نیویورک تایمز: ایران چقدر نیروهای نیابتی خود را کنترل می‌کند؟

کد خبر: 1272688

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از آلیسا جی روبین، خبرنگار حوزه مناقشات خاورمیانه این روزنامه به رابطه بین ایران و گروه‌های محور مقاومت پرداخته و عنوان می‌دارد: ایران قدرت نظامی خود را از طریق ده‌ها گروه مسلح در سراسر خاورمیانه به نمایش می‌گذارد، اما چقدر بر اقدامات آنها کنترل دارد؟

نیویورک تایمز: ایران چقدر نیروهای نیابتی خود را کنترل می‌کند؟

 تایمز می‌افزاید: به گفته کارشناسان، تهران به مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه تسلیحات و پشتیبانی می‌کند، اما به گفته کارشناسان، این همه تیراندازی را انجام نمی‌دهد(دستور را صادر نمی‌کند)

در ادامه عنوان شده است: این سؤال در حالی که ایالات متحده در حال بررسی گام‌های بعدی خود پس از حمله شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران به یک پایگاه آمریکایی در شمال غربی اردن است، فوریت جدیدی پیدا کرده است. در حمله روز یک‌شنبه سه سرباز کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این روزنامه چاپ نیویورک اظهار می‌دارد: گروه‌های مورد حمایت ایران، تاریخ‌ها و روابط متفاوتی با تهران دارند، اما همگی در تمایل ایران برای خروج ارتش آمریکا از منطقه و کاهش قدرت اسرائیل سهیم هستند. لفاظی‌های ایران که توسط گروه‌های متحدش تکرار می‌شود، اغلب فراتر می‌رود و خواستار حذف اسرائیل هم است.

 در ادامه آمده است: بیشتر گروه‌های متحد مانند ایران از شاخه شیعه اسلام پیروی می‌کنند. استثنا حماس است که اعضای آن عمدتاً مسلمانان سنی هستند.

تایمز همچنین مدعی است: بر اساس شواهد به دست آمده از طریق توقیف سلاح، پزشکی قانونی پس از اقدام، ردیابی دارایی‌های خارجی و جمع‌آوری اطلاعات، ایران به گروه‌ها، به‌ویژه در لبنان، سوریه، عراق و یمن، تسلیحات، آموزش، تأمین مالی و سایر حمایت‌ها را ارائه کرده است. به گفته کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی، برخی از آموزش‌ها به حزب‌الله لبنان واگذار می‌شود.

در ادامه گزارش عنوان شده: به گفته مقامات خاورمیانه و ایالات متحده، اخیراً، ایران شبه‌نظامیان را قادر می‌سازد تا برخی از قطعات تسلیحات را به تنهائی به‌دست آورند و برخی از سلاح‌ها را خودشان بسازند یا بازسازی کنند.

تایمز اذعان دارد: به گفته بسیاری از کارشناسان خاورمیانه و اروپا و همچنین مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، علی‌رغم حمایت از شبه‌نظامیان، ایران لزوماً مکان و زمان حمله به اهداف غربی و اسرائیلی را کنترل نمی‌کند. این گروه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حداقل در برخی موارد به نظر می‌رسد می‌تواند حملات را متوقف کند. پس از حمله شبه‌نظامیان مستقر در عراق به پایگاه آمریکایی در اردن در روز یک‌شنبه، گروهی که پنتاگون آن را مسئول اعلام کرد، کتائب حزب‌الله که رهبری و نیروهایش نزدیک به سپاه پاسداران ایران هستند، اعلام کرد که به دستور ایران و دولت عراق موقتاً از حملات صرف نظر می‌کند. با این حال، هر شبه‌نظامی بسته به کشور خود، دستور کار خاص خود را دارد.

تایمز عنوان می‌دارد: برای مثال، جنبش حوثی‌ها در جنگ داخلی یمن در میدان نبرد موفقیت‌هایی کسب کردند و بخشی از این کشور را تحت کنترل دارند با حمله به کشتی‌ها به سمت کانال سوئز و انجام حملات تلافی‌جویانه از سوی ایالات متحده و متحدانش، قدرت و توانمندی خود را به مخاطبان داخلی خود نشان می‌دهند. این به حوثی‌ها اجازه داد تا ردای همبستگی با فلسطینی‌ها را داشته باشند و همچنین این گروه را با هدف ایران برای حمله به اسرائیل و متحد اصلی آن، ایالات متحده، همسو می‌کند. نیویورک تایمز می‌افزاید: در مقابل، حزب‌الله لبنان که طولانی‌ترین روابط با ایران را دارد، بخشی از دولت لبنان است. تصمیمات آن در مورد زمان و میزان حمله به اسرائیل، خطرات تلافی‌جویانه اسرائیل بر غیرنظامیان لبنانی را در نظر می‌گیرد. گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال 2020 حاکی از آن بود که حمایت ایران از حزب‌الله در آن زمان سالانه 700 میلیون دلار بود.

این روزنامه مدعی است: مایکل نایتز از مؤسسه واشنگتن که چندین سال است این افراد (گروه‌های محور مقاومت) را ردیابی کرده است، گفت: تسلیحات ارائه شده به این گروه‌ها از سلاح‌های سبک تا موشک، موشک‌های بالستیک و کروز و مجموعه‌ای از پهپادهای پیشرفته را در بر می‌گیرد.

تایمز در ادعایی عنوان کرد: به گفته کارشناسان، ایران در سال‌های اخیر یارانه‌های نقدی مستقیم کمتری را به نمایندگان خود ارائه کرده است، تا حدی به این دلیل که از نظر مالی تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده و بین‌المللی قرار گرفته است. برخی از گروه‌ها علاوه‌بر کمک‌های مستقیم، منابع مالی غیرنقدی مانند نفت دریافت کرده‌اند که می‌توان آنها را فروخت یا، مانند مورد حوثی‌ها، هزاران سلاح کلاشنیکف را که می‌توان آنها را نیز به بازار عرضه کرد، به فروش رساند.

این روزنامه اذعان داشت: یک تحلیلگر سیاسی یمنی، هشام العمیسی، در مورد حوثی‌ها گفت: «آنها به‌خوبی مورد حمایت ایرانی‌ها هستند، اما آنها دست‌نشانده‌ای نیستند. آنها دستفروشان ایران نیستند.» همین را می‌توان در مورد سایر گروه‌ها نیز گفت.

این رسانه مشهور آمریکایی همچنین می‌افزاید: محمد السلامی، که یک سازمان تحقیقاتی متمرکز بر ایران مستقر در عربستان سعودی را اداره می‌کند، گفت که ایران خود پیام‌های متفاوتی در مورد شبه نظامیان به مخاطبان مختلف ارسال می‌کند.

وی گفت: ایران در استفاده از این منطقه خاکستری برای مانور بسیار هوشمند است.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها