ابنیه تاریخی قربانی آبهای زیرزمینی+ عکس

کد خبر: 145185

بحث آبهای زیرزمینی که چند سالی است در استان کرمان مسئله ساز شده است بسیاری از بناهای تاریخی شهرکرمان از جمله مسجد جامع را تهدید می کند.

مهر: محسن موحدی با اشاره به اینکه آبهای زیر زمینی ابنیه تاریخی کرمان را به شدت تهدید می کند گفت: میراث فرهنگی منحصر بفرد کرمان قربانی مسئله بالا آمدن آبهای زیرزمینی شده است. موحدی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران استان کرمان با هشدار نسبت به بالا آمدن آبهای زیر زمینی کرمان و احتمال تخریب ابنیه تاریخی این شهر گفت: بحث آبهای زیرزمینی که چند سالی است در استان کرمان مسئله ساز شده است بسیاری از بناهای تاریخی شهرکرمان از جمله مسجد جامع را تهدید می کند. وی افزود: در مورد این مسئله میراث هشدارهای زیادی داده است و کار خود را انجام داده اما در کنار میراث ارگانهایی مثل شهرداری و شرکت آب و فاضلاب باید به این مسئله به صورت جدی رسیدگی کنند. اگر موتور پمپها خاموش شود مسجد مملو از آب می شود موحدی ادامه داد: در مورد مسجد جامع با توجه به ارزش بالای تاریخی آن کارهای زیادی برای حفظ و نگهداری آن انجام شده است مشکل مسجد این است که با توجه به پایین تر بودن سنگ کف مسجد نسبت به خیابان کف مسجد را زودتر آب می گیرد به گونه ای که اگر چاههای اطراف مسجد آب را مرتبا پمپاژنکنند خطر جدی این بنای تاریخی را تهدید می کند.

ابنیه تاریخی کرمان

وی افزود: در خیلی از قسمت های مجموعه مسجد جامع با کارهای استحکام بخشی نسبت به حفظ این بنا اقدام شده است و با چند کارشناس نیز صحبت شده است که درباره نحوه حفظ این بنا از خطر بالا آمدن آبهای زیرزمینی به ما کمک کنند.

مشکل تنها با تکمیل شبکه فاضلاب حل می شود / ثبت جهانی مسجد جامع کرمان

معاون میراث فرهنگی استان کرمان در ادامه گفت: مشکل اساسی میراث درباره مسجد و بناهای تاریخی در معرض تهدید فقط با ایجاد شبکه فاضلاب حل می شود.

وی تصریح کرد: البته اقداماتی برای ثبت جهانی مسجد درسطح استان انجام شده که اگر این اقدامات به ثمر بنشیند و هر چه سریعتر این مسجد و مسجد امام کرمان ثبت جهانی شوند می توان از بعد بین المللی حمایت جهانی را برای نجات این مکان بگیریم.

وی ادامه داد: کار ایجاد چاهها و همچنین طرح گالری زهکش اطراف میدان شهدا که در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد توسط شهرداری انجام شده و هیچ ربطی به میراث فرهنگی ندارد.

میراث فرهنگی با کمبود بودجه مواجه است

وی یادآورشد: بحث بودجه کم میراث و بحث کارهای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی ما را مجبور به اولویت بندی در بناها کرده است تلاش می کنیم این بودجه ها را به تمام بناهای تاریخی استان پوشش دهیم.

بالا آمدن آب در ابنیه تاریخی کرمان

وی خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی استان باید حفاظت شود و با توجه به پهناور بودن استان و تعدد آثار تاریخی استان و پراکنده بودن آنها باید گفت معاونت حفظ و احیا در استان کرمان سخت ترین کار را در کشور دارد.

وی ادامه داد: هزینه تعمیرات در برخی بناها بسیار بالاست و خیلی از آثار نیز در معرض عوامل جوی قرار گرفته و در حال تخریب هستند.

تعدد مالکیت مانع بازسازی کاروانسراهای کرمان

موحدی در ادامه افزود: یکی از دیگر نگرانی های میراث فرهنگی در حوزه کاروانسراهایی که اطراف بازار کرمان قرار دارند است که با توجه به نوع مالکیت های مختلف در کاروانسراها نمی توان به راحتی به این مکان ها ورود کرد و بازسازی یا مرمت روی آنها انجام داد.

وی یادآورشد: مالکیت های خصوصی ، وقفی و یا در اختیار میراث فرهنگی در این کاروانسراها تعریف شده است که آنهایی که در اختیار دولت است را میراث تا حد توان خود رسیدگی کرده در مورد برخی که موقوفه یا متعلق به آستان قدس هستند نظیر کاروانسرای گلشن نیز سال گذشته با توافق آستان قدس کارهایی به صورت مشارکتی انجام شد ولی کافی نبود چون همکاری ها قطع شد.

وی افزود: در کاروانسراهایی که مالکیت خصوصی دارند نظیر کاروانسرای چهارسوق امکان ورود نیست بلکه باید هماهنگی کرد و با مشارکت افرادی که صاحب یا وارث کاروانسراهستند این بناها را نگهداری و مرمت کرد که کار سختی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها