گفت وگوی داغ بر سر نهاد انتخابات

کد خبر: 1275453

امینی: اگر نهاد انتخابات تضعیف شود، رادیکالیسم، محافظه کاری و ارتجاع رشد می کند. مرعشی: مگر می شود بخواهید در کشوری دموکراسی را مستقر کنید اما بگویید حزب نمی خواهیم؟!

گفت وگوی داغ بر سر نهاد انتخابات

 برنامه تلویزیونی شیوه که به گفت و گو درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی روز می پردازد، این بار با دعوت از پرویز امینی جامعه شناس و حسین مرعشی دبیرکل حزب سازندگی مسئله «نهاد انتخابات» را به بحث و بررسی گذاشت. گفت و گویی که صریح و بی پرده بود و اظهارات امینی و مرعشی مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. امینی بدون آن که از رائفی پور نامی بیاورد از لیدری او در انتخابات انتقاد کرد و گفت که «امر سیاسی آن قدر مبتذل شده که آن آقایی که کارش ماسون‌یابی از اعداد و اشکال بود، شده لیدر انتخاباتی!» او دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که اگر نهاد انتخابات تضعیف شود، رادیکالیسم، محافظه‌کاری و ارتجاع رشد می‌کند؛ تاکید کرد که «نهاد انتخابات مشارکت و رقابت است» و « اگر انتخابات نتواند این دو استاندارد را با خود همراه کند، عملا پشت صحنه آن بی‌معنا می‌شود.»  از دیگر سو مرعشی  ضمن انتقادصریح از عملکرد شورای نگهبان، از اهمیت انتخابات در تامین امنیت ملی سخن گفت و تاکید کرد که  مشارکت ۷۲درصدی  آمریکا را (در دهه70) از حمله به ایران منصرف کرد. در ادامه بخش های مهم اظهارات هر یک را می خوانید:

امینی: امر سیاسی دچار ابتذال شده است!

 * برای رسیدن به انتخابات دموکراتیک، هیچ راهی جز تحزب وجود ندارد. حزب، مهم‌ترین نهاد برای تنظیم امر سیاسی در حوزه عمومی است و تربیت نیروی سیاسی جز در حزب صورت نمی‌گیرد.

*  الان نهاد انتخابات به چنان ابتذالی کشیده شده که «استاد فلانی» که زمانی سخنرانی می‌کرد و اعداد فراماسونری از تصاویر نشان می‌داد، حالا لیدر سیاسی شده و عمل سیاسی تنظیم می‌کند. این یعنی امر سیاسی دچار ابتذال شده است.

* کسی مانند مصطفی تاجزاده اندیشه‌های رادیکال داشت اما وقتی امثال او را به جای دیگری می‌برند، به جایش علی کریمی مرجعیت سیاسی پیدا می‌کند. در حالی که امثال تاجزاده دست کم قابل گفت‌وگو هستند.

* مجلس باید نیرومند، مقتدر و صدای اجتماع باشد ....مشارکت در انتخابات، تقویت و پاسداری از نهاد انتخابات است. انتقاد و اعتراض به مدیریت کشور، یک موضوع یک‌بار مصرف نیست. از طرفی باید رویکرد اصلاح‌طلبانه که واقعی‌ترین رویکرد کشور است و بیشترین هماهنگی را دارد، تقویت شود و با تضعیف این رویکرد، رادیکالیسم و تحجر رشد پیدا می‌کند.

* ما سه اعتراضات بزرگ را در یک نیم‌ دهه تجربه کرده‌ایم که هر کدام از قبلی کوبنده‌تر بوده‌اند.

* این نارضایتی جامعه با خودش مطالبه تغییر می‌آورد.

* دیگر برای جامعه اهمیتی ندارد که مثلا آقای مرعشی اصلاح‌طلب است یا اصولگرا، نگاه می‌‌کنند که او با تغییر چه زاویه‌ای دارد.

* چهار گرایش حاضر در فضای سیاسی کشور چیست؟یکی جریان محافظه‌کار است که اتفاقات سال گذشته را محصول فضای مجازی و چند سلبریتی می‌دانست یا می‌گفت مشکل آقای روحانی است که اگر برود صف مرغ جمع می‌شود که نشد.

*  استاندارد نهاد انتخابات دو چیز است: مشارکت و رقابت. اگر انتخابات نتواند این دو استاندارد را با خود همراه کند، عملا پشت صحنه آن بی‌معنا می‌شود. قانونی که برای انتخابات نوشته می‌شود باید متضمن مشارکت و رقابت باشد.

* شما استنادات رد صلاحیت لاریجانی را ببینید؛ واقعا کسی که حقوق‌دان باشد یا فقیه باشد می‌تواند چنین چیزی را امضا کند؟ حالا در آن مانده‌اند چون متنی دادند که دیگران هم طبق آن سنجیده می‌شوند.

* این که برخی [چهره‌ها و گروه‌های سیاسی] می‌گویند در انتخابات شرکت نکنیم چیز جدیدی نیست قبلاً گفته‌اند و بعداً پشیمان شده‌اند.

* همان جریانی که در مجلس پنجم کرکره را پایین کشید و انتخابات را تحریم کرد در دوم خرداد آمد تا بگوید ما هم هستیم و بدنه اجتماعی داریم. آقای خاتمی در دوم خرداد سال ۷۶  آمد و صریحا گفت که ما ۵، ۶ میلیون رای می‌خواهیم که بگوییم ماهم پایگاه اجتماعی داریم.

* در گذشته هم برخی مواقع گفتند در انتخابات شرکت نکنید و بعد پشیمان شدند. باید در نظر گرفت که مانند سال ۹۲، همیشه ظرفیت‌هایی در انتخابات وجود دارد که نباید از آن گذشت. ضمن این که تاثیرگذاری مجلس آینده مهم است. مجلس قبل از قانون گذاری و نظارت، باید یک نیروی سیاسی موثر باشد.

* در انتخابات مجلس ششم دیدند که قهر و تحصن نتیجه بخش نبود و با یک کاندیدای اختصاصی در سال ۸۴ حاضر شدند. بعد از انتخابات ۸۸ و در انتخابات سال ۹۰ دیدند که باز قهرشان بی‌نتیجه بود.

* سال ۹۲ خبرنگار نزدیک به آقای خاتمی با من ارتباط داشت، گفت وقتی آقای هاشمی رد شد، رفتم پیش حاج آقا دیدم او از من عصبانی‌تر است، در واقع داشت به ساختار سیاسی اشاره می‌کرد که ما را هالو گیر آورده! آقای عارف یک، یک و نیم میلیون رای دارد و آقای روحانی هم کمی بیشتر و به خاطر این ها وارد انتخابات نمی‌شویم. اما دیدند میدان گشوده و این مسیر عوض شد.

مرعشی : انتخابات با مشارکت بالا بدون رقابت شکل نمی‌گیرد

*زمانی که آمریکا به افغانستان حمله کرد گزینه بعدی ایران و عراق بود. آن زمان نتانیاهو به آمریکا رفت و در یک سخنرانی در کنگره گفت که بغداد آدرس غلط و تهران آدرس درست است اما آن زمان یک انتخاباتی برگزار شد که حدود ۷۲ درصد در انتخابات مشارکت داشتند و همین باعث شد آمریکا از حمله به ایران صرف نظر کند.

*مردم می‌توانند هر تصمیمی بگیرند اما آن قدر عصبانی‌اند که ممکن است تصمیمی بگیرند که به ضرر خودشان باشد [یعنی در صورت مشارکت پایین نتانیاهو برای نجات خودش آمریکایی‌ها را وادار به یک جنگ گسترده و حمله به ایران کند.]

* در شرایط فعلی منطقه بعد از ۷ اکتبر، مشارکت بالا در انتخابات می‌تواند امنیت ملی ایران را تضمین کند.... ما باید حد معقولی از مشارکت را در انتخابات آینده شاهد باشیم. متاسفانه حاکمیت از ابتدای این انتخابات به این ضرورت یا دست کم به ملزومات آن توجه نکرد چرا که انتخابات با مشارکت بالا بدون رقابت شکل نمی‌گیرد و ما این گله را از حاکمیت داریم که چرا در این شرایط خاص، فضا را باز نکردند.

*از زمانی که نظارت استصوابی شروع شده گام به گام کار به جایی رسید که حتی آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی هم رد صلاحیت شد و امروز حسن روحانی یا کسی که وزیر اطلاعات بوده، رد صلاحیت شده‌اند. با این وضعیت، نظام تک‌حزبی مثل چین برای اداره کشور بهتر است. دست کم از داخل آن مدل چینی، اشتغال و رشد اقتصادی بیرون آمده است.

* الان هیچ رئیس جمهور پیشین محترمی در کشور وجود ندارد. به قول دوستان، روسای جمهور یا باید مثل آقای رجایی، شهید شوند یا مثل آیت‌ا... خامنه‌ای به رهبری برسند تا محترم بمانند. در حالی که امثال روحانی هشت سال سابقه اداره کشور را دارند. من نمی‌گویم دوباره رئیس‌جمهور شوند اما باید از تجربیاتشان استفاده شود. یکی از کارکردهای مهم احزاب این است که تجربیات افراد دوره‌های قبل در قالب حزب به جوانان انتقال پیدا می‌کند و این گونه کادرسازی صورت می‌گیرد.

*  مگر می‌شود بخواهید در کشوری دموکراسی را مستقر کنید اما بگویید حزب نمی‌خواهیم؟!

* اصلاح‌طلبان باید در انتخابات سه شرط را رعایت کنند. اول این که کاندیداهای ما نباید با نظام و رهبری زاویه داشته باشند. این امر پذیرفته است و تعارف نداریم. نداشتن فساد مالی و فساد اخلاقی دو شرط دیگر است. با رعایت این شروط، الان ما در کرمان برای ۹۰ درصد کرسی‌های مجلس انتخابات رقابتی داریم.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها