تصاویر: جمجمه‌ای با 2500 سال قدمت

کد خبر: 143593

گروهی از باستان شناسان انگلیسی جمجمه ای مربوط به عصر آهن را کشف کردند که تمام ماده مغزی آن کامل است.

مهر: محققان دانشگاه یورک در این منطقه جمجمه ای مربوط به یک مرد عصر آهن را کشف کردند که بافت و تمام ماده مغزی درون آن پس از گذشت دو هزار و 500 سال همچنان کامل باقیمانده است. براساس گزارش نشنال جغرافی، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که این جمجمه در میان لایه ای از گل رس مدفون شده بوده و به همین علت در اثر سرمای محیط و فقدان اکسیژن کاملا محافظت شده است. سیتی اسکن از عصر آهن در این تصویر که از جمجمه این مرد با قدمت دو هزار و 500 سال گرفته شده مغز داخل جمجمه با رنگ خاکستری به خوبی قابل تشخیص است.

ماده مغزی
در این عکس، تکه ای از مغز پس از اینکه از کاسه جمجه خارج شد به نمایش گذاشته شده است. بررسی بافتها و اجزای استخوانی نشان می دهند که این جمجمه متعلق به یک مرد با سن بین 26 تا 45 سال بوده است که با هدف انجام مراسم آیینی در ابتدا به دار آویخته شده و سپس گردن زده شده است. بقیه بدن این مرد احتمالا در نقطه دیگری دفن شده است.
نگاهی به سر
در این تصویر، ریچل کوبیت، یکی از محققان این تیم با استفاده از اندوسکوپی مشغول بررسی این مغز قدیمی است. نتایج تجزیه این ماده مغزی قدیمی نشان می دهد که این مرد بین 673 تا 482 قبل از میلاد می زیسته است. این دانشمند در این خصوص توضیح داد: "بخش وسیعی از توده مغزی هنوز وجود دارد اما حجم آن به سبب خارج شدن آب از سلولها کاهش یافته است.
دفن فوری
این باستان شناسان با بررسی این سایت کشاورزی مربوط به عصر آهن این جمجمه را کشف کردند. در این جمجمه هنوز اندامهایی چون آرواره ها و استخوانهای ابتدای گردن نشان می دهند که این سر بریده شده و بعد بلافاصله دفن شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها