مقدم: دل‌خوش‌کردن به مذاکره، یک خطای استراتژیک است

کد خبر: 1251250

تحلیلگر مسائل سیاسی با انتقاد از بیانیه اخیر حزب اعتدال و توسعه، تصریح کرد که برجام که با هدف رفع تحریم‌ها از سوی دولت یازدهم امضا شد، در رسیدن به هدف خود ناکام ماند و شرایط را پیچیده‌تر کرد.

مقدم: دل‌خوش‌کردن به مذاکره، یک خطای استراتژیک است

«بیژن مقدم» تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به بیانیه پایانی کنگره ششم حزب «اعتدال و توسعه» که پنج‌شنبه اخیر برگزار شد، اظهار کرد: اشکال عمده این بیانیه، یکی درباره تحریم‌های فلج‌کننده و دیگری درباره گره کور توافق هسته‌ای است که ادعا می‌شود این دو مسئله همچنان در دولت سیزدهم وجود دارند. البته طرح این ادعا، توسط حزب اعتدال و توسعه طبیعی است.

وی با بیان اینکه طرح چنین موضوعاتی آن هم از سوی کسانی که از شرایط کشور اطلاع دارند و در گذشته نیز در جایگاه اجرایی قرار داشتند، پسندیده نیست تاکید کرد: این دو مشکل یعنی تحریم‌های فلج‌کننده و گره کور توافق هسته‌ای، در دولت قبل که به تعبیری دولت حزب اعتدال و توسعه بود هم وجود داشت اما مگر در دولت آقای روحانی، مشکل تحریم‌های فلج‌کننده حل شد؟

مقدم گفت: در این بیانیه تاکید شده که به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه، پرونده‌ی هسته‌ای حل و برجام احیا شود. برجام برای رفع تحریم‌ها وضع شد و صحبت‌های آقای روحانی هنوز در خاطرمان است که در روزهای بعد از امضای برجام گفت: «از امروز به بعد، ما هیچ تحریمی نخواهیم داشت».

وی تصریح کرد: سوال من این است که آیا بعد از امضای برجام، همه‌ی تحریم‌ها لغو شد یا شرایط برای کشور، سخت‌تر و پیچیده‌تر شد؟ عمده‌ترین هدف برجام، لغو تحریم‌های ظالمانه بود که ناکام ماند.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: وقتی تحریم را نمی‌توان به طور کامل برداشت، راهکارش، دور زدن و ناکارآمدکردن تحریم‌هاست. این تنها راهی است که باقی می‌ماند و از آن هم داریم استفاده می‌کنیم‌.

مقدم با اشاره به مشکلات ایجادشده توسط قدرت‌ها بر سر فروش نفت، خرید دارو و رفع دیگر نیازهای کشورمان گفت: طرح چنین موضوعاتی آن هم از سوی کسانی که در فرصت ۸ ساله خود، همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد مذاکره گذاشتند، پسندیده و پذیرفته‌شده نیست چون همه ما شاهد بودیم که مذاکرات و برجام، حاصلی نداشتند.

وی با بیان اینکه اتکای صرف به مذاکره با غرب، حاصلی برای کشور ندارد گفت: البته الان مذاکرات و پیگیری‌هایی دارد با طرف‌های غربی انجام می‌شود اما دل‌خوش‌کردن به مذاکره، یک خطای استراتژیک است.

این فعال حوزه رسانه با اشاره به نوع رابطه دولت سیزدهم با دیگر کشورها گفت: سیاستی که در دولت سیزدهم پیگیری شد و می‌تواند ابعاد گسترده‌تری هم پیدا کند، ارتباط با کشورهای منطقه و اتحاد با کشورهای تحریمی است.

مقدم گفت: اگر این کشورها بتوانند میان خود اتحاد شکل بدهند، مطمئنا تحریم‌ها بی‌اعتبار خواهند شد و این کشورها می‌توانند مشکلات را مستقلا و در داخل خودشان حل کنند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها