آسیا به اروپا ایجاد می‌کند و من در حال انجام این کار هستم و رسیدن به این هدف امکان‌پذیر است. می‌توان تاریخ را رقم زد و به یک دستاورد بزرگ به سمت یک خلق یک خاورمیانه جدید و انتقال از اسرائیل به قاره‌های دیگر دست یافت.» گفتنی است، تمام این ادعاها البته هنوز یکطرفه است و مقامات رژیم سعودی در این باره چیزی نمی‌گویند. گرچه اخیراً صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، افزایش یافته و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هسته‌ای شدن خواسته اصلی ریاض برای امضای چنین توافقی است.

 دعوای صهیونیست‌ها برای عادی‌‌سازی!

عادی‌سازی که قرار است رژیم اسرائیل را به رژیم سعودی نزدیک کند، کابینه رژیم آپارتاید اسرائیل را هم به جان هم ‌انداخته‌ است. انتقادات وزرای تندرو کابینه رژیم صهیونیستی از دادن هرگونه امتیاز به فلسطینی‌ها در چارچوب هرگونه توافق احتمالی با سعودی، منجر به شکل‌گیری اختلافاتی میان آنها و نخست‌وزیر این رژیم شده است. نتانیاهو در اظهار نظری در این باره تأکید کرد که تصمیم گیرنده در داخل کابینه شخص وی است و کابینه تصمیم به جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین علی‌رغم مخالفت «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر تندرو دارایی و «ایتامار بن گویر»، وزیر تندر امنیت داخلی رژیم ‌اشغالگر گرفت. نتانیاهو درباره واکنش اسموتریچ و بن گویر به دادن هرگونه امتیاز به فلسطینی‌ها در چارچوب توافق با عربستان گفت: «آن‌ها حرف می‌زنند و در نهایت صرفا یک سیاستمدار هستند.» وی در این باره ادامه داد: «مردم نمی‌دانند ائتلاف فعلی کابینه چگونه عمل می‌کند؛ این آنها (وزرای تندرو) هستند که در ائتلاف به من ملحق شده‌اند نه من به آن‌ها.» گفتنی است، دو حزب «عوتسما یهودیت» و «صهیونیسم دینی» به ترتیب به رهبری بن‌گویر و اسموتریچ در مجموع ۱۴ کرسی کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را در اختیار دارند و بدون آنها ائتلاف نتانیاهو اکثریت خود را از دست خواهد داد. از این رو، عادی‌سازی روابط از این حیث هم با دشواری‌های زیادی همراه است. گرچه رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کند که در صورت تکمیل توافق عادی‌‌سازی میان عربستان و رژیم صهیونیستی سران برخی کشورهای اسلامی (نه مردامان آن) نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی می‌کنند؛ اما این آرزو حتی در رژیم آپارتاید اسرائیل نیز با موانع جدی رو‌به‌رو است؛ چه برسد به موانعی که مقامات سعودی با آن مواجه هستند که یکی از آنها مخالفت جدید افکار عمومی مردم عرب با عادی‌سازی است. البته توافق «آبراهام» یا «ابراهیم» که پیش از این در دوره ترامپ بین چند کشور عربی با رژیم آپارتاید صورت گرفت نیز در کُما ماند و در عمل می‌توان آن را توافقی کمابیش ورشکسته خواند.

کارشناسان هسته‌ای به بایدن: مجوز غنی‌سازی به عربستان نده!

همچنین خبر می‌رسد که گروهی از کارشناسان و مسئولان سابق هسته‌ای و امور خاورمیانه آمریکایی از رئیس‌جمهور این کشور خواستند به عربستان اجازه داشتن تأسیسات هسته‌ای به عنوان بخشی از معامله عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ندهد. سایت آکسیوس آمریکا نوشت، ۲۷ مسؤول سابق و کارشناس در زمینه هسته‌ای و امور خاورمیانه از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند: غنی‌‌سازی اورانیوم در خاک عربستان می‌تواند ریاض را در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دهد. این واقعیتی است که باید مسؤولان سیاسی آمریکا مانع آن شوند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها