انتفاضه سوم خودجوش و غیر مسلح است/ تا وقتی گروه‌های فلسطینی به آرمان قدس پای‌بند باشند با ایران همراهند/ مسلح کردن کرانه باختری وظیفه خاص فلسطینی هاست

کد خبر: 462405

فلسطینی‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند ما نمی‌توانیم از آن‌ها توقع داشته باشیم که در هر مسئله جهانی و بین المللی دخالت داشته باشند و موضع داشته باشند طبیعتا آنها ملاحظاتی دارند در واقع علامت کنار ما و یا مخالف ما بودن وفاداری یا عدم وفاداری انها به آرمان فلسطین است.

سرویس بین‌الملل فردا - وجیهه سادات حسینی: سعد الله زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا گفت: دفاع از قدس یعنی در جبهه جمهوری اسلامی ایران بودن، دفاع از کلیت ‌فلسطین و تمامیت فلسطین یعنی در جبهه ایران بودن، پیگیری بازگشت آوارگان فلسطین به خانه‌هایشان یعنی در جبهه جمهوری اسلامی بودن دفاع از آرمان محو اسراییل یعنی در جبهه جمهوری اسلامی بودن بنابراین این‌هاست که گروه‌های مقاومت فلسطین را به ایران نزدیک یا دور می‌کند.
مسوول موسسه تحقیقاتی پژوهشی اندیشه سازان نور در گفتگو با فردا، با اشاره به مفهوم تسلیح کرانه باختری که سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: تسلیح کرانه باختری طبیعتا فرآیند زمان براست و بایستی کسانی که آرمان فلسطین را در دنیا دنبال می‌کنند و از جمله در ایران باید آن را مد نظر قرار دهند و اما این مقوله ای نیست که در زمان کوتاه مدت انجام شود .
وی ادامه داد: در بحث انتفاضه، انتفاضه مردم فلسطین خودجوش و غیر مسلح است و بیش از یک ماه از زمان آغاز آن می‌گذرد و بر مبنای یک حرکت اجتماعی و مدنی شکل گرفته و بنابراین تسلیح کرانه باختری ارتباط دارد با تهدیدات رژیم صهیونیستی.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اگر زمانی اسراییلی‌ها خواستند کرانه را تهدید کنند یا حمله کردند فلسطینی‌ها احتیاج به تفنگ و سایر تجهیزات نظامی برای دفاع از خودشان دارند، اما در شرایط انتفاضه که اساسا آغازگر آن مردم فلسطین بودند مسئله سلاح مطرح نیست اما مسئله مقاومت اجتماعی در برابر نیروی متجاوز مطرح است.
زارعی با اشاره به نحوه تسلیح کرانه باختری گفت: به طور طبیعی ملت فلسطین باید توانایی دفاع از خودش را داشته باشد و این مسولیتی بر دوش فلسطینی‌ها است و البته این طور نیست که سایر کشورهای مسلمان در قبال فلسطین مسوولیت نداشته باشند. تسلیح کرانه و تسلیح فلسطینی‌ها یک مسئولیت خاص برای فلسطینی‌ها و یک مسوولیت عام برای سایر کشورها ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تعبیری که در مقاطعی از زمان برخی از گروه‌های مقاومت از ایران دور شده و آیا امکان بازگشت آن‌ها در کنار ایران وجود دارد، افزود: این تعبیر که گروه‌های مقاومت فلسطینی از ایران دور شدند و آیا امکان بازگشتشان هست تعبیر غیر دقیق است.ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که گروه‌های مقاومت فلسطینی تا زمانی که به آرمان فلسطین، آرمان آزادی قدس، آرمان محو اسراییل و آرمان آزاد سازی کل سرزمین فلسطین و آرمان بازگشت آوارگان به سرزمین‌هایشان وفادار هستند تا آن زمان این‌ها در جبهه مقاومت هستند و این مهمترین مسئله پیوند و پیوستگی ایران و این گروه‌هاست .
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اگر خوب به این مسئله توجه کنیم می‌بینیم که در جهان اسلام تنها کشوری که به طور رسمی و در سطوح دولتی و مردمی از آرمان فلسطین دفاع می‌کند جمهوری اسلامی ایران است.
زارعی تاکید کرد: بنابراین خود به خود دفاع از قدس یعنی در جبهه جمهوری اسلامی ایران بودن، دفاع از کلیت ‌فلسطین و تمامیت فلسطین یعنی در جبهه ایران بودن، پیگیری بازگشت آوارگان فلسطین به خانه‌هایشان یعنی در جبهه جمهوری اسلامی بودن دفاع از آرمان محو اسراییل یعنی در جبهه جمهوری اسلامی بودن بنابراین این‌هاست که گروه‌های مقاومت فلسطین را به ایران نزدیک یا دور می‌کند.
زارعی تصریح کرد: ما در طول دوره ای که مقاومت فلسطین به مفهوم انقلابی و اسلامیش شکل گرفته یعنی حدود سال 66 و کمی قبل تر برمی‌گردد تا به امروز به هیچ وجه در این آرمانها از سوی گروه‌هایی چون حماس، جنبش جهاد اسلامی، گردان‌های فلسطینی چون گردان ابو مصطفی و سرایا القدس هیچ گاه شاهد اختلاف نظر‌هایی با ایران نبودیم.
وی تصریح کرد: بنابراین این طور نیست که این گروه‌ها از ایران جدا شدند قرار هم نیست این گروه‌ها در سطح دنیا از موضوعات مختلفی حتما حمایت کنند که حتما در کنار ماباشند .
وی درپایان گفت: بالاخره فلسطینی‌ها ظرفیت‌های محدودی دارند ما نمی‌توانیم از آن‌ها توقع داشته باشیم که در هر مسئله جهانی و بین المللی دخالت داشته باشند و موضع داشته باشند طبیعتا آنها ملاحظاتی دارند در واقع علامت کنار ما و یا مخالف ما بودن وفاداری یا عدم وفاداری انها به آرمان فلسطین است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها