امیرعبداللهیان: ایران از کنشگری فعال در منطقه برخوردار است

کد خبر: 1251820

وزیر امور خارجه کشورمان پس برگزاری نشست ۳+۳ در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنان شد.

 امیرعبداللهیان: ایران از کنشگری فعال در منطقه برخوردار است

وزیر امور خارجه کشورمان پس برگزاری نشست ۳+۳ در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنان شد.

نشست فرمت 3+3 بعدازظهر دوشنبه یکم آبان ماه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تهران برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پس از این نشست در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی سوالات آنان شد.

وزیر امور خارجه درباره نشست فرمت 3+3 امروز در تهران گفت: اولین نشست فرمت 3+3 با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعه در قفقاز در روسیه برگزار شد و دومین نشست را امروز در تهران برگزار کردیم. امیدواریم در ادامه شاهد حضور سازنده و مفید کشور دوست گرجستان هم باشیم. نشست بعدی را توافق کردیم که در کشور ترکیه برگزار شود.

وی افزود: اینکه همزمان با بحران در غزه و تجاوزات رژیم جعلی اسرائیل این نشست برگزار شد دو پیام دارد. ما از فرصت برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی در سطح وزرا و همچنین دیدار با رئیس جمهور استفاده کردیم و در خصوص یافتن راهکارهایی برای تجاوزات رژیم و همچنین کوچ اجباری ساکنین غزه گفتگو و رایزنی ثمربخشی داشته باشیم. این پیام را اجلاس داشت که ایران از کنشگری فعال در منطقه برخوردار است. شعار و عنوان اجلاس تمرکز داشت بر نوبت صلح همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی و ان شاالله در آینده شاهد هیچگونه تهدید در منظقه قفقاز نباشم. امیدوارم این نشست ها در باکو و ایروان بعد از ترکیه ادامه داشته باشد.

امیرعبداللهیان درباره تحولات فلسطین گفت: اولا بر هیچکس پوشیده نیست ایران در چارچوب ارزش های انسانی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین همواره موضع روشنی داشته. ما به حمایت سیاسس حقوقی و رسانه ای از فلسطین قویا ادامه خواهیم داد. رژیم همچنان به عنوان اشغالگر شناخته می شود و در چارچوب حقوق بین الملل کسانی که سرزمینشان اشغال شده می توانند اسلحه دست بگیرند ما شاهدیم برخی کشورها پدیده اشغالگری رژیم اسراییل را نادیده بگیرند. در جلسه ای که در مصر برگزار شد شب گذشته با همتای مصری خودم ارتباط داشتم. امروز هم جزییات بیشتری را دریافت کردیم و مایه تاسف است کشورهای غربی حتی حاضر نمی شوند کلمه ای در متن پایانی اجلاس بیاید اما به دنبال محکومیت مقاومت هستند. مقاومت یک واقعیت است در منطقه و تداوم کشتار غیرنظامیان عرضه را بر نیروهای مقاومت تنگ کرده است. امیدواریم مجموعه تلاش های در سازمان همکاری اسلامی منجر شود شاهد توقف جنایات رژیم در غزه باشیم. مایلم تاکید کنم منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه اتفاق خارج از کنترلی ممکن است رخ دهد.  لذا تا دیر نشده همه کشورهای دخیل در اتش آفروزی را هشدار می دهیم که کشتار را متوقف کنند.

وی درباره رویکرد به موضوع فلسطین در نشست امروز در تهران گفت: شب گذشته با آقای هنیه و نخاله گفتگو داشتم. در جریان اخرین وضعیت در غزه قرار گرفتم. نکته مهم این است که رهبران مقاومت تاکید دارند امادگی طولانی برای تداوم مبارزه با رژیم داریم. لذا انچه که درخواست دارند رژیم عملیات روی غیرنظامیان را متوقف کند. در نشست امروز یکی از موضوعات مهم مربوط به فلسطین بود. به ویژه وزرای خارجه ترکیه و روسیه مواضع قوی را در چارچوب توقف جنگ داشتند. ما به نشانه اعلام همبستگی با ملت مقاوم فلسطین در نشست پرچم فلسطین را برافراشته قرار دادیم.

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات صلح بین اذربایجان و ارمنستان گفت: نفس اینکه وزرای خارجه دو کشور در این اجلاس در کنارهم قرار گرفتند یک گام عملی به سوی صلح و دوستی است.  در حاشیه اجلاس وزرای خارجه باکو و ایروان گفتگویی داشتند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه قفقاز جنوبی داشته باشیم. اذربایجان تامین امنیت ساکنین در قره باغ را اعلام میکند یک گام مثبت است.

وی در خصوص پیش نویس قطعنامه آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه آمریکا به طور یک طرف و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و امروز مدیریت جنگ در اختیار دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین های اشغالی کاملا فروپاشیده اما ماشین جنگ رژیم با هدایت نظامیان آمریکا تلاش می کنند که رژیم فروپاشیده را از بحران نجات دهند. علاوه بر این سفر مگرر مقامات امریکا به سرزمین های اشغاللی انها به دنبال اینند که قعطنامه ای در شورای امنیت صادر شود و این محل چالش است. ما با اقای لاوروف و چین در این رابطه گفتگو داشتیم و تلاش ها در جریان است که قطعنامه ای علیه فلسطین صادر نشود./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها