مناظره معاونین ترامپ وکلینتون

کد خبر: 575151

ظرف ده روز گذشته، موج جديدي عليه هيلاري كلينتون به وجود آمده كه حتي برخي از رسانه‌هاي طرفدار دموكرات‌ها، مثل شبكه خبري CNN گرايش سازماني خود را حذف كرده و سخنان كلينتون را تكذيب مي‌كند.

روزنامه آرمان؛ علي بيگدلي *: ظرف ده روز گذشته، موج جديدي عليه هيلاري كلينتون به وجود آمده كه حتي برخي از رسانه‌هاي طرفدار دموكرات‌ها، مثل شبكه خبري CNN گرايش سازماني خود را حذف كرده و سخنان كلينتون را تكذيب مي‌كند.
اين موضوع، از منظر سياست‌هاي انتخاباتي در ايالات متحده آمريكا، پيام‌هاي بسياري دارد كه نشان مي‌دهد فضاي انتخاباتي در حال تغيير به نفع ترامپ است. حتي اخيرا كليپي عليه نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا منتشر شده كه به شكل وسيعي در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شده است. در اين كليپ كه بر موضوع سلامت جسماني هيلاري كلينتون متمركز است، نشان داده مي‌شود كه روي زبان او خال برجسته‌اي ايجاد شده، دست‌هايش لرزش دارد و حتي دچار مشكلات رواني است. از سوي ديگر، طرفداران ترامپ مي‌كوشند با برجسته‌سازي موضوع ارتباط بيل كلينتون با «مونيكا لوينسكي»، عرصه را بر هيلاري كلينتون تنگ كنند. تمام اين موارد نشان‌دهنده آن است كه فضاي انتخاباتي آمريكا به نفع آقاي ترامپ در حال تغيير است.
اين در حالي است كه نزدیک ۲۵ روز پيش، اختلاف راي هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ در نظرسنجي‌ها، معادل ۱۲ يا ۱۳ درصد به نفع خانم كلينتون بود. اما امروز اين اختلاف به۵/۲ درصد رسيده است. بر اين اساس، حتي از لحاظ آماري نيز محبوبيت هيلاري كلينتون رو به كاهش است. جالب اينجاست كه موج جديد تبليغات عليه كمپين دموكرات‌ها، موجي است كه شخص هيلاري كلينتون را «تحقير» مي‌كند. موضوع ديگري كه جا دارد نگارنده به آن اشاره كند، آن است كه موج تبليغاتي در ايالات متحده آمريكا، به طرز فوق‌العاده‌اي بر مردم اين كشور تاثير مي‌گذارد و اين مساله مي‌تواند روي ميزان طرفداران هيلاري كلينتون اثر گذار باشد. مضاف بر اينكه در هفته گذشته، CNN خبري را منتشر كرد كه بر اساس آن گروهي از زناني كه كلينتون را گزينه برتر در انتخابات مي‌دانستند، از او فاصله گرفته‌اند.
يكي از دلايل ديگري كه اقبال هيلاري كلينتون رو به افول است، آن است كه او تا حد زيادي خود را به دو محفل غيرمحبوب در آمريكا وابسته كرده است. يكي از آنها، محافل عرب است كه امروز مي‌دانيم عربستان سعودي بخش زيادي از هزينه‌هاي كمپين انتخاباتي كلينتون را پرداخت مي‌كند و دومي، محافل صهيونيستي است. به عنوان نمونه، در مراسم دفن شيمون پرز، ديديم كه بيل كلينتون شخصا حضور پيدا كرده بود اما از طرف آقاي ترامپ كسي در آن مراسم حاضر نشد. اين مساله نيز مي‌تواند در داخل آمريكا و حتي خارج از آن، موجب طرفداري از دونالد ترامپ شود. وابستگي به اين محافل كه به‌شدت در افكار عمومي آمريكا و خاصه قشر جوان منفور هستند، مي‌تواند موجبات كاهش محبوبيت هيلاري كلينتون را فراهم آورد. اين در حالي است كه دو روز پيش، «برني سندرز» رقيب هيلاري كلينتون در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها، بار ديگر از طرفداران خود تقاضا كرد كه به كلينتون راي دهند؛ چرا كه او در بين جوانان از محبوبيت بالايي برخوردار بود. بار سوسياليستي سخنان سندرز موجب شد كه جوانان بسياري از او حمايت كنند اما در مراسمي كه برني سندرز كناره‌گيري خود از انتخابات را اعلام كرد، از جوانان حامي خود خواست كه به هيلاري كلينتون راي دهند. اين در حالي بود كه جوانان حاضر در آن مراسم، به نشانه مخالفت، سالن مراسم را ترك كردند.
تمامي اين موارد نشان‌دهنده آن است كه موج جديدي عليه هيلاري كلينتون آغاز شده كه اگر اين موج ادامه يابد، مشخص نيست كه سرنوشت انتخابات چگونه خواهد شد. از طرفي، دونالد ترامپ هم تغيير لحن داشته و تا حدي از شعارهاي اوليه خود عقب‌نشيني كرده است. اين شرايط حاكي از آن است كه كفه ترازو در حال تغيير به نفع ترامپ است. مناظره سه شنبه شب ميان «تيم كين» معاون احتمالي هيلاري كلينتون و «مايك پنس» معاون احتمالي دونالد ترامپ تا حد زيادي تحت‌تاثير اين تبليغات قرار داشته است؛ چرا كه بر اساس نظرسنجي شبكه CNN كه بعد از پايان مناظره انجام شد، پنس با كسب ۴۸ درصد در مقابل كين با كسب ۴۲ درصد از آرا، پيروز مناظره شناخته شد. بايد تاكيد كرد فرهنگ آمريكايي چنين است كه شهروندان آن تا حد زيادي تحت تاثير تبليغات قرار مي‌گيرند. روزگاري مي‌گفتند كه هر آمريكايي كه صبح از خانه بيرون مي‌آيد تا شب كه به خانه بر مي‌گردد، ۱۸ هزار گلوله تبليغاتي به طرف چشم او شليك مي‌شود. اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه مردم آمريكا به قبول و پذيرش تبليغات عادت كرده‌اند. به اين ترتيب، اگر وضع موجود تا انتخابات هشتم نوامبر ادامه پيدا كند، احتمالا به سود دونالد ترامپ تمام خواهد شد.

*تحليلگر مسائل بين المللي

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها