سيستم انتخابات آمريكا به نفع کدام نامزد است؟

کد خبر: 588188

سيستم انتخاباتي آمريكا به‌گونه‌اي است كه اگر كانديدايي در يكي از ايالت‌ها بتواند آرای بالاتري را به دست بياورد، تمام آرای آن متعلق به وي خواهد بود.

روزنامه آرمان؛سيدجلال ساداتيان*: سيستم انتخاباتي آمريكا به‌گونه‌اي است كه اگر كانديدايي در يكي از ايالت‌ها بتواند آرای بالاتري را به دست بياورد، تمام آرای آن متعلق به وي خواهد بود.
چون جمعيت ايالات‌هاي مختلف متفاوت است، در نتيجه تعداد آرای نمايندگاني كه در كنگره و در مجلس نمايندگان حضور دارند، به حساب رئيس‌جمهور گذاشته مي‌شود كه به آراي الكترال مشهور است. به اين دليل اگر خانم كلينتون در ايالت‌هاي پرجمعيت و ايالت‌هايي كه نمايندگان بيشتري دارند، آراي بيشتري اخذ كند، خواهد توانست منهاي نظرسنجي‌هاي عمومي كه از مردم صورت مي‌گيرد، رئيس‌جمهور شود و در نتيجه به كاخ سفيد راه يابد.
اما اگر ترامپ در ايالت‌هاي پرجمعيت رأي بالاتري بياورد و خانم كلينتون در ايالت‌هاي كم جمعيت، هرچند كه تعداد اين ايالت‌ها بيشتر باشد، اما چون جمعيت ايالت‌هايي كه به ترامپ رأي داده‌اند، بيشتر بوده، ترامپ رئيس‌جمهور خواهد شد. بر اساس گزارش‌هاي دريافتي در ايالت‌هاي مهم و پرجمعيت خانم كلينتون حائز اكثريت آراست. اما اينكه نتيجه انتخابات چه خواهد شد، بايد به انتظار نشست و ديد اين رقابت به سود چه كسي به پايان خواهد رسيد. به نظر مي‌رسد تاثير مباحثي كه در رقابت‌هاي انتخاباتي بين كلينتون و ترامپ مطرح شد، بسيار كم است، مردم آمريكا به نوعي ضدضربه شده‌اند و طرح اين‌گونه مسائل فقط در حد يك تا دو درصد آراي انتخابات را بالا و پايين خواهد نمود و تاثير شگرف و آن‌چناني در سرنوشت انتخابات نخواهد گذاشت.
هركدام از اين افراد كه به كاخ سفيد راه يابند صرفا به فكر منافع حزب خود خواهند بود، اما براساس شعارهايي كه تاكنون داده شده، به نظر مي‌رسد آقاي ترامپ بيشتر از خانم كلينتون ضد مسلمانان و به نفع رژيم حاكم بر تل‌آويو فعاليت خواهد كرد. اين امكان وجود دارد چالش‌ها و مسائل بين‌المللي كه ايران با آن روبه‌روست، در زمان كلينتون شدت بگيرد. دموكرات‌ها بيشتر از راه دموكراسي و از طريق ديپلماسي سعي دارند به مسائل مد نظر خود دست يابند. در طرف مقابل گروه‌هايي از جمهوريخواهان بيشتر جنگ‌طلب هستند. آقاي ترامپ عنوان كرده كه سيستم موشكي آمريكا بايد نوسازي شود. اين سخن او نشان از آن دارد كه اگر وي به رياست‌جمهوري برسد، احتمالا شاهد بروز جنگ جديدي از سوي ايالات متحده خواهيم بود. از منظر ديگر ممكن است رأي آوري خانم كلينتون به نفع ايران باشد. اما ايران در پي آرامش در منطقه است تا بتواند در صلح و آرامش به جذب سرمايه پرداخته و اقتصاد خود را توسعه دهد و شرايط داخلي خود را بهبود ببخشد كه از آن شرايط امنيت سرمايه‌گذاري به دست آورد. روندي كه تاكنون در انتخابات آمريكا طي شده، گواه اين نكته است كه خانم كلينتون به كاخ سفيد راه خواهد يافت.
كلينتون به خوبي و بهتر از ترامپ خواهد توانست با مسائل خاورميانه كنار بيايد، زيرا وي يك ديپلمات كاركشته است و با روش‌هاي غير نظامي مي‌تواند با هزينه كمتري به اهداف مدنظر آمريكا دست يابد. این در حالي است كه ترامپ يك ساختارشكن است و فردي با اين خصوصيت‌ها به‌طور يقين نخواهد توانست در ساختار ايالات متحده تغييرات جدي ايجاد كند، زيرا ساختار ايالات متحده به گونه‌اي است كه به سادگي قابل تغيير نيست و هر مسئولي مي‌خواهد در زمان مديريت خود موفق باشد، بايد در همان چارچوب عمل كند، درغير اين‌صورت طرد خواهد شد. همان‌طور كه مشاهده كرديم، در انتخابات اخير برخي از سناتورهاي آمريكايي با وجود عضويت در حزب جمهوريخواه در مقابل ترامپ ايستادگي كرده و تغيير موضع داده‌اند و اعلام كرده‌اند به هيلاري كلينتون راي خواهند داد. در مجموع مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه ساختار ايالات متحده از رياست‌جمهوري هيلاري كلينتون دفاع مي‌كند.

* تحليلگر مسائل بين‌الملل

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها