رونمایی ازهاشمی 94 درشماره 236 پنجره

کد خبر: 416168

شماره 236 هفته‌نامه پنجره با بررسی دلایل اعتراض دانشجویان به حضور آیت‌الله هاشمی در دانشگاه امیر کبیر و کتاب ضمیمه‌ای درباره نمایشگاه کتاب تهران گشوده شد.

رونمایی ازهاشمی 94 درشماره 236 پنجره

فردا نیوز: هفته‌نامه پنجره در شماره اخیر خود در پرونده‌های ویژه‌ای به بررسی برخوردهای دانشجویان معترض به حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت روز معلم و هم‌چنین وقایع عراق، یمن و سوریه پرداخته است. هم‌چنین بیست و سومین کتاب ضمیمه هفته‌نامه، در شماره 236 منتشر شده که به مسائل و مصائب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص دارد.

سرمقاله

فریدالدین حدادعادل، جانشین مدیر مسئول پنجره، در سرمقاله این هفته نظری به فرصت‌ها و کمبودهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افکنده و با تمثیل این نمایشگاه به «آینه فرهنگ جامعه»، عنوان کرده است که نمایشگاه کتاب حامل پیام‌های سیاسی آشکار و نهان است و حضور و عدم حضور در آن بار معنایی خاصی دارد. وی هم‌چنین پیشنهاد داده که برای تقویت کتاب و کتابخوانی باید کتابخانه‌های عمومی تقویت شوند و یارانه کتاب به نحوی توزیع شود که از دست سودجویان در امان باشد.

هاشمی به دنبال تاریخ‌سازی است

بعد از اعتراض جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت بزرگداشت مقام معلم در آن دانشگاه، پنجره در پرونده سیاست خود این موضوع را از زوایای گوناگون زیر ذره‌بین برده و در این زمینه گفت‌وگویی با غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی انجام داده است. وی در گفت‌وگوی خود مدعی شده است که اعتراض به آیت‌الله هاشمی صددرصد دانشجویی نبوده و افرادی غیر از دانشجویان امیرکبیر، در میان معترضان حضور داشتند.

رفتارهای خاص آقای معمولی

اظهارات عجیب حیدرالعبادی در مورد ایران، یکی از موضوعات سیاسی‌نویسان این هفته پنجره بود که سعید صدرائیان در این زمینه دست به قلم برده و در نهایت نتیجه‌گیری کرده است که از اظهارات العبادی نباید این برداشت را کرد که عراق در مورد ایران تغییر موضع داده است. اما پنجره یک گفت‌وگوی تفصیلی با عزالدین الزیانی، دیپلمات و آینده‌پژوه تونسی ترتیب داده که وی در این گفت‌وگو تاکید کرده است که ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل خواهد شد. مسائل و تحولات یمن، سوریه، عربستان سعودی و تزلزل در دربار آل سعود و نگارش متن توافق نهایی توسط مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از دیگر مطالب پرونده سیاست خارجی، پنجره است.

نامهربانی با یار مهربان

آغاز بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهانه‌ای شده که پنجره بیست‌وسومین کتاب ضمیمه خود را در 32 صفحه به موضوع نمایشگاه کتاب اختصاص دهد و در یکی از بخش‌های آن، بیانات مقام معظم رهبری در مورد کتاب و کتابخوانی را مرور کند . در این کتاب ضمیمه علاوه بر بررسی آمارها و حواشی 27 دوره قبلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی هم منتشر شده است. علیرضا پورمختار، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در یکی از این گفت‌وگوها بیان کرده که نمایشگاه کتاب دچار دگردیسی شده است. هم‌چنین محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم، علی اسماعیلی، سرپرست سابق معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و حمید قبادی، طراح و شکل‌دهنده نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی (ره)، نیز با پنجره به گفت‌وگو نشسته‌اند و قبادی گفته که ایده طراحی مصلا برای نمایشگاه کتاب، تحفه فرانکفورت بود.

قلم‌فرسایان باشگاه اهل قلم

در باشگاه اهل قلم این هفته پنجره، مهدی جمشیدی به «فرهنگ اسلامی و دگرگونی‌های عصری در اندیشه استاد مطهری» پرداخته و جواد محدثی از تغییر ارزش‌های زندگی‌های امروزی گفته و سیدمحمد روحانی با کمک‌گیری از آیات قرآنی و زندگی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، جایگاه فلسفه زندگی در جهان‌بینی را روایت کرده است.

سایر بخش‌های پنجره

به سیاق همیشه، مجله خبری هفته‌نامه پنجره به واکاوی مسائل مهم خبری مختلف هفته در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداخته است. البته پنجره مثبت این هفته بعد از گپ‌وگفتی با کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب‌های شنام و عصرهای کریسکان؛ تازه‌های فرهنگی ایرانی و خارجی را معرفی کرده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در 100 صفحه، هر هفته شنبه‌ها روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد و بهای آن نیز 5000 تومان است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها