جنگ بزرگ تاریخ نگاری در پیش داریم / «دایره المعارف مصور آیت الله سید علی خامنه ای» در انتظار مجوز

کد خبر: 422531

جعفر شیرعلی نیا، پژوهشگر و نویسنده دایره المعارف امام خمینی در بیست‌ویکمین نشست «صبح ناشر» گفت: احساس می‌کنم به زودی درگیر جنگ تاریخی می‌شویم؛ یعنی به زودی دشمنان به تاریخ و روایت انقلاب اسلامی ما هجوم می‌‌‌آورند و به زودی و در آینده جنگ تاریخی خواهیم داشت.

جنگ بزرگ تاریخ نگاری در پیش داریم / «دایره المعارف مصور آیت الله سید علی خامنه ای» در انتظار مجوز

سرویس فرهنگی فردا؛ حامد کفاش، مدیر انتشارات سایان در بیست‌ویکمین نشست «صبح ناشر» که یکشنبه هفتم خرداد در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد، گفت: این انتشارات سال 90 راه‌اندازی شد که از همان زمان تصمیم گرفتیم کتاب‌هایی را با فرم جدید از لحاظ محتوایی و قالب تولید کنیم

.

وی با بیان اینکه در سیستم عادی و سنتی نشر اینگونه است که ناشر کتابی را به مولف سفارش داده و آن را به چاپ می‌رساند، اظهار داشت: در انتشارات سایان اینگونه نیست؛ چرا که ما در این انتشارات تیمی 15 نفره داریم که همه تصمیم‌گیری‌ها از لحظه تولید ایده تا توزیع آثار توسط این تمیم گرفته می‌شود.

مدیر انتشارات سایان با اشاره به مشکلات موجود در بخش‌های مختلف تولید ایده، تولید کتاب و توزیع اثر افزود: تا به حال کار فرهنگی و انقلابی فاخری از سوی نشرهای خصوصی صورت نگرفته است؛ ولی آثارمان از لحاظ فرمی در سطح قابل قبولی در کشور قرار دارد.

کفاش تصریح کرد: دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام در حال حاضر به چاپ چهارم رسیده است؛ البته ما به خاطر وجود تصویرهای رنگی و همچنین صرفه‌جویی‌های اقتصادی کف تیراژ آثارمان 5 هزار نسخه است.

همه هماهنگی ها انجام شده و منظر مجوز هستیم

وی با بیان اینکه انتشارات سایان حاصل یک کار گروهی است، ادامه داد: در حقیقت تمامی کارهایی که در این انتشارات صورت می‌گیرد از تولید تا توزیع آثار به صورت گروهی انجام می‌شود.

مدیر انتشارات سایان درباره دایره‌المعارف مصور «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» تصریح کرد: این اثرحاصل 4 تا 5 سال کار بوده است؛ البته در آغاز برای تولید این کتاب با هیچ فرد و سازمانی هماهنگ نکرده بودیم؛ در حالی که در کشورمان برای انجام این چنین کارها باید پیش از انجام آن هماهنگی‌هایی انجام شود.

کفاش در همین زمینه افزود: برای تولید این کتاب احساس کردیم که این اثر خوبی به شمار می‌رود و باید نسبت به تولید آن اقدام شود؛ البته برای دریافت مجوز این کتاب هماهنگی‌هایی انجام شده است.

وی اظهار داشت: یک سال و 5 ماه است که کار روی دایره‌المعارف «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» به اتمام رسیده و قرار است مجوز این اثر نیز از سوی دفتر انقلاب اسلامی صادر شود. امیدواریم این اثر تیر یا مرداد ماه راهی بازار نشر شود.

دولتی خصوصی نما نیستیم!

مدیر انتشارات سایان با بیان اینکه امروزه بسیاری از نشرهای دولتی نیز عنوان می‌کنند که ناشر خصوصی هستند، ادامه داد: در حالی که اگر ناشری در هر یک از مراحل ایده، تولید و توزیع کتاب از منابع دولتی هستند جزو ناشران دولتی به شمار می‌رود و در حقیقت ناشری خصوصی خواهد بود که همه این موارد را به صورت خصوصی انجام دهد. به عبارت دیگر به ناشرانی خصوصی می‌گویند که حداقل چند چک برگشتی در کارنامه کاری‌اش داشته باشند.

کفاش تصریح کرد: فعالیت در بخش خصوصی در حوزه نشر کار بسیار سختی به شمار می‌رود؛ نکته‌ای را که باید بگویم این است که بسیاری از ناشران در آثارشان ‌آرم مراکز دولتی را می‌زنند؛ در حالی که ما در هیچ کدام از کارهایمان این کار را نکرده‌ایم؛ چرا که ما نشر خصوصی‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه ما روایت‌های خودمان را از موضوعات مختلف در آثارمان داریم و قرائت‌های دولتی در کتاب‌هایمان وجود ندارد، افزود: اگر 2 عنوان از آثارمان به چاپ‌های بعدی نرسد نمی‌توانیم کار دیگری را منتشر کنیم.

مدیر انتشارات سایان درباره بازخوردها به آثارشان گفت: دایره‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق در بین آثار منتشر شده این انتشارات بیشترین بازخورد را داشته است و بقیه آثارمان در سطح یکسانی قرار داشته اند. همچنین کتاب «فرهنگ مصور نمادها و نشانه‌ها در جهان» جزو کتاب‌های پرفروش‌مان در نمایشگاه کتاب بوده است.

کفاش گفت: ما 2 رویکرد شخصیت‌محور و موضوع‌محور را برای تولید آثارمان در فضای جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌ایم؛ از این رو بخشی با عنوان رجال سیاسی و روسای جمهور داریم که روی آنها کار خواهیم کرد.

دایره المعارف دو رهبر انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه تا پیش از چاپ کتاب «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام» اثری را برای مخاطب انگلیسی‌زبان و عربی‌زبان در خصوص معرفی امام نداشته‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه ضعف‌های جدی‌ای در حوزه منابع داریم؛ به گونه‌ای که بعد از 25 سال رهبری مقام معظم رهبری تنها منابعی‌ای که برای ایشان وجود دارد؛ همین سخنرانی‌های ایشان است.

مدیر انتشارات سایان با بیان اینکه دایره‌المعارف مصور «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» در مراکز دولتی ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: فاز بعدی فعالیت‌های انتشارات سایان بر مباحث ترجمه و توزیع آثار در کشورهای دیگر متمرکز خواهد بود. البته معتقدیم ترجمه باید از سوی ناشران دیگر کشورها انجام و از سوی همان ناشران نیز به چاپ برسد.

کفاش تصریح کرد: در آثار مصورمان سعی کردیم حقوق عکاس‌ها را رعایت کنیم؛ چرا که احساس می‌کنیم رعایت حقوق آنها به ما انرژی می‌دهد. در کتاب زندگی‌ مقام معظم رهبری نیز تلاش کردیم که عکس‌ها را از خود عکاسان خریداری کنیم؛ از این رو عکس‌هایی در این اثر وجود دارد که حتی ممکن است دفتر انقلاب اسلامی نیز آنها را نداشته باشد.

مدیر انتشارات سایان خاطر نشان کرد: 30 تا 40 میلیون تومان برای خرید عکس‌های دایره‌المعارف «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» هزینه شده است.

حساسیت بیشتر با بازخوردهای مثبت

در ادامه جعفر شیرعلی نیا در بیست‌ویکمین نشست «صبح ناشر» که امروز در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد، گفت: عدم هماهنگی اولیه با برای دایره‌المعارف مصور «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» به خاطر عدم علاقه‌مندی نبوده است؛ بلکه برخی موضوعات این چنینی حساسیت‌هایی دارند و هر چه کار جلوتر می‌رود حساسیت‌ها بیشتر می‌شود؛ به همین خاطر زمانی که کار در مرحله نهایی قرار گرفت این کار را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه باید گزارشگر ترایخ مربوط به انقلاب اسلامی باشیم، ادامه داد: طبیعتا روایت‌ها از تاریخ انقلاب اسلامی از تحریف تاریخ جلوگیری نمی‌کند؛ ولی این روایت‌ها باعث شفافیت فضا می‌شود؛ از این رو به عنوان فردی که تحقیق می‌کند این دغدغه را داشتم تا راهی پیدا کنیم از لحاظ فرم جذابیت داشته باشد.

این پژوهشگر و نویسنده کشورمان افزود: متاسفانه این تصور وجود داشت که مخاطبان آثار مصور تنها نوجوانان هستند؛ ولی ما برای عکس‌ها نیز خاصیت متنی تعریف کردیم.

شیرعلی‌نیا با اشاره به دایره‌المعارف مصور «زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» تصریح کرد: این اثر روایت 75 سال از زندگی مقام معظم رهبری است که از سال 1317 آغاز و تا سال 1393 ادامه دارد؛ البته قرار بود که این اثر در نمایشگاه کتاب سال قبل عرضه شود که این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار داشت: بازخوردهای مثبتی از دفتر انقلاب اسلامی نسبت به این کتاب به ما رسیده است و حتی صحبت‌هایی نیز برای چاپ مشترک این اثر از سوی نشر سایان و دفتر انقلاب اسلامی مطرح شده بود که ما استدلال‌های خودمان را برای نشر خصوصی اثر داشتیم که آنها نیز پذیرفتند.

این پژوهشگر و نویسنده کشورمان با بیان اینکه قطعا فضای ابهام و فضایی که در آن شفافیت وجود نداشته باشد؛ فرصت را برای تحریف و سوءاستفاده دیگران باز خواهد کرد، تصریح کرد: آنچه در فضای شفاهی وجود دارد با آنچه که واقعا اتفاق افتاده متفاوت است؛البته ذهن مردم ایران بیشتر شفاهی است و این مسئله گاهی به سود و گاهی نیز به ضرر ما تمام شده است؛ چرا که ذهن شفاهی فضا را برای ایجاد شایعه باز می کند.

شیرعلی‌نیا در همین زمینه ادامه داد: ما در حوزه مکتوب نیز شفاهی عمل کرده‌ایم؛ به عبارت دیگر کتاب‌هایمان را به صورت شفاهی نوشته‌ایم؛ از این رو در نشر سایان خواستیم فضایی را ایجاد کنیم که مخاطب با خیال راحت به خواندن آثار بپردازد. حتی سعی کرده‌ایم ابهاماتی را که وجود دارد در کتاب مطرح کنیم .

جنگ تاریخ نگاری در پیش داریم

وی با بیان اینکه ما دشمنان زیادی داریم و دشمنان نیز هر دفعه به نوعی به ما حمله می‌کنند مسئله واضحی است، تصریح کرد: احساس می‌کنم به زودی درگیر جنگ تاریخی می‌شویم؛ یعنی به زودی دشمنان به تاریخ و روایت انقلاب اسلامی ما هجوم می‌‌‌آورند و همان‌طور که در دوره اول انقلاب اسلامی جنگ نظامی، در دوره سازندگی تهاجم فرهنگی، در دوره اصلاحات هجوم به اعتقادات مردم و در دوره فعلی نیز جنگ اقتصادی داریم به زودی و در آینده جنگ تاریخی خواهیم داشت.

پژوهشگر و نویسنده کشورمان با بیان اینکه دشمنان به دنبال آرشیو از وقایع تاریخ انقلاب اسلامی هستند، افزود: قطعا در نشر دولتی نمی‌توان از سیاست‌ فاصله گرفت در حالی که این مهم در نشر خصوصی محقق خواهد شد.

تاریخ جمهوری اسلامی را روایت می کنیم

شیرعلی‌نیا خاطر نشان کرد:‌ قصد داریم تاریخ جمهوری اسلامی ایران را از سال 1357 تا 1394 در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ....با فرمت جدید تولید و منتشر کنیم. البته بعد از 2 سال پژوهش این کار در برخی حوزه‌ها مانند روابط ایران و آمریکا و . ... به پایان رسیده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها