توصیه جدی امیر دریادار ایرانی درباره توسعه سواحل مکران

کد خبر: 1261419

فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش ملی توسعه سواحل مکران گفت: سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه ای نیافته، که اگر این توجه جدی نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.

توصیه جدی امیر دریادار ایرانی درباره توسعه سواحل مکران

امیر دریادار شهرام ایرانی در همایش ملی توسعه سواحل مکران که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، گفت: در حوزه اقتصاد باید به دریا توجه ویژه داشته باشیم.

وی در ادامه به نقشه کشور اشاره کرد و گفت: نیروی دریایی از سال ۸۸ به بعد پیشروی دریایی خوبی داشته است، مقام معظم رهبری فرمودند پیشروی در دریاهای آزاد بسیار پر اهمیت است.

وی افزود: در دیدار با رهبر معظم انقلاب به ایشان گفتم که می خواهیم یک دور کره زمین را بزنیم و ما این کار را با ناو گروه ۸۶ به سرانجام رساندیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: جمهوری اسلامی اینکه بتوانید عرض آرام را طی کند سابقه ای نداشته است، اما امروز به برکت انقلاب کجا هستیم. ناوشکن تمام ایرانی ساخته میشود و  تمام کره زمین را دور می‌زند.

دریادار ایرانی ادامه داد: ما دو نگاه می توانیم داشته باشیم یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته اند.

وی افزود: سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه ای نیافته، که اگر این توجه جدی نشود ما زمان را از دست خواهیم داد.

فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: ما امروز در کشور های همسایه، در شمال اقیانوس هند بندری دارد ساخته میشود که در سال ۲۰۳۵ تمام میشود، این یک ابر بندر است با یک توانمندی بسیار بالا، هنوز که فعالیت جدی شروع نشده، ۱۵ هزار نفر روزانه در آنجا کار می‌کنند.

دریادار ایرانی اظهارکرد: چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم، در دریا اصل همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابر قدرت است اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آنها بیشتر دعا میکنند این یخ ها آب بشود تا بتوانند تردد داشته باشند و در دریانوردی محدود هستند.

وی ادامه داد: ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راهمان نیست، ما از طریق دریا با همه کشورهای چه دوست و چه دشمن همسایه هستیم. البته دشمن ها دور هستند اما آنها را رها کردیم و به نزدیک آمدند.

فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار امروز ارزشمند است، پنج سال دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد چون کشتی ها به بندر دیگری خواهند رفت و برای آنها مقرون به صرفه نخواهد بود به سمت سواحل ما بیایند.

وی افزود: اگر سواحل مکران فعال میشد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد. چون کشتی به جای ورود به مسیر پرریسک بار خود را همینجا تخلیه میکرد.

فرمانده نیروی دریایی بیان کرد: ما در اینجا غافل مانده و اقتصاد دریامحور ما دچار چالش شده است. یعنی ما یک ساحل  قابل بهره برداری نداریم و یک بندری در چابهار ایجاد کردیم که ارتباطات آن به طور کامل برقرار نشده است.

دریادار ایرانی افزود: بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندر عباس است. برای کشتی ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود، عملا ما می‌توانستیم در چابهار تحریم ها را از بین ببریم چون تنها نقطه ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود.

وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه شیلات، هیچگونه استفاده ای آب های انحصاری در اختیار خودمان نکرده ایم. چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: در دریا فرصت ها به قدری زیاد است که اصلا نگاه به خشکی واقعا اشتباه است. یعنی ما باید خشکی را نگه داریم برای نسل های آینده و خیلی نسل های بعد.

دریادار ایرانی عنوان کرد: دریا میتواند همه نیازمندی های ما را در هر حوزه ای تامین کند. ساده‌ترین آن آب شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم.

دریادار ایرانی افزود: امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم پنج سال زمان می برد، لذا اگر ما امروز شروع کنیم خیلی عقب هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی در بحث تامین امنیت حضور خود را گسترش داده است. یعنی دیگه اکتفا به شمال اقیانوس هند نداریم و برای ماندگاری فرماندهی و تجهیزات را مشخص کرده ایم.

فرمانده نیروی دریایی گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و تجهیزات آنجا را شروع به ساخت کرده ایم. ما کشتی های پشتیبان آنجا را شروع کرده ایم. اولین کشتی دور دنیا را زد و دومی را تا دهه مبارک فجر امسال رونمایی خواهیم کرد و سومی نیز برای ابتدای سال آینده رونمایی خواهد شد.

دریادار ایرانی: الان به صورت دائمی ناوشکن های ما حضور ندارند اما اسکورت خود را در تمام مسیرهایی دریایی انجام میدهیم.

وی به بخشی از اقدام صورت گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و تصریح کرد: حدودا دو ماه پیش تانکر ما در بخشی از اقیانوس اطلس، آمریکایی ها می‌خواستند آن را بازرسی کنند، اما بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است. از بازرسی آمریکا آمد برای بازدید ولی ما اجازه ندادیم به ما نزدیک شوند.

فرمانده نیروی دریایی عنوان کرد: امنیت برقرار است ولی حضور دائمی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما در ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم اگر جزیره ای در مسیر دیدیم حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم.

دریادار ایرانی تأکید کرد: مزیت برتری در دریا به زودی اتفاق میفتد و بحث دیپلماسی در دریا خیلی زود دیده میشود و همه مطلع خواهند شد.

وی با بیان اینکه بسیاری گفتند ناو هواپیما بر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، عنوان کرد: اما باید گفت آنها برای فتنه انگیزی و تامین نیازمندی هایش آمده بود و میگویم ما آنها را به زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی تأکید کرد: امروز اگر جبهه ما اینجاست پس میتواند این جبهه در اینجا تشکیل بشود. پس ما دیگر تخت فشار قرار نمی‌گیریم و میتوانیم اعمال نفوذ کنیم.

دریادار ایرانی خاطر نشان کرد: دولت انقلابی ما حتما لازم است توجه جدی به دریا داشته باشیم تا کارآفرینی بی نهایتی داشته باشیم تا ببینید اقتصاد چگونه شکوفا خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه وقتی ۴۵ سال طول کشیده تا به این قله رسیده ایم پس میتوانیم گام های بلندتری را هم برداریم، تأکید کرد: وقتی ما اینقدر میتوانیم در دریا تسلط داشته باشیم پس میتوانیم در توسعه دریایی هم نقش بسزایی را داشته باشیم.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها