موافقت نمایندگان با کلیات لایحه حذف ۴صفر از پول ملی

کد خبر: 991856

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز شد و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی برای حذف ۴ صفر از پول ملی در دستور کار قرار گرفت.

موافقت نمایندگان با کلیات لایحه حذف ۴صفر از پول ملی

خبرگزاری مهر: جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۵ نفر از نمایندگان آغاز شد.

دستور کار جلسه علنی امروز مجلس به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دفاتر پیشخوان دولت

- گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح استفساریه ماده‌ای از قانون مدیریت خدمات کشوری

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد توسعه محدوده مناطق آزاد انزلی

- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد نحوه پذیرش و جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری

- گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد درآمدزایی و خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی

  • گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی برای حذف ۴ صفر از پول ملی

بهمنی: باید ظرف ۵ سال واحد پولی ایران را تغییر دهیم/ ضرب و چاپ اسکناس هزینه‌های زیادی دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تحمیل هزینه‌های زیاد ضرب و چاپ اسکناس خرد در کشور گفت: باید واحد پولی کشورمان را ظرف مدت ۵ سال تغییر دهیم.

به گزارش فارس، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۱۵ اردیبهشت)، درباره گزارش این کمیسیون در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور اظهار داشت: این لایحه حدود ۱۰ سال است که مورد بحث و برسی در محافل اقتصادی است.

وی افزود: امروز واحد پولی ما ریال و واحد ریزتر آن دینار است در حالی که این واحد ۵۰ سال قبل تعیین شده و اصلاً دینار در مبادلات ما وجود ندارد و کسی هم همچنین پولی را در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: برای هر ضرب سکه یک ریالی باید ۳۵۰ ریال هزینه نیکل آن را پرداخت کرد که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

بهمنی خاطرنشان کرد: امروز اسکناس‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی هزینه زیادی برای چاپ و ضرب دارد لذا ناچار به تغییر پولی کشور هستیم.

وی تأکید کرد:این تغییر واحد پولی بر روی تورم تأثیرگذار نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هر چه اسکناس‌های کمتر از هزار تومانی چاپ کنیم هزینه‌های به مراتب بیشتری از ارزش پول برایمان دارد ضمن اینکه ارزش ذاتی این کار بیش از ارزش مبادلاتی آن است.

بهمنی افزود: سه سال برای بررسی اجرای این کار و دو سال هم برای اجرای و عملیاتی شدن این مصوبه زمان در نظر گرفته‌ایم تا جایگزین مناسبی برای واحد پولی کشورمان داشته باشیم لذا در مجموع واحد پولی کشور ظرف مدت ۵ سال تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته قیمت‌ها در کشور ۳۵۰۰ برابر رشد داشته است این در حالی است که حجم پولی ما فقط ۵۰۰ برابر رشد کرده است.

وی گفت:، چون اسکناس‌های ما بسیار ریز است سالیانه هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود و ما در هر سال بین ۸۰۰ تا یک میلیارد اسکناس را تعویض می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بایستی برای مبادلات ریز و خرد واحد پولی صحیحی داشته باشیم خاطرنشان کرد: به دلیل ناکارآمدی واحد‌های پولی و نقدی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌شود همچنین بالا بودن سرانه چاپ اسکنا‌س‌ها برای کشور مشکل‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار پولی کشور و تغییر واحد پولی ایران ظرف مدت ۵ سال عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: پیشنهاد کردیم واحد پول ایران تومان شود.

وی در پایان گفت: بانک مرکزی باید ظرف مدت دو سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون شرایط دوره گذار را برای تغییر واحد پولی ایران در نظر گرفته و آن را عملیاتی کند.

مسؤولان در قبال گرانی‌ها و تورم باید به مجلس پاسخ دهند نماینده مردم بافق و نیریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی حداقل باید مسؤولان در مجلس حاضر شده و پاسخگوی این گرانی‌ها و تورم ایجاد شده در کشور باشند. به گزارش فارس، محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و نیریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹) پارلمان طی سخنانی اظهار داشت: گرانی‌ها و تورم موجود مردم را تحت فشار قرار داده است. وی خطاب به لاریجانی افزود: مردم در شرایط فعلی انتظار دارند مجلس در مقابل این گرانی‌ها و تورم ایجاد شده حرکتی نشان دهد. نماینده مردم بافق و نیریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حداقل انتظار مردم این است که مجلس شورای اسلامی در باره این گرانی‌ها نقشی ایفا کند؛ چراکه بسیار تحت فشارند. وی در خاتمه پیشنهاد داد که در شرایط فعلی حداقل مسؤولان در مجلس حاضر شده و در قبال این گرانی‌ها و تورم ایجاد شده پاسخگو باشند.
کبیری:حذف ۴ صفر از پول ملی هزینه‌های جدیدی بر دوش کشور می‌گذارد نماینده مردم خوی در مجلس گفت: کارشناسان می‌گویند که تغییر واحد پولی کشور تأثیری بر تورم نخواهد گذاشت و فقط هزینه‌های جدیدی ایجاد می‌کند. به گزارش فارس، سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس در نشست علنی امروز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ۹۹)، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (حذف ۴ صفر)، اظهار داشت: این لایحه در بحث حذف چهار صفر از واحد پولی کشور است و امروز در بحث فوریت مطرح می‌شود. وی افزود: نزدیک سه دهه است که این موضوع مطرح شده و از دهه هفتاد دولت‌های مختلف مسئله واحد پولی را عنوان، اما در مرحله عمل اتفاقی نیفتاده است و امروز بانک مرکزی این موضوع را مطرح کرده است. وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و موضوع حذف چهار صفر از وحد پولی و فوریت آن مطرح است، گفت: در مقدمه این لایحه، اولویت فوریت مطرح نشده، طبیعی است در بحث لوایح و طرح‌ها اصل بر عادی بودن و رسیدگی به لوایح و طرح است. اگر فوریت مطرح می‌شود باید دلایل این فوریت نیز آورده شود و حتی دلایل این فوریت در صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اقتصادی (محمود بهمنی) عنوان نشد. نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه تغییر واحد پولی و ضرورت آن را نیز کارشناسان مطرح می‌کنند، گفت:‌اما در شرایط فعلی، هزینه‌های زائد و زیادی در راستای تغییر واحد پولی بر دوش کشور گذاشته می‌شود و آن چاپ اسکناس، امحای اسکناس‌های قبلی و فعلی، نرم‌افزار و تنظیم کلیه سیستم‌های بانکی و حسابداری بر واحد پولی جدید هزینه‌هایی است که بر دوش کشور می‌گذارد. کبیری گفت: آیا امروز با وضعیتی که بودجه کشور در سال ۹۹ دارد، اینکه بخواهیم لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را به صورت فوریت مطرح کنیم آیا بار مالی برای کشور نخواهد داشت؟ وی ادامه داد: با تورمی که کشور دارد حتی کارشناسان اقتصادی نیز گفته‌اند این تغییر واحد پولی بر تورم تأثیرگذار نخواهد بود. امروز مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله مشکلات کارگران، تورم در معیشت اقشار مختلف مردم وجود دارد. نماینده مردم خوی در مجلس اظهار داشت: اینکه واحد پولی کشور از ریال به تومان یا پارسه تغییر یابد، آیا دلایل توجیهی داشته؟ و آیا این نام‌ها کارشناسی شده است یا خیر؟ بنابراین ضرورت دارد بانک مرکزی کارشناسی بهتری در این خصوص انجام دهد و بنده مخالف فوریت این مسئله هستم. به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات کبیری گفت: قبلاً فوریت این لایحه تصویب شده است و اکنون کلیات آن مطرح است.
حذف ۴ صفر از پول ملی تأثیر اقتصادی در زندگی مردم ندارد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: درشرایط فعلی کشور حذف ۴ صفر از پول ملی تأثیر اقتصادی در زندگی مردم نخواهد داشت. به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ۹۹)، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (حذف ۴ صفر) اظهار داشت: البته حذف ۴ صفر اتفاق جدیدی نبود و از دولت قبل هم همواره مطرح بود و‌ای کاش زمانی که شرایط اقتصادی باثباتی داشتیم دست به این کار می‌زدیم. وی افزود: مردم نگران شرایط اقتصادی کشور هستند و حذف ۴ صفر از پول ملی کاری خواهد کرد که با ضرر همراه خواهد بود و یا شرایط را تغییر خواهد داد. لاهوتی گفت: در حال حاضر در اواخر مجلس دهم هستیم و انتظار مردم این است که قیمت‌ها ارزان شود و تأثیر اقتصادی در زندگی مردم بیفتد حال با حذف ۴ صفر چه اتفاقی در زندگی مردم خواهد افتاد؟ عملا با این تصمیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: حذف ۴ صفر از پول ملی کشور اطلاعات مالی را تسهیل می‌کند، اما ما باید ارزش پول ملی را تقویت و حفظ کنیم. وی بر همین اساس اضافه کرد: در این شرایطی که در اواخر مجلس هستیم و بحث تورم فضای باثباتی ندارد ممکن است به شرایط فعلی و تورم موجود در کشور دامن بزند. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود:‌هر چند دولت نسبت به حذف ۴ صفر اقدام کرده است چرا که اگر چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی را ببینید یک طرف آن ۴ صفر اضافه شده و طرف دیگر ۴ صفر از آن حذف شده است. وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: حذف ۴ صفر هیچ تأثیر اقتصادی در زندگی مردم ندارد و باید برای این موضوع زمان بیشتری اختصاص دهیم بگذاریم مجلس آینده همه به این موضوع بپردازد و در زمان بیشتری نمایندگان آینده برای این موضوع تصمیم بگیرند. لاهوتی در خاتمه بیان کرد:‌وضعیت تورم اقتصای کشور آن هم در چنین شرایط خاصی بیانگر این است که نباید چنین تصمیماتی گرفته شود چرا که در مردم سرگردانی به وجود می‌آید و شک نداریم که همین محاسبات می‌تواند در افزایش قیمت‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.
حذف صفر در کوتاه مدت پول ملی را تقویت می‌کند نماینده مردم گلپایگان با بیان اینکه ۱۹ کشور دنیا تجربه حذف صفر از پول خود را دارند، گفت: این کار در کوتاه مدت برای کشورمان مفید بوده و باعث تقویت واحد پولی‌مان می‌شود ضمن اینکه در سطح کلان هم منجر به تسهیل معاملات خواهد شد. به گزارش فارس، علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ۹۹) در جلسه علنی مجس و در موافقت با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و حذف صفر از واحد پول کشورمان اظهار داشت: هزینه چاپ اسکناس بالا رفته و یکی از دلایل موافقتم با این لایحه جلوگیری از این کار است. وی گفت: در معاملات خارجی ما باید حجم زیادی پول مصرف کنیم این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته چنین چیزی منسوخ است. نماینده مردم گلپایگان تصریح کرد: دولت‌ها برای حل مسائل اقتصادی دست به اصلاحات پولی می‌زنند. این در حالی است که مجلس دهم باید در زمینه اصلاح بانکداری اسلامی که دغدغه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است این کار را انجام می‌داد هر چند که این کار از مجلس هشتم آغاز شده بود. بختیارگفت: ۱۹ کشور دنیا اقدام به حذف صفر از پول خود کردند و حتی ۱۰ کشور دو بار این کار را انجام داده‌اند. این در حالی است که آرژانتین تاکنون ۴ بار صفر‌های پول خود را حذف کرده و روسیه، اوکراین، بلژیک و لهستان سه بار این کار را انجام داده‌اند، ترکیه و کره هم یک بار صفر را از پول خود حذف کردند. وی افزود: وقتی کشور‌های دنیا با تورم مواجه می‌شوند و نوسانات اقتصادی در کشور‌ها ایجاد می‌شود حذف صفر می‌تواند به وضعیت اقتصادی آن‌ها کمک کند. نماینده مردم گلپایگان گفت: تبدیل ریال به تومان باعث تقویت پول ملی کشورما خواهد شد ضمن اینکه حذف صفر باعث سهولت در معاملات خواهد شد. بختیار گفت: به اعتقاد اکثر کارشناسان حذف صفر در کوتاه مدت مفید است ضمن اینکه در سطح کلان هم منجر به تسهیل معاملات شده و فواید زیادی خواهد داشت.

قاضی‌پور: حذف ۴ صفر از پول ملی فقط یک نمایش است/بازی با صفر‌ها ارزش را به پول ملی برنمی‌گرداند

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه بازی با صفر‌ها ارزش را به پول ملی برنمی‌گرداند، گفت: اگر بنا بود با جابجایی صفر‌ها ارزش پول ملی برگردد، همه دانشگاه‌های اقتصادی جهان را تعطیل و بازی با صفر‌ها را به جریان می‌انداختند.

به گزارش فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در نشست علنی امروز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ۹۹)، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (حذف ۴ صفر)، اظهار داشت: دولت امروز در خصوص ارزش پولی ملی لایحه آورده که قصدآن تقویت ارزش پولی ملی است، اما نه حقیقتاً و عمیقاً بلکه اسماً و عنواناً.

*حذف ۴ صفر از پول ملی یک نمایش برای حفظ ارزش پولی ملی است

وی با بیان اینکه لایحه قانون پولی و مالی کشور یک نمایش برای حفظ ارزش پولی ملی است، گفت: در عمل هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد و سیر کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته است و ثروتمندان با حرص و ولع بیشتری اموال کارگران، کشاورزان و طبقات ضعیف جامعه را به غارت می‌برند.

*حذف صفر‌ها پاس گل دولت به ثروتمندان است

قاضی‌پور گفت: ثروتمندان از این فرصت طلایی که دولت به شکل پاس گل به آن‌ها می‌دهد، همه چیز را به مالکیت درمی‌آورند و ایران را مفت صاحب می‌شوند. آیا دولت می‌تواند قول بدهد در طول سه سال آینده تورم را در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد نگه دارد؟ این را نه دولت قبلی که اولین بار این موضوع را مطرح کرد هم نتوانست نگه دارد و در سال آخر دولتش با تورم ۴۰ درصد کارش را خاتمه داد؛ بنابراین دولت آقای روحانی هم که تعهد تورم یک رقمی داده بود نیز نمی‌تواند تضمین کند.

* بازی با اعداد نمی‌تواند مشکل تورم را حل کرد

وی با اشاره به گزارش تورم از سوی بانک مرکزی مبنی بر ۴۱.۳ درصد گفت: آزموده را آزمودن خطاست. کاهش صفر‌ها از پول ملی، نه ثروت ملی را اضافه می‌کند و نه کمکی به تورم خواهد کرد. با بازی با اعداد نمی‌توان مشکل تورم را حل کرد.

وی گفت: به جای این نمایش مضحک، دست به اقدام عملی برای ارزش پول ملی کنید. اگر بنا بود با جابجایی صفر‌ها ارزش پول ملی برگردد، همه دانشگاه‌های اقتصادی جهان را تعطیل و بازی با صفر‌ها را به جریان می‌انداختند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه من نه اقتصاددان هستم و نه مدعی این علم، تصریح کرد: استدلال‌هایی که در ماده واحده توسط اقتصاددانان دولت در تبصره‌های نپج‌گانه مطرح شده، هریک کار را بدتر از پیش می‌کند.

قاضی‌پور افزود: به جای واحد ریال واحد تومان را پارسه و به جای آن می‌گذارند. مطالعات اثبات می‌کند که صرف ماده چقدر نامربوط است. در تبصره یک از برابری پول خارجی با تومان یاد شده است، آیا تغییر یک ریال به پارسه و ۱۰ هزار ریال به تومان چه تناسبی دارد؟

وی در پایان از نمایندگان مجلس درخواست کرد که اجازه ندهند که یک برنامه تاریخی برای مجلس دهم بماند و با قاطعیت به کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور رأی منفی بدهند تا مجلس آینده با کارشناسی زیاد این مسئله را بررسی کند.

کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور به تصویب مجلس رسید

کلیات لایحه اصلاح پولی و بانکی کشور (حذف چهار صفر از پول ملی کشور) در صحن علنی امروز مجلس به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹) گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (حذف چهار صفر از پول ملی کشور) را بررسی کردند.

نهایتا وکلای ملت پس از استماع موافقان و مخالفان این گزارش، کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را به تصویب رساندند.

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس هر چه اسکناس‌های کمتری از ۱۰۰۰ تومانی چاپ شود، هزینه‌های به مراتب بیشتری از هزینه‌های پولی به دنبال خواهد داشت؛ لذا براساس این لایحه، در مجموع واحد پولی کشور ظرف مدت پنج سال تغییر خواهد کرد.

همچنین در صورت تصویب نهایی آن، بانک مرکزی باید ظرف مدت دو سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، شرایط دوره گذار برای تغییر واحد پولی ایران درنظر گرفته و آن را عملیاتی کند.

گفتنی است در زمان رأی‌گیری کلیات لایحه مذکور ۲۲۳ نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها