دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

سرنوشت گفتمان سازش پس از طوفان‌الاقصی

کد خبر: 1251467

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم

سرنوشت گفتمان سازش پس از طوفان‌الاقصی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جوان مطرح کرد: مجلس معبر اعمال اراده مردم در نظام

در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس بخری گروههای سعی دارند با استفاده از ترفندهای قدیمی بحث تحریم انتخابات را برجسته سازند تا به اهداف سیاسی‌شان برسند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: یکی از موضوعاتی که موجب افزایش و تقویت امنیت ملی می‌شود، حضور گسترده مردم در انتخابات است.

بعضی می‌پرسند چرا رأی بدهیم و رأی دادن ما چه اثری دارد. تجربه ثابت کرده که کاهش مشارکت مردم در انتخابات، سبب طمع ورزی دشمن شده و کاهش امنیت و افزایش تحریم‌ها و تهدید‌های دشمنان را درپی داشته و از همین رو مهمترین هدف دشمن در جنگ شناختی تأثیرگذاری منفی بر باورها، امید و اعتماد مردم و کاهش مشارکت مردم در حمایت از نظام است و انتخابات بهترین فرصت برای تحقق این هدف را در اختیار دشمن قرار می‌دهد و به همین دلیل است که گاهی از سال‌ها قبل برای یک انتخابات برنامه‌ریزی می‌کنند. وقایع پاییز سال گذشته (۱۴۰۱) در همین راستا قابل توجیه است.

مجلس قوی، سبب قوی‌تر شدن نظام در دیگر عرصه‌ها می‌شود. تشکیل مجلس تراز نظام جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت برای کشور، مردم و نظام است.

کیهان: ذوق مرگی تطهیرکنندگان برجام حتی پس از دبّه دوباره غرب/ چرا تحریم‌های تسلیحاتی همان 8 سال پیش برچیده نشد؟!

اخیرا و پس از انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی، حامیان دولت روحانی برای سرپوش گذاشتن بر خسارات برجام انگیزه پیدا کردند و مجددا قضایا را وارونه جلوه دادند.

روزنامه کیهان در واکنش به این رویکرد عاملان و مدافعان برجام نوشته: در حالی که هدف از برجام لغو تحریم‌های اقتصادی بود، یک روزنامه زنجیره‌ای، سررسید لغو تحریم‌های تسلیحاتی را به عنوان «گلابی‌های برجام» فاکتور کرد! این در حالی است که تروئیکای اروپایی با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند به تعهد خود وفادار نخواهند بود و همچنین به این تحریم‌ها ادامه می‌دهند!

آمریکا و اروپا دقیقا از اولین روز اجرای برجام همین رویه را در پیش گرفته بودند و برجام در اولین روز اجرای آن توسط آمریکا و سپس اروپا به صورت فاحش نقض شد. بر همین اساس اقدام اخیر آمریکا و اروپا، جدیدترین درس عبرت برجام بود.

با اینکه در روزهای گذشته شاهد جدیدترین درس عبرت برجام بودیم، اما برخی رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات از این رویداد تمجید کرده و یادداشت دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل را میراث گرانبهای دولت قبل و میوه افتخارآمیز برجام نامیدند!

این اقدام تأمل برانگیز در حالی است که در اصل تحریم‌های تسلیحاتی باید 8 سال قبل برچیده می‌شد، نه اینکه 8 سال بگذرد و تازه آمریکا و اروپا مجددا دبه کنند. یک سؤال؛ چرا تحریم‌های تسلیحاتی همان 8 سال پیش برچیده نشد؟!

جام جم: سرنوشت گفتمان سازش پس از طوفان‌الاقصی چه خواهد شد؟

پیروزی بزرگ رزمندگان مقاومت در عملیات طوفان‌الاقصی علاوه بر آثار میدانی و راهبردی، دارای آثار گفتمانی و فرهنگی مهمی در منطقه و حتی نظام بین‌الملل است.

روزنامه جام جم با ذکر این مطلب نوشته: قدر متیقن گفتمانی و فرهنگی عملیات طوفان‌الاقصی، پایان رسمی تاریخ مصرف گفتمان سازش و مرگ آن است. حتی برخی اعضای تشکیلات خودگردان فلسطین و فتح اذعان کرده‌اند که دیگر جایی برای بازخوانی گفتمان سازش و متعلقات آن مانند پیمان ابراهیم و طرح دو دولتی باقی نمانده‌است.

از تابستان سال۲۰۰۶ میلادی تاکنون، گفتمان سازش روز به روز ضعیف‌تر شده و تنفس مصنوعی آمریکا و اتحادیه‌اروپا به این گفتمان نیز نتوانسته منجر به احیای آن شود. اکنون، در سال۲۰۲۳ میلادی عملکرد جبهه مقاومت فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی و پشتوانه گفتمانی و معنوی این حماسه بزرگ، ضربه نهایی را به گفتمان سازش وارد ساخته‌است.

معادلات قدرت در منطقه اکنون شفاف‌تر از همیشه رقم خورده و ترسیم شده‌است. در یک سوی این معادله، جبهه‌ای قرار دارد که برای جلوگیری از اضمحلال رژیم‌صهیونیستی به آب‌و‌آتش می‌زند اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه با قدرت و صلابت روی پیروزی نهایی بر رژیم کودک‌کش اسرائیل متمرکز شده‌است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها