علم‌الهدی: «فقه سیاسی» در حوزه‌های علمیه باید پررنگ شود

کد خبر: 1263503

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: رویکرد «فقه سیاسی» در حوزه‌های علمیه نیازمند یک حرکت عظیم است و باید پررنگ شده و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

علم‌الهدی: «فقه سیاسی» در حوزه‌های علمیه باید پررنگ شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: رویکرد «فقه سیاسی» در حوزه‌های علمیه نیازمند یک حرکت عظیم است و باید پررنگ شده و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

فقه سیاسی بخشی از علم فقه است که به بیان احکام شرعیِ ناظر بر امور سیاسی می‌پردازد. در واقع دانش فقه سیاسی پرداختن به شیوه ارتباط شهروندان با همدیگر، چگونگی مواجهه شهروندان با دولت و روابط دولت اسلامی با دیگر دولت‌ها است.

آیت الله سید احمد علم الهدی روز پنج شنبه در دومین همایش «فقیه فقه سیاسی» که به مناسب سالگرد آیت الله سید محمد موسوی خلخالی برگزار شد، افزود: این شاخه از فقه، موضوع کلی وجوب نفس مقاومت است که باید به عنوان یک سوژه از مباحث فقهی مطرح شود.

وی با اشاره به شخصیت والای آیت الله خلخالی تصریح کرد: ایشان از سرآمدان فقه سیاسی بودند که با اقدامات ارزنده، اثر وضعی توطئه و اختلاف بین روحانیت در اوایل انقلاب را بی اثر کرد.

امام جمعه مشهد خاطر نشان کرد: این عالم ربانی شاگرد آیت الله خویی بود که به درستی توانست نمایه ای از چهره استاد خویش باشد.

وی با اشاره به آثار این عالم ربانی عنوان کرد: کتاب «حاکمیت در اسلام» ایشان از فتنه های بسیاری در زمانه خویش جلوگیری کرد و چهره واقعی افراد ناسالم وابسته به آیت الله خویی را نمایان ساخت.

آیت‌الله علم الهدی اضافه کرد: آیت الله خلخالی ولایت فقه را اساس تشکیل حکومت اسلامی می دانست و مبانی فکری اش را در این مسیر قرار داده بود.

آیت‌الله خلخالی در فقه سیاسی پیشگام است

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این همایش گفت: این عالم ربانی تحلیل های کلانی در عرصه فقه سیاسی داشت و در عرصه مدیریت و رهنمود جامعه مسلمانان پیش قدم بود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی ادامه داد: این فقید سعید در محضر بزرگان و علمای حوزه نجف پرورش یافت که منجر به حضور درخشان، غنی و پربار وی در حوزه‌های علمیه تهران و خراسان و برپایی کرسی درسی پرفیض در مشهد مقدس شد.

وی تصریح کرد: ایشان با آثار نفیسی به شرح و ترویج اندیشه ولایت‌فقیه پرداخت و همچنین در زمره مشاوران آگاه و شایسته تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مروی خاطر نشان کرد: این استاد برجسته حوزه علمیه مشهد که از مدافعان نهضت امام خمینی(ره) بود، عمر با فضیلت خود را وقف تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی و پرورش شاگردانی فراوان کرد و آثار اجتماعی و تربیتی ارزشمندی به یادگار گذاشت.

آیت الله سید محمد مهدی خلخالی شامگاه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در سن ۹۵ سالگی در مشهد مقدس چشم از جهان فرو بست.

این عالم ربانی از استادان فقه و اصول حوزه علمیه و از شاگردان آیت الله خویی بود و مباحث اصولی و فقهی وی را به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین کتاب های مختلفی از جمله فقه الشیعه و حاکمیت در اسلام را تالیف کرده است.

همایش «فقیه فقه سیاسی» امروز همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله سید محمد مهدی خلخالی در مدرسه سلیمانیه مشهد برگزار شد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها