«فردا» گزارش می‌دهد:

روسیه در کانون تندترین انتقادها

کد خبر: 1263669

پس از طرح دوباره ادعای جعلی امارات در بیانیه نشست مجمع همکاری‌ کشورهای عربی و روسیه و همراهی روسیه با این بیانیه انتقادهای تندی از سوی مسئولان و کارشناسان به روسیه ابراز شده است.

روسیه در کانون تندترین انتقادها

گروه سیاست سایت فردا: ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه ۲۹ آذر به ریاست ناصر بوریته، وزیر خارجه مراکش برگزار و در بیانیه پایانی این نشست به ادعای بی‌اساس امارات متحده عربی درباره جزایر سه‌گانه پرداخته شد. نکته قابل توجه آن است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز به همراه با وزیران خارجه چند کشور عربی زیر بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن ادعا می‌شود مسئله بر سر جزایر سه‌گانه باید از «راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل آنچه مناقشه میان ایران و امارات» و از طریق «مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت» حل و فصل شود.

نکته مهم آن است که چرا روسیه که متحد ایران محسوب می‌شود با این بیانیه ضدایرانی که تمامیت ارضی ایران را نشانه رفته، موافقت کرده است.

امیرعبداللهیان: ایران در موضوع تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف ندارد

پس از این نشست حسین امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی با وزیر خارجه روسیه در واکنش به این بیانیه جزایر سه گانه ایرانی را جزء لاینفک تمامیت ارضی ایران خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند.». امیرعبداللهیان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد ایران و روسیه یادآور شد: «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و ایران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد».

کنعانی: همسایه شمالی از تکرار ادعاهای مردود اجتناب کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هم در همین راستا اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران از کلیه همسایگان شمالی و جنوبی خود می‌خواهد با مدنظر قرار دادن ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای، در راستای تقویت مناسبات گام برداشته ‌و از طرح و تکرار برخی ادعاهای مردود اجتناب کنند».

قالیباف: روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هم در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در برنامۀ هفتم، دولت به توسعه شهرستان بوموسی با محوریت جزایر سه‌گانه در زمینه‌های مختلف بازرگانی، اقتصاد دریامحور، آموزش عالی، درمانی و... مکلف شده است. این پاسخ عملی ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را بعنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید. روابط با روسیه بر اساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است. هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد حتما خلاف این اصول است، از سوی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد. روسیه باید مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد».

ولایتی: برخی مواضع روسیه باعث تأسف است

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری، هم در واکنش به این اجلاس گفت: «این اجلاس با حضور بعضی از عرب‌های بی اعتنا به سرنوشت فلسطینیان و کارشناسان روسی در مراکش برگزار شد و بیانیه ای را صادر نمود که دارای اشکالات متعددی است که مهمترین آن دخالت در امور ایران تلقی می گردد که این اقدام را محکوم می‌کنیم. البته ما مسئول اقدامات غیرکارشناسی، غیرمنطقی و مداخله‌جویانه کشورهای دیگر نیستیم اما یادآوری می کنیم که باید کشورهای درگیر در منازعات سیاسی، دقت بیشتری در موضع گیری های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند».

او درباره روسیه هم تصریح کرد: «روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده است و در این خصوص می‌بایست منافع دوجانبه ای و منطقه ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع گیری‌های وزارت خارجه روسیه باعث تاسف است، هر چند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند».

رضایی: مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی نباید تکرار شود

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم  در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «بارها گفته‌ایم که ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آن‌ها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست».

شریعتمداری: اقدام دولت روسیه بوی خیانت می‌دهد

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه «کیهان»، هم در موضعی تند علیه روسیه در این روزنامه نوشت: «از کشورهای عربی حاضر در نشست یاد شده غیر از دشمنی با ایران اسلامی و همراهی با رژیم صهیونیستی انتظاری نمی‌رود ولی دولت روسیه باید پاسخگوی اقدام پلشت و غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. آقای لاوروف از اسناد فراوانی که بر حاکمیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت می‌کند، با خبر است. و از این روی اقدام دولت روسیه اگر هم خطا باشد، بوی خیانت می‌دهد و کمترین انتظار از دستگاه دیپلماسی کشورمان آن است که از دولت روسیه بخواهد رسماً و علناً از اقدامی که علیه تمامیت ارضی ایران اسلامی انجام داده است پوزش بخواهد و با توجه به اسناد غیرقابل انکار موجود، بر حاکمیت ایران بر سه جزیره یاد شده تاکید کند».

موضع انفعالی روزنامه دولت

در این میان که همه مسئولان و کارشناسان موضع‌گیری اخیر رورسیه درباره جزایر سه‌گانه را محکوم می‌کنند در کمال تعجب ارگان مطبوعانی دولت یعنی روزنامه «ایران» موضعی عجیب اتخاذ کرد و موضوع جزایر سه‌گانه را به نوعی فرعی دانست و نوشت: «جریان غربگرای داخلی نیز همسو با رسانه‌های بیگانه تلاش کردند از کل این اتفاق و سانسور کردن متهم ردیف اول این زیاده‌خواهی -یعنی امارات- ضمن تحریک افکار عمومی، روابط راهبردی ایران و روسیه بویژه در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها را زیر سؤال ببرند. تحریم‌هایی که در طول دوران حاکمیت غربگراها بر کشور، نه تنها در مذاکره با امریکا لغو نشد بلکه شمار آن نیز به بیش از دو برابر رسید. با این حال شیطنت جریان رسانه‌ای ضدایرانی باعث شد برخی چهره‌های سیاسی و... در راستای تکمیل پروژه غربگرایان، اصل روابط ضدتحریمی تهران-مسکو را مورد انتقاد و تخریب قرار دهند. پیش از این نیز در ابتدای امسال همین پروژه رسانه‌ای از سوی غربگرایان داخلی تکرار شده بود. در حالی که مسأله جزایر سه‌گانه ایرانی تنها بندی از بیانیه نشست بررسی راه‌های تقویت همکاری کشورهای عربی و روسیه بود، رسانه‌های ضدانقلاب از جمله ایران‌اینترنشنال به دنبال القای این بودند که «جزایر سه‌گانه ایرانی» موضوع اصلی نشست اخیر مراکش بوده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها