مرتضی مکی در گفت‌وگو با «فردا»:

ادبیات حماس و نتانیاهو نشان می‌دهد این آتش‌بس بسیار ناپایدار است

کد خبر: 1257930

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بودند آتش بس‌های ناپایداری که به آتش‌بس‌های پایدار تبدیل شدند چون دو طرف با توجه به هزینه‌های ادامه درگیری گرایش پیدا کردند که آتش‌بس را حفظ کنند. اکنون اما ادبیات حماس و نتانیاهو درباره آمادگی برای ادامه جنگ بعد از پایان آتش بس نشان می دهد این آتش بس بسیار ناپایدار است.

ادبیات حماس و نتانیاهو نشان می‌دهد این آتش‌بس بسیار ناپایدار است

گروه سیاست سایت فردا: دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همزمان جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با انتشار بیانیه های جداگانه از دست یابی به توافق آتش بس چهار روزه خبر دادند. آتش‌بسی که از امروز ساعت 10 به وقت محلی آغاز خواهد شد. مهم‌تر از شروع آتش‌بس اما ادامه‌دار شدن یا نشدن آن است. موضوعی که در گفت‌وگو با مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل بررسی می‌کنیم.

مکی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی گفت: این آتش بس تحت فشار واکنش های جهانی نسبت به کشتار دسته جمعی فلسطینیان در نوار غزه حاصل شد. معتقدم نتانیاهو شکست دیگری متحمل شد چون نتوانست در مقابل این فشارها مقاومت کند.

وی افزود: والدین و بستگان اسرای اسرائیلی فشار زیادی را به نتانیاهو در موضوع تبادل وارد کردند و نهایتا نتانیاهو راهی نداشت جز آنکه آتش بس چهار روزه را بپذیرد. نوع ادبیات حماس و نتانیاهو درباره آمادگی برای ادامه جنگ بعد از پایان آتش بس نشان می دهد این آتش بس بسیار ناپایدار است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تا اینجا نتانیاهو نتوانسته به اهداف نخست خود در حمله به غزه دست پیدا کند، یادآور شد: هرچند نتانیاهو هدفش از حمله به غزه نابودی حماس بود اما نگاهی به تجارب گذشته درگیری ها در سرزمین های اشغالی فلسطین نشان می دهد که بودند آتش بس های ناپایداری که به آتش بس های پایدار تبدیل شدند چون دو طرف با توجه به هزینه های ادامه درگیری گرایش پیدا کردند که آتش بس را حفظ کنند.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها