اعضای دولت از هیچ لیست انتخاباتی حمایت نمی‌کنند / آخرین وضعیت فهرست «اعتدالیون»

کد خبر: 1275708

برگزاری نشست‌های انتخاباتی از سوی تشکل‌های مختلف از جمله تشکل‌های سیاسی و دانشجویی رونق گرفته است. از جمله در دانشگاه تهران نشست‌هایی با عنوان «خانه گفت‌و‌گوی انتخابات» بنا گذاشته شده که دیدگاه جریان‌های مختلف را با دعوت از چهره‌های منسوب به این جریانات به بحث می‌گذارد.

اعضای دولت از هیچ لیست انتخاباتی حمایت نمی‌کنند / آخرین وضعیت فهرست «اعتدالیون»

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در یکی از این همین نشست‌ها با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی هیچ حزبی ندارد، گفت: رئیس‌جمهور به اعضای دولت تأکید کردند از هیچ لیست، فهرست یا حزبی در انتخابات پیش رو حمایت نکنند. حسینی در عین حال با اشاره به تبعات داخلی، منطقه‌ای و جهانی میزان مشارکت در انتخابات، مسئولیت افرادی را که دل در گرو عظمت کشور دارند، تلاش برای افزایش مشارکت حداکثری دانست و گفت: امیدواریم میزان مشارکت که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۹ درصد بود افزایش یابد، زیرا سرمایه اجتماعی و میزان حقانیت نظام طی این مدت بیشتر شده است.

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار کرد، در اعلام آماری جدید از تغییر وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در مراحل مختلف بررسی، گفت: صلاحیت حدود 4 هزار نفر از کسانی که صلاحیت آنها مورد تأیید هیأت‌های نظارت قرار نگرفته بود، به تأیید شورای نگهبان رسید. همچنین صلاحیت تعداد ۲۰۰ نفر از کسانی که توسط هیأت‌های نظارت تأیید شده بودند، بر اساس اسنادی که در اختیار شورا قرار گرفت، رد شد و شورای نگهبان تا دوشنبه مهلت دارد نتیجه شکایت افراد را اعلام کند.

طحان‌نظیف درباره تخلفات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات و تأثیر آنها در بررسی صلاحیت‌ها نیز اظهار داشت: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این نظارت تمامی مراحل انتخابات را دربرمی‌گیرد؛ تاکنون گزارش قابل توجهی که سالب صلاحیت باشد، دریافت نکرده‌ایم.

هشدار یک مقام قضایی درباره تبلیغات زودهنگام

یک مقام قضایی هم روز گذشته به داوطلبان درباره جرم بودن مواردی نظیر تبلیغات زودهنگام هشدار داد. به گزارش فارس، حاجی رضا شاکرمی، قائم‌مقام رئیس‌کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه صیانت از آرای مردم وظیفه همه بویژه دادستانی در حوزه‌های پیشگیری، آگاهی‌بخشی، تذکر و در صورت وقوع جرم برخورد قانونی است، گفت: مواردی نظیر تبلیغات زودهنگام، نحوه هزینه‌کرد کاندیداها و نوع و نحوه تبلیغات به‌صورت پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود و پس از هشدار، آگاهی‌بخشی و یادآوری برای کاندیداها در مرحله آخر اگر جرمی اتفاق بیفتد دستگاه‌های قضایی به وظیفه خود عمل می‌کنند.

آخرین وضعیت فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف

به گزارش تسنیم، امیر‌ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی نیز از ارائه لیست نهایی این شورا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر هفته خبر داد. این در حالی است که مصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در حاشیه نشست خانه گفت‌و‌گوی انقلاب اعلام کرد حزب متبوعش با شورای ائتلاف لیست مشترک نخواهد داشت. اما بر خلاف حزب مؤتلفه، سید محمدجواد ابطحی عضو جبهه پایداری گفت: ما در جبهه پایداری هیچ وقت به دنبال انشقاق نیستیم و با هدف حفظ وحدت ارائه لیست واحد با «شانا» را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

نهایی شدن فهرست انتخاباتی اُمناء

دبیر شورای مرکزی اُمناء (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب) هم با بیان اینکه با معرفی ۴۰ نامزد از سوی هر یک از اضلاع به ائتلاف، جمع نامزدهای معرفی شده به ۲۰۰ نفر رسیده است که از بین این ۲۰۰ نفر طبق بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد تعداد نامزدها به ۶۰ نفر تقلیل خواهد یافت، گفت: لیست ۳۰ نفره ائتلاف اُمناء برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران به احتمال زیاد تا پایان روز دوشنبه هفته جاری نهایی خواهد شد.

آخرین وضعیت فهرست «اعتدالیون»

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز که قرار بود با سرلیستی خود روز گذشته فهرستی با عنوان «صدای ملت» معرفی کند، اعلام کرد که این فهرست بسته می‌شود اما تا زمان انتخابات و زمان تبلیغات آن را منتشر نخواهد کرد.

وی با این توضیح که در این لیست از همه طیف‌ها اعم از اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی میانه و اعتدالی وجود دارند و چهار حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی، اعتدال، ندای ایرانیان و کارگزاران حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند، گفت: احتمال اینکه برای کل کشور و حوزه‌های انتخابیه مختلف هم لیست بدهیم وجود دارد و احتمالاً دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب هم از ما حمایت خواهند کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها