هیل: جنگ با ایران برای آمریکا فاجعه‌آمیز خواهد بود

کد خبر: 1260221

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی هیل در یادداشتی از جردن کوهن (تحلیلگر سیاست دفاعی و سیاست خارجی در مؤسسه کاتو و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی از دانشگاه جورج میسن ) در روز 3 دسامبر به سناریوهای محتمل بر آمریکا در صورت جنگ گسترده با ایران پرداخته است و ضمن هشدار درباره لفاظی‌های مقامات آمریکایی عنوان می‌دارد: دولت پرزیدنت جو بایدن علناً در تلاش است تا از جنگ با ایران اجتناب کند، اما مقامات آمریکایی همچنان با لفاظی‌های آتش‌زا شعله‌های جنگ را شعله‌ور می‌کنند زیرا جنگ غزه در خطر گسترش به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر است.

هیل: جنگ با ایران برای آمریکا فاجعه‌آمیز خواهد بود

هیل می‌افزاید: به عنوان مثال، در 26 نوامبر، سناتور جمهوری خواه آرکانزاس تام کاتن گفت که دولت بایدن برای پایان دادن به حملات به دارایی‌های ایالات متحده باید «تقابلی عظیم» علیه ایران انجام دهد. در نهایت، اعضای کنگره، دولت بایدن و مقامات دفاعی سابق، همگی این احساسات را دارند که واشنگتن می‌تواند حرکت خود را به سمت درگیری مسلحانه در مواجهه با تجاوز ایران تشدید کند.

این پایگاه آمریکایی عنوان می‌دارد: با وجود اعتماد به نفس شاهین‌ها (اصطلاح شاهین جنگی در آمریکا، به مقام سیاسی طرفدار اقدام نظامی و جنگ گفته می‌شود)‌، جنگ با ایران برای ایالات متحده و خاورمیانه (غرب آسیا) گسترده و فاجعه‌بار خواهد بود.

در ادامه این یادداشت عنوان شده است: صرف نظر از اهداف این مأموریت- از نابود کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران تا تغییر حکومت در ایران- تنها دو راه واقعی برای واشنگتن برای حمله مستقیم به ایران وجود دارد: کمپین هوائی و دریایی که برای تحمیل هزینه‌های قابل توجه به جمهوری اسلامی طراحی شده است، یا تهاجم زمینی وابسته به وجود برتری هوائی و دریایی. با این حال، هر دو گزینه بیش از آنچه سیاست‌گذاران پیشنهاد می‌کنند غیرقابل دفاع هستند و منعکس‌کننده یک اشتباه اساسی در محاسبه قدرت نظامی ایران هستند.

هیل خاطرنشان می‌کند: کارزاری که متکی به نیروی هوائی و دریایی برای شکست دادن سریع ایران در تسلیم شدن باشد، با چالش‌های مهمی رو‌به‌رو خواهد شد. ارتش (نیروهای مسلح) ایران برای جلوگیری از چنین تهاجمی طراحی شده است و هزینه‌های قابل توجهی را برای هرگونه حمله احتمالی از طریق هوا یا دریا تحمیل می‌کند. آنها دارای موشک‌های کروز برد 600 مایلی، سامانه‌های دفاع هوائی پیشرفته برد بلند، سامانه‌های دفاع هوائی کوتاه برد، موشک‌های ضد هوایی، 3000 موشک بالستیک، 6000 مین دریایی و تواناترین هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه هستند.

در ادامه عنوان شده است: در اصل، هر عملیات ترکیبی شامل جنگ هوائی و دریایی نه تنها با محدودیت‌های سنتی مواجه است که این کمپین‌ها را به ندرت موفق می‌سازد، بلکه فرود آمدن حملات انفرادی در خاک ایران احتمالاً هزینه‌های بالایی برای هواپیماهای گران‌قیمت ایالات متحده و سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک خواهد داشت.

این پایگاه مطرح آمریکایی می‌افزاید: تحلیلگران قبلی‌ شانس موفقیت یک کمپین متکی به نیروی هوائی و دریایی ایالات متحده را ارزیابی کرده‌اند. یک شبیه ‌سازی جنگی در سال 2002 که برنامه‌ریزان آمریکایی را ملزم به تغییر قوانین در اواسط درگیری کرد، نشان داد که ایران به راحتی می‌تواند کشتی‌های آمریکایی را غرق کند، و در سال 2012، مقامات پنتاگون تخمین زدند که چنین استراتژی حداقل به 100000 سرباز نیاز دارد.

هیل همچنین تصریح می‌کند: پس از تشدید تنش‌ها با ایران در سال 2019، مقامات پنتاگون تخمین زدند که نسخه‌ای از این استراتژی که به دنبال نابودی تاسیسات تسلیحات هسته‌ای ایران است به حداقل 120000 سرباز مستقر در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) نیاز دارد.

این پایگاه عنوان داشته است: در حال حاضر (و علی‌رغم تخمین‌های اخیر)، با توجه به افزایش هزینه‌های نظامی ایران، احتمالاً به نیروهای بیشتری نیاز است. در نتیجه، ایالات متحده قادر نخواهد بود در استراتژی متکی بر نیروی هوائی و دریایی برای غلبه بر ظرفیت نظامی ایران شرکت کند.

هیل اذعان می‌دارد: اگر قصد استفاده از نیروی هوائی و دریایی برای انجام عملیات زمینی باشد، ایران به همان اندازه آمادگی دارد. چنین حمله‌ای مستلزم جذب هزینه‌های هنگفت برای دسترسی به کشور است. تحلیلگران تخمین می‌زنند که هر تهاجم زمینی به 1.6 میلیون نیروی آمریکایی نیاز دارد، تقریباً ده برابر آنچه که ایالات متحده در هر زمان به عراق متعهد شده بود. واشنگتن پس از ورود به ایران با سیزدهمین جمعیت آماده برای خدمت نظامی در جهان، سیزدهمین خودروهای زرهی و توپخانه خودکششی جهان، نهمین توپخانه یدک‌کش شده جهان و هشتمین قدرت راکتی متحرک جهان رو‌به‌رو خواهد شد. هزینه‌های انسانی و مادی بسیار زیاد خواهد بود.

هیل خاطرنشان کرد: استراتژی ایران برای مبارزه با ایالات متحده حول محور ایجاد هرگونه حمله دریایی و هوائی پرهزینه، آهسته و پیش‌بینی شده با این فرض است که در نهایت آمریکایی‌ها تمایل خود را برای ادامه جنگ از دست خواهند داد. ایران توسط آب احاطه شده است و از موشک‌های ضدکشتی و ضد هوائی خود برای پوشش 2400 کیلومتری خط ساحلی جنوبی خود و همچنین بهره‌برداری از کمبود مین‌روب‌های آمریکایی برای کاهش سرعت حمله دریایی استفاده خواهد کرد. با کاهش سرعت جنگ، ایران به اراده سیاسی سیاستگذاران ایالات متحده و افکار عمومی آمریکا حمله خواهد کرد و در عین حال به خود زمان برای تصمیم‌گیری و حتی محاصره تنگه هرمز تا دریای عمان می‌دهد.

در پایان این یادداشت اذعان شده است: انتظار پیروزی آسان در برابر ایران، راهبردی بیش از انتظار برای انسان‌ها برای یادگیری پرواز نیست. ابزار به سادگی وجود ندارد. بنابراین، امید است که بازدارندگی متقابل به موفقیت ادامه دهد و نه واشنگتن و نه تهران تصمیم به تشدید تنش نگیرند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها