نوبخت: اعتدالی‌ها در تحریم انتخابات تسلیم تندرو‌های اصلاح‌طلب نشدند

کد خبر: 1263160

محمدباقر نوبخت، دبیر کل حزب اعتدال و توسعه (حزب نزدیک به حسن روحانی) در گفت‌وگویی خبر از برنامه‌های این حزب برای انتخابات مجلس دوازدهم داد که همین اخبار نشان می‌دهد اعتدال و توسعه‌ای‌ها در تحریم انتخابات تسلیم تندرو‌های اصلاح‌طلب نشدند و برنامه خود را پیش می‌برند.

نوبخت: اعتدالی‌ها در تحریم انتخابات تسلیم تندرو‌های اصلاح‌طلب نشدند

نوبخت در گفتگو با فارس گفته که «۵ نفر» از اعضای شورای مرکزی این حزب در تهران رد صلاحیت شده‌اند و «۱۰ نفر» صلاحیت‌شان تأیید شده است. در عین حال او گفته که «ما در استان‌ها خیلی بیشتر امیدوار هستیم تا خود تهران»، اما آماری از کاندیدای اعتدال و توسعه در شهر‌های دیگر - غیر از تهران- ارائه نداده است و گفته که همچنان در حال جمع بندی هستیم.

او در برابر این سؤال که چطور اعتدال و توسعه همراه اصلاح‌طلبان تندرو که دنبال عدم مشارکت در انتخابات هستند، نشده، مرزبندی کلی‌تری بین حزب متبوع خود با اصلاح‌طلبان قائل شده و گفته که «واقعیت این است که حزب اعتدال و توسعه یک حزبی است با مرام و سلوک اجتماعی منحصر به خودش به همین جهت ما در مجموعه جبهه اصلاحات نتوانستیم گنجانده بشویم به دلیل اینکه ما خودمان نمی‌توانستیم به خاطر این نوع منش و روشی که نسبت به مسائل داریم در آن گروه بندی‌ها قرار بگیریم.»

نوبخت در عین حال اشاره‌ای هم به اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان کرده است: «اصلاح‌طلبان هم الان یک نوع نگاه واحد به موضوع انتخابات ندارند. متنوع هستند، عده‌ای معتقد هستند که با همین شرایط موجود می‌توانیم ورود بکنیم و یک عده هم معتقدند که نمی‌توانیم.»

و در جایی از گفتگو هم صراحتاً از مردم تهران برای حضور در انتخابات دعوت می‌کند: «من امیدوارم با توجه به درایت و عقلانیتی که در مردم شریف و بزرگوار تهران وجود دارد با توجه به جمیع جهات از این فرصت برای همان اهدافی که در جهت بهبود شرایط و کاهش نارضایتی‌ها است استفاده کنند. به هر تقدیر اگر این مشارکت کند و محدود باشد بهتر از کلاً حضور پیدا نکردن است.»

در روز‌های قبل نوشته بودیم که کمیته جدیدی در جبهه اصلاحات به نام کمیته تعاملی تشکیل شده و برای ریاست آن هم بهزاد نبوی را منصوب کرده‌اند تا به حل و فصل اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان بپردازد.

نوبخت در مورد ائتلاف با فهرست نزدیکان علی لاریجانی یا با فهرست اصلاح‌طلبان هم گفته که «آقای دکتر لاریجانی حزبی ندارند ولی خب شنیدم که یک تعداد از نمایندگان ادوار با ایشان هماهنگ شدند... این را التفات داشته باشید که ما سرنوشت مجلس آتی را فقط در انتخابات شهر تهران و حوزه انتخاباتی تهران نمی‌بینیم، این افراد ۳۰ نفر هستند، اما تعداد زیادی در اقصی نقاط کشور وجود دارند. ما با هر جریان دیگری مثل جریان اصلاح‌طلبان معتدل می‌توانیم روی استان‌های دیگر و حوزه‌های متعدد یک تشکیک مساعی بکنیم ولی تا اینجا واقعیت را به شما بگویم هیچ توافقی با هیچ یک از این دو مجموعه صورت نگرفته است... الان هیچ توافقی (با آقای لاریجانی) نداریم ولی از آن مجموعه‌ای هستند که اگر در آینده فرصتی بشود همانند اصلاح‌طلبان معتدل می‌توانیم هم روی لیست تهران و هم روی لیست شهرستان‌ها با آنان رایزنی کنیم.»

نوبخت احتمال سرلیستی خود در لیست تهران را به دلیل آنکه دبیرکل حزب است، بالا می‌داند و در عین حال تصریح می‌کند اگر افراد دیگر بیایند، باید شاخص‌هایی برای سرلیستی تعریف شود: «در مجموعه حزب اعتدال و توسعه بنده دبیرکل این حزب هستم و اگر جمع‌بندی بخواهد انجام بشود به هر حال دبیرکل طبیعتاً شانسی بیشتر از سایرین دارد که به عنوان سرلیست قرار بگیرد. آن وقت که سایر افراد یا جریان‌ها هم اگر قرار باشد بیایند باید این اجازه داده بشود که چهره‌های آن‌ها هم بیایند و بالاخره با یک شاخصی گفته شود که چه کسی می‌تواند به عنوان سرلیست باشد.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها