مرندی: آمریکا شرایط را فراهم کند، آماده اجرای برجام هستیم

کد خبر: 1247891

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: وضعیت ایران بهتر از گذشته شده و به همین خاطر آمریکا مجبور شد پیش‌شرط‌هایش برای توافق را کنار بگذارد و به آزادسازی پول و تبادل زندانیان تن دهد.

مرندی: آمریکا شرایط را فراهم کند، آماده اجرای برجام هستیم

سیدمحمد مرندی در خصوص بهبود روابط ایران و عربستان اظهار کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران همیشه برقراری یک رابطه خوب با عربستان بوده، هست و خواهد بود. برای ایران خیلی مهم است صلح دائم و عادلانه بین عربستان و یمن برقرار باشد. هرچه که رابطه خوب میان کشورهای منطقه مثل ایران و عربستان، سوریه و عربستان و... وجود داشته باشد، طبیعتا فرصت سودجویی از آمریکا گرفته می‌شود.

وی افزود: مسئله اصلی توافق ایران و عربستان این بود که پیش از توافق، ایران و عربستان در کشورهایی مثل عراق و عمان مذاکراتی داشتند و عربستان پیش‌شرطی را برای توافق گذاشته بود که مانع از پیشرفت مذاکرات شده‌بود. ولی در چین، عربستان این پیش شرط را برداشت و باعث شد تا توافق حاصل شود.

مرندی در خصوص اینکه چرا هنوز مردم به صورت ملموس گشایش‌های اقتصادی و دیپلماتیک را بر سر سفره‌های خود حس نمی‌کنند، تصریح کرد: نمی‌شود آینده را پیش‌بینی کرد، اتفاقات در دنیا با شتاب پیش می‌رود، اما بر اساس آنچه که در یکی دو سال اخیر رخ داده، می‌توان امیدوار بود. عضویت ایران در بریکس، عقب نشینی آمریکا که به تبادل زندانیان و آزادسازی پول ملت ایران منجر شد، بهبود روابط ایران با منطقه آسیای مرکزی و... می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران بگذارد، اما زمان‌بر است و طول می‌کشد تا مردم به صورتی ملموس این بهبود را حس کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: وضعیت ایران بهتر از گذشته شده و به همین خاطر آمریکا مجبور شد پیش شرط‌هایش را برای توافق کنار بگذارد و به آزادسازی پول و تبادل زندانیان تن دهد. این موضوع نشانه آن است که آمریکا ممکن است برای احیای برجام انعطاف نشان دهد. اما ایران منتظر احیای برجام نمی‌ماند. اگر آمریکایی‌ها شرایط را فراهم کنند، خیلی سریع ایران آماده اجرای برجام است.

مرندی در خصوص حضور مهاجران افغانستانی در کشور تصریح کرد: دوقطبی کردن جامعه به ضرر همه است. مردم افغانستان مردم شریفی هستند و نخبگان، کارگران و اقشار مختلف افغانستان تاثیرات مثبتی روی اقتصاد ایران دارند، اما داستان افرادی که تهدید امنیتی محسوب می‌شوند، فرق دارد. اگر فردی از مهاجرین افغان، دارای عقاید تکفیری است و به دنبال دردسرسازی و برهم زدن امنیت است، باید شناسایی شود و از کشور اخراج شود.

وی افزود: همه مردم افغانستانی مقیم ایران، از جمله پناهجویانی که در این سال‌ها به واسطه ظلم، ضعف و ناتوانی رژیم طالبان در ایران زندگی کرده‌اند، شایسته احترام هستند و باید درک شوند. حواسمان باید باشد که در تولید، فرهنگ و... این قشر تاثیر زیادی بر کشور ما داشته‌اند و باید با آنها مدارا شود. نباید به خاطر گناه برخی، با همه مردم افغانستان برخورد کرد. ولی با افراد خطرناک باید قویا برخورد شود.

خبر فوری

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها