تشریح صفر تا صد روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

کد خبر: 1260118

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ در مجلس را تشریح کرد.

تشریح صفر تا صد روند بررسی بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

محسن زنگنه ، با اشاره به تغییرات در روند بررسی بودجه 1403 نسبت به بودجه سالهای گذشته،گفت: براساس اصلاحاتی که در ماده 181 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس انجام شد، بعد از تقدیم لایحه بودجه از سوی رئیس جمهور به مجلس ،این لایحه بارگذاری شده و نمایندگان می توانند این لایحه را مشاهد کرده و احتمالا اگر نکاتی هم دارند در آن بخش درج کنند.

فرصت 5 روزه کمیسیون تلفیق برای ارسال گزارش اولیه بودجه

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از تقدیم لایحه بودجه سال 1403 به مجلس، این لایحه به کمیسیون تلفیق ارجاع خواهدشد،ادامه داد:کمیسیون تلفیق به مدت 5 روز فرصت دارد که گزارش اولیه خود درباره کلیات بودجه را بارگذاری کرده و به صحن ارسال کند. در ادامه اگر کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس تصویب شود، نمایندگان به مدت 5 روز فرصت دارند که پیشنهادات خود را بر روی جزئیات لایحه ارسالی ثبت کنند.

فرصت 5 روزه کمیسیون‌های تخصصی برای ارائه پیشنهاد

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون‌های تخصصی هم به مدت 5 روز فرصت دارند که پیشنهادات به بودجه را با حضور نماینده پیشنهاد دهنده مورد بررسی قرار دهند. بنابراین مجموعه بعد از 10 روز پس از تصویب کلیات بودجه در صحن علنی،کمیسیون‌های تخصصی گزارشات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه خواهند داد.

کمیسیون تلفیق در مدت 10 روزه پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی را بررسی می کند

وی تاکید کرد: در ادامه کمیسیون تلفیق 10 روز فرصت دارد که پیشنهادات کمیسیون تخصصی را بررسی کرده و آن را برای مشاهده سایر نمایندگان بارگذاری کند.

زنگنه تاکید کرد: نمایندگان هم  در ادامه به مدت  3 روز فرصت دارند که پیشنهادات خود را بر روی گزارش نهایی کمیسیون تلفیق درج کرده و بعد از آن هم صحن علنی وارد بررسی قانون بودجه سال 1403 می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: بعد از تصویب جزئیات لایحه بودجه سال 1403 در صحن علنی،گزارش فوق به شورای نگهبان ارسال شده و بعد از اینکه شورای نگهبان بخش اول بودجه را که شامل احکام و جداول کلی است، تائید کرد، این لایحه توسط رئیس مجلس به دولت ابلاغ می شود و در ادامه دولت مکلف است ظرف یک مدت زمان مشخص جداول تفصیلی بودجه را به مجلس ارسال کند.

شرایط عدم تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1403

وی در ادامه با اشاره به بحث عدم تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1403 بیان کرد: در صورت عدم تصویب کلیات، این لایحه به دولت بازگردانده شده و  دولت مکلف است ظرف 7 روز لایحه بودجه را مجدد به مجلس تقدیم کند. در ادامه مجلس آن را به کمیسیون تلفیق ارسال کرده و در این نوبت کمیسیون تلفیق تنها 3 روز فرصت دارد که کلیات را مورد بررسی قرار داده و گزارش خود را به صحن بیاورد.

زنگنه با بیان اینکه حدود یک ماه کاری تا زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی زمان داریم، بیان کرد: این کاهش زمان برای این است که ما بتوانیم لایحه فوق را سریعتر و پیش از پایان سال به تصویب برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در زمینه تسریع در بررسی بودجه تاکید کرد:در طول سالهای متمادی و به جهت احکامی که به قانون بودجه اضافه می شد، بودجه را پر حجم‌تر کرده بود. ما یک بخش از این احکام را که در طول سالهای گذشته مصوب و تکراری است را به عنوان لایحه الحاق (3) جدا کرده و به عنوان قانون مجزا مصوب کردیم که این موارد در احکام بودجه تکرار نشود.

وی با بیان اینکه الحمدالله  بودجه سال 1403 حجم کمی دارد و ما امیدواریم در مجلس هم اضافات کم داشته باشد،ادامه داد: قانون بودجه شامل جداول، احکام هزینه ،درآمد ،منابع و مصارف باشد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها