نگرانی بزرگ اسرائیل از حضور ایران در سوریه

کد خبر: 717321

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه اذعان کرد که پیروزی «بشار اسد» در سوریه و حضور ایران در این کشور واقعیت‌های منطقه هستند که به آن‌ها عادت خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس: سفیر سابق آمریکا در سوریه در گفت‌‌وگویی نسبت به آخرین تحولات سوریه، ایران و ترس تل آویو از وضعیت میدانی سوریه به اظهار نظر پرداخت.
«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه اذعان کرد که پیروزی «بشار اسد» در سوریه و حضور ایران در این کشور واقعیت‌های منطقه هستند که به آن‌ها عادت خواهیم کرد.
رابرت فورد در گفت‌و‌گو با نشریه «نشنال» درباره آخرین تحولات سوریه گفت: «از شدت جنگ در سوریه کاسته شده و بشار اسد پیروز شده و در قدرت باقی خواهد ماند. ایران نیز در این کشور می‌ماند. این امر واقعیت جدیدی است که مجبور به پذیرش آن هستیم و کار چندانی نمی‌توان در این زمینه انجام داد.» وی در ادامه این گفت‌‌وگو درباره احتمال پیروزی مخالفان اسد بر وی گفت: «غیرممکن است که شورشیان بتوانند با توجه به متحدانی چون روسیه و ایران اسد را مغلوب سازند. این نبرد طولانی خواهد بود و شاید به بن بست برسد.» رابرت فورد در ادامه توضیح داد: «باید اذعان کرد که وضعیت نظامی به شدت به نفع اسد، روسیه و ایرانی‌‌ها است و برگرداندن وضعیت غیرممکن است.» رابرت فورد در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که تا چه اندازه اسد متکی به نیروهای روسیه و ایران خواهد بود، اظهار داشت: «اسد به این نیروها و سران این کشورها نیاز دارد. ایران هیچ انگیزه‌ای برای بازگرداندن آتش بس ندارد و جنگ آن‌ها را (اسد و ایران) نزدیک‌تر کرده است.» وی درباره نگرانی بزرگ اسرائیل از حضور ایران در سوریه اظهار داشت: «نگرانی اسرائیل در مورد حضور ایران در سوریه به دو دلیل افزایش می‌یابد. اولا شما دهها هزار نفر از جنگجویان طرفدار ایران (عراقی‌ها، افغانی‌ها، لبنانی‌ها و پاکستانی‌ها) را دارید و آن‌ها به کشور خود باز نخواهند گشت و اگر جنگ دیگری بین حزب الله و اسرائیل باشد، بسیاری از این مبارزان تجربیات رزمی دارند و حزب‌الله را در هر جنگ جدید علیه اسرائیل تقویت می‌کنند. دوم این‌که، افزایش حضور روسیه در سوریه و گسترش عملیات حزب الله در نزدیکی مرز نگرانی بزرگی برای اسرائیل است. این حضور هم موجب عملیات هوایی شده و هم موجب استقرار موشک‌های جدید سطح به هوای روس‌ها در غرب سوریه شده است. روسیه همچنین در پایگاه هوایی حمیمیم نیز حاضر است. اسرائیلی‌ها سابق بدون دغدغه بر فراز سوریه پرواز می‌کردند اما اکنون کل محاسبات آن‌ها تغییر کرده است. فعل و انفعال‌های سوریه این وضعیت را برای اسرائیل بدتر کرده است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها