پیش بینی«ادواری‌ها» بر سر ورود اصلاح طلب ها

کد خبر: 1267063

مصطفی کواکبیان و محمدرضا باهنر از نمایندگان ادوار مجلس در مناظره ای درباره عوامل افزایش و کاهش مشارکت در انتخابات اسفند ماه و آرایش سیاسی جناح ها به گفت و گو پرداختند

پیش بینی«ادواری‌ها» بر سر ورود اصلاح طلب ها

محمدرضا باهنر و مصطفی کواکبیان از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به مناظره پرداختند. در این مناظره، کواکبیان به قانون جدید انتخابات انتقاد کرده و با بیان این که تحریم انتخابات تئوری اصلاحات نیست، تفسیر خود را از انفعال انتخاباتی اصلاح طلبان ارائه می کند. در مقابل باهنر با تاکید براین که  قهر کردن در ساحت سیاست معنا ندارد، فضای کنشگری در شرایط فعلی را برای اردوگاه اصلاح طلبی مهیا می داند. در ادامه بخش های مهم اظهارات هر یک را به گزارش فارس می خوانید:

 مهم ترین اظهارات باهنر

* یکی از مراکز معتبر نظرسنجی در نظرسنجی‌های میدانی خود در رابطه با مسئله رد یا تایید صلاحیت‌ها و مسائل اقتصادی هم سوال کرده بود و شاهد آن بودیم که فاصله مسائل اقتصادی با تایید یا رد صلاحیت‌ها بسیار سنگین بود.* ظرف ۲۰ سال گذشته مواردی داریم که رقابت بسیار سنگین بود، ولی مشارکت پایین بود و بالعکس رقابت کمرنگ بود، اما مشارکت بسیار بود.* در رابطه با تعداد نیز اعداد متفاوتی گفته شده و همین که آقای کواکبیان گفتند که به طور مثال حزب ایشان یعنی حزب مردم سالاری این فهرست را دارد یا بقیه هم افراد دیگری را دارند. مجموعاً آمارهایی که داده می شود به صورت فردی است و نمی‌دانم صحت و سقم آن چقدر است؛ من شنیده ام که برخی ها گفته اند 700 یا 800 نفر از افراد هستند که اگر تایید شوند ،اصلاح طلبان می توانند از آن ها به صورت جدی حمایت کنند.* آقای کرباسچی و مرعشی از حزب کارگزاران بارها و بارها گفته‌اند در هر حوزه انتخابیه که یک نیرویی از ما تایید شود، ما وارد میدان می شویم و رقابت را آغاز می‌کنیم که این قدم، یک قدم خوبی است.* اخیرا من خبری دادم و آقای جواد امام گفت از کجا می‌دانید که ما لیست داریم یا نداریم و به من ایرادی گرفت که من به آقای امام گفتم حالا خواهیم دید که اصلاح طلبان در نزدیکی انتخابات لیست خواهند داد یا نه؟ تحلیل بنده این است که ان‌شاءا... لیست می‌دهند. برخی اخبار نشان دهنده این است که حتی افرادی که دورانی بر طبل تحریم می‌کوبیدند، اکنون به مرور وارد میدان می‌شوند. تحریم، عدم ثبت نام و قهر کردن در ساحت سیاست معنا ندارد.* درخصوص این که آقایان ادعا کنند هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ندارند؛- بنده و شما آقای کواکبیان- ده‌ها بار شما و ما کار انتخاباتی انجام داده‌ایم، در تهران لازم نیست که ۳۰ نامزد مشهور وارد لیست شوند، به نحوی که اگر در لیست اصلاح طلبان ۳ نفر مشهور قرار بگیرند ۲۷ نفر هم آدم‌های خوب و صالح ولی غیرمشهور باشند، مردم به سر لیست که به طور مثال کواکبیان یا باهنر است، اعتماد می‌کنند و به آن ها رای می‌دهند. به نحوی که مردم درخصوص تک تک نامزدهای حاضر در آن لیست تحقیق نمی‌کنند.*  آقای کواکبیان اگر بخواهید عددهای اجرایی را در نظر بگیرید در مجالس گذشته عموماً دو سوم آن‌ها دنبال کارشان رفتند.

 مهم ترین اظهارات کواکبیان

*بزرگ ترین ضربه به مشارکت انتخابات توسط قانون مصوب مجلس یازدهم وارد شد و فرصت را از احزاب گرفت. *در جلسه احزاب با آقای رئیس جمهور مطرح کردیم که اگر امکان این وجود داشته باشد یک طرح دو یا سه فوریتی توسط مجلس تصویب شود تا هر فردی که پیش‌ثبت‌نام را انجام نداده هم بتواند در انتخابات ثبت نام کند. این اتفاق خوب است تا موجب ایجاد شور و نشاط شود و افرادی که به افزایش مشارکت تمایل دارند، این مهم از طریق اقدام مذکور محقق شود.* ما یک فهرست ۱۰۰ نفره را آماده کرده بودیم که تقریباً ۷۰ نفر از آن‌ها در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند... هنگامی که ما با دوستان وزارت کشور این موضوع را مطرح کردیم، به ما گفتند که ما به قانون عمل کرده‌ایم و نمی‌توان کاری انجام داد. ما تا روزهای آینده صبر می‌کنیم تا ببینیم آیا واقعا تغییری در نگاه‌ها وجود دارد یا خیر.* من به فرمایشات آقای مهندس باهنر احترام می‌گذارم، ولی این که می‌فرمایند یک نفر ۷۰۰ نفر را برای نامزدی از سوی اصلاحات آمار داده است-من اطلاعی ندارم- ببینید افراد شناخته شده رای آور مهم است، به صرف این که فردی بگوید من هم اصلاح طلب هستم و مشخص نیست که رای داشته باشد یا نه چه ضرورتی دارد که ما فردی را معرفی کنیم که به طور قطعی رای نخواهد آورد؟ این که می‌گوییم حدود ۱۰۰ نفر، بر این مبناست که رای آوری آن‌ها برای ما قطعی است.*در حوزه مباحث اقتصادی آقای باهنر گفتند که در این دو ماه تا انتخابات نمی‌توان کار خاصی انجام داد، من هم با ایشان موافق هستم، اما می‌توان حداقل یک دلخوشی برای مردم ایجاد کرد. به طور مثال چه اشکالی دارد که افراد موثر در قضیه چای دبش به صورت علنی محاکمه شوند و افراد موثرتر ماجرا به صورت رسمی، اسامی شان افشا شود، فکر می‌کنم با این کار مردم التیام خاطر پیدا خواهند کرد.*  درباره موضوع تحریم انتخابات توسط اصلاح طلبان که می گویید؛ فکر نمی‌کنم کسی به آن مفهومی که شما مد نظر دارید، انتخابات را تحریم کرده باشد. می‌گویند ما لیست و کاندیدا نداریم و واقعاً هم برخی اوقات ندارند. *  ما در تهران بین ۳۱ حزب جبهه اصلاحات هیچ‌کدام چنین چهره‌ای را نداریم. یعنی همان سه نفر چهره مشهور که آقای باهنر گفت هم در تهران وجود ندارد.تصورم این است که مشارکت در مجموع خیلی بهتر از مجلس یازدهم نیست. البته امیدوارم این تحلیل من غلط باشد، ولی به هر حال یقین دارم که نصف مجلس فعلی باید به دنبال کارشان بروند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها