خراسان: تروریسم در پناه رادیکالیسم

کد خبر: 1283594

پرونده حملات تروریست ها در راسک و چابهار، با به هلاکت رسیدن ۱۸ تروریست، بسته شد. جیش‌الظلم هدف از این عملیات ناکام را مقابله با«طرح توسعۀ مکران» دانست. عبدالحمید نیز این اقدام تروریستی را صراحتا محکوم نکرد

خراسان: تروریسم در پناه رادیکالیسم

در ساعات پایانی چهارشنبه «۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳»، اعضای وابسته به گروهک تروریستی «جیش الظلم» به صورت همزمان، به چند مقر نظامی و انتظامی در راسک و چابهار حمله کردند.سه عملیات تروریستی به صورت همزمان، در سپاه شهرستان‌های چابهار، راسک، دریابانی و کلانتری ۱۱چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد. عملیات هایی که البته هیچ کدامشان با ایثار و جانفشانی های نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیجی جنوب شرق کشور به اهداف خود نرسیدند. دیروز نیز روابط عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از هلاکت مهاجمان و تامین امنیت و آرامش در این شهرها خبر داد. در این عملیات 18 تن از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند و 10 تن از نیروهای حافظ امنیت نیز به فیض رفیع شهادت نایل آمدند و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.فارس نوشت: برای چندمین بار گروهک جیش الظلم از اتباع غیر ایرانی برای حملات خود استفاده کرده بود. پیام اول این کار این است که این گروه به رغم دو دهه فعالیت و تبلیغات گسترده هنوز نتوانسته در جذب نیرو از مردم بلوچ و اهل سنت جنوب شرق موفق باشد. موضوع دوم نیز این است که این گروه فقط یک تابلوی قومیتی و مذهبی یدک می کشد و در غیاب نیروهای بلوچ و اهل سنت عملا یک گروه اجاره‌ای و با اکثریت غیر ایرانی برای اقدامات ضدامنیتی است. گروهک جیش الظلم در طول عملیات مرتب بیانیه صادر می کرد که مردم از منازل خارج نشوند، این در حالی است که این گروه و گروه های شریک همسو مدعی هستند که با فراخوان می‌توانند مردم را علیه حاکمیت بسیج کنند. بیانیه‌های اغراق آمیز متعدد گروهک در طول عملیات برای حفظ جان مردم نبود و در واقع ناامیدی از کمک مردم بلوچ به خودشان بود. ضمن این که به لحاظ اطلاعاتی، استفاده از نیروهای اجاره‌ای، موضوع سفارشی بودن عملیات تروریستی را بیش از هر زمانی تقویت می‌کند. اما در این سوی میدان، امروز به نوعی همه ایران از چابهار و کنارک دفاع کردند. در میان شهدا از شیعه و سنی، بلوچ، قومیت‌ها و از استان های مختلف حضور دارند.بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از نیرو‌های آموزش دیده انغماسی با تجهیزات کامل عملیات علیه مراکز نظامی در چابهار و راسک را انجام دادند. این در حالی است که همه تروریست‌های فعال در عملیات اخیر در حالی کشته شدند که قرار بود کشتار وسیع و خونینی را در این دو شهر انجام بدهند.

جیش‌الظلم: هدف عملیات ما ناکام‌گذاشتنِ «طرح توسعۀ مکران» بود!

گروهک تروریستی جیش‌الظلم با انتشار بیانیه‌ای عملیات پنج شنبه خود را تشریح کرد.هدف این حملۀ تروریستی «ناکام‌گذاشتن پروژه و طرح توسعۀ سواحل مکران» اعلام شده است. در این بیانیه گفته‌شده سپاه چابهار، مقر دریابانی، ادارۀ آگاهی و کلانتری ۱۱ چابهار، سپاه راسک و ساختمان دستۀ بسیجیان بومی بلوچ در دوراهی پارود شهرستان سرباز نقاط محل درگیری بوده‌اند.

 عبدالحمید، مسئول بسترسازی برای عملیات های تروریستی

 فارغ از بیانیه این گروهک، باید به دنبال پاسخ این پرسش بود که تروریست‌های تکفیری سیاهی‌لشکر چه کسانی هستند؟ این عملیات قرار بود چه کس و کسانی را مجدد احیا کند؟ ماه‌هاست که هر هفته پس از پایان نمازجمعه زاهدان، چند ویدئوی کوتاه و بسته، سر از شبکه‌های ضدایرانی درمی‌آورند تا بدین‌سان  آتش نفرت پراکنی در ایران   روشن بماند. این مراسم روتین، اما نه برای طراحان داخلی آن و نه برای تجزیه‌طلبان و تروریست‌های متصل به آن، آورده چندانی نداشته و ندارد. در تروریسم امروز، نباید از جرم کسانی که گمان می‌کردند با رادیکالیسم نقش پررنگی پیدا می‌کنند، گذشت. دیروز نیز مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان با اشاره به حوادث اخیر درمناطق مختلفی از استان سیستان و بلوچستان گفت که به دو طرف توصیه می‌کند که به جای برخورد، درگیری و ناامنی، «با هم گفت و گو کنید.» عبدالحمید بدون محکوم کردن صریح اقدامات تروریستی اخیر به مسئولان توصیه کرد که حرف مردم را گوش کنند. او گفت: «به مخالفانتان گوش کنید. با کسی که تند است هم بنشینید و گفت و گو کنید. گفت و گو مشکلات را حل می‌کند.»واقعیت این است که گروهک جیش الظلم در ماه‌های گذشته به بهانه حوادث هشت مهر زاهدان عمدتا به مقرهای نیروهای انتظامی حمله می‌کرد ولی پس از توییت اخیر مولوی عبدالحمید که علاوه بر نیروی انتظامی مطالبه برخورد با نیروهای سپاه را هم کرد و مدعی شد که آن ها نیز در حوادث هشت مهر زاهدان نقش دارند؛ امروز شاهد حمله به برخی مقرهای سپاه نیز بودیم، موضوعی که نشان می‌دهد اظهارات و مواضع مولوی عبدالحمید، در انتخاب مقاصد عملیاتی نیروهای تکفیری، به شدت تعیین کننده است.این در حالی است که پرونده هشت مهر زاهدان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. جمهوری اسلامی از قربانیان دلجویی کرده، کشته شده‌ها و زخمی‌ها را شهید و جانباز محسوب کرده، دیه و خسارت خیلی از خانواده‌ها پرداخت شده است و متهمان و نیروهای نظامی خطاکار را به دادگاه کشانده و به زودی نیز احکام عادلانه صادر خواهد شد. مجموع این موضوعات برای گروه‌های تروریستی که به دنبال ادامه سوءاستفاده از هشت مهر بودند و هستند خبر بدی محسوب می‌شود و بهانه‌های واهی آن ها را برای ادامه عملیات‌های تروریستی دچار خلل می‌کند. بدیهی است اگر برخی علمای اهل سنت که در سال‌های قبل ترور شدند امروز بودند، در ناآرامی‌های سال گذشته به عبدالحمید اجازه نمی‌دادند مردم بلوچ یا اهل‌سنت را در تقابل با حاکمیت تعریف کند. جنایت اخیرتروریست‌ها در راسک و چابهار نیز، حاصل رادیکالیسم عبدالحمید است. دیر یا زود علمای اهل سنت، او را بابت این رادیکالیسم که درواقع استان را به سمت امنیتی شدن پیش برده، نکوهش خواهند کرد. روشن است که یکی از دلایل سوق دادن سیستان‌وبلوچستان به سمت رادیکالیسم و اقدامات تروریستی نیز، جلوگیری از توسعه استان با هدف تداوم حیات جریان‌های تندروی ضددموکراتیک و تروریستی است. اقدام بامداد پنج شنبه را اگرچه گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌العدل» برعهده گرفته است اما طراحی این عملیات آن‌هم در کنار مسجد مکی، تردید‌ها را درباره این که این گروهک عامل آن بوده است یا ناچار شده مسئولیت آن را برعهده بگیرد، تشدید کرده است. به نظر می‌رسد طراحان این پروژه به دنبال اقدامی سریع در زمانی خاص بوده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده آمادگی عملیاتی آن ها برای ایجاد ناامنی در کشور است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها