تجربه جدید از همراهی سینما و کتاب /مقاومت مردها در نبردهای دفاعی تابع قدرت زن‌هاست/ پدر و مادری که این روزها الگو نسل جوانند

کد خبر: 466239

امیدزندگانی به اثر ادبیات و سینما در فرهنگ اشاره کرد و گفت با وجود تهاجم فرهنگی این روزها روابط بین افراد در حال از بین رفتن است و لازم است که همه پای کار بیایند. وی با اشاره به این تیزر گفت ادغام کتاب و سینما می تواند یکی از راه کارهای موثر برای تقویت رابطه ها و جلوگیری از از بین رفتن روابط باشد.

تجربه جدید از همراهی سینما و کتاب /مقاومت مردها در نبردهای دفاعی تابع قدرت زن‌هاست/ پدر و مادری که این روزها الگو نسل جوانند

سرویس فرهنگی فردا / سید مجتبی مومنی ؛ ادغام و پیوند سینما و کتاب یکی از پدیده های موثر و جذاب است. امروز روز رونمایی از اولین تیزر سینمایی یک کتاب بود، کتاب دختر شینا. دختر شینا کتابی است که ماجرای زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی زاده است. دختری که طوری بار نیامده بود که اهل کار در خانه و به قولی زن زندگی باشد. اهل رفت و روب منزل باشد که آشپزی کند و رخت بشوید و غذا بپزد. دختری که عزیز دردانه پدر و مادرش بود. کسی که تمام دختران روستایشان آرزو داشتند جای او دختر شینا و حاج آقا بودند. دختر شینا روایت زندگی یکی از آن هزاران زن صبوری ست که حالا نسلشان در حال انقراض است. باید روایت زندگی دختر شینا ها را برای دختران امروز گفت تا ریشه درخت کهنسال و مهربان مادری نخشکیده. دختر شینا روایت پایان خوش زنی ست که چون خیالش از عهد پیمان مردم با ولی فقیه و ادامه حیات انقلاب راحت شد، فردای نهم دی سرش را گذاشت بر بستر و هفت روز بعد پر کشید.

تجربه جدید همراهی سینما و کتاب

خود اسپانسری

در مورد رونمایی این اثر از قبل اعلام شده بود که برنامه ساعت ده صبح در سینما آزادی برگزار می شود. روی بنر ورودی برنامه لوگوهای متنوعی بود، از سینما آزادی و خانواده سبز گرفته تا نرم‌افزار کتاب خط‌خوان و سالنی در طبقه پنج سینما آزادی که میزبان اهالی کتاب و سینما بود. برنامه تقربیا بدون تاخیر شروع شد، خودش آمدگویی مجری بعد قرائت قرآن و سرود ملی کاملا صمیمانه و با طمانینه برنامه را آغاز کرد. مجری از یک واقعیت عجیب و جالب پرده برداشت و با اشاره به بنر روی سن گفت، این لوگوها که می بینید کسانی هستند که صرفا برای برگزاری این مراسم رونمایی حضور یافته و حمایت مالی کرده اند. اما واقعیت آن است که تمام هزینه های تولید این تیزر توسط خود کتاب تامین شده است. دوستان در مجموعه شیرازه بخشی از هزینه های مربوط به پشت جلد کتاب را جهت تولید این تیزر استفاده نموده اند. در حقیقت این کتاب خودش اسپانسر خودش بود.

عنایت خود شهید

اولین مهمان برنامه مدیرعامل مرکز رسانه ای شیرازه بود، احمد ذوعلم با اشاره به بازار نشر در مورد مسابقه های کتاب و زندگی اشاره کرد و گفت که در مجمع ناشران کتاب من زنده ام بعد از برگزاری این مسابقه ها به تیراژی در حدود چهارصدهزار نسخه و کتاب خانواده 185 هزار نسخه رسیده است، اینها نشانه ای است که می توان از استقبال مردم در مورد بعضی از آثار به آن اشاره کرد. ذو علم در بخش انتهایی صحبت هایش به ساخت تیزر سینمایی دختر شینا اشاره کرد و گفت: این ایده یک ایده قدیمی بود که از مدیوم سینما برای کتاب استفاده کنیم. برای شروع جلسه های مشورتی با دوستان، از جمله آقای مفیدی کیا برگزار کردیم. این مقدمات برای ساخت این تیزر سینمایی بود. در مورد هنرمندان ارجمند هم خانم عبدالرزاقی همزمان دو یا سه کار داشتند و... این تیزر با عنایت خود شهید ساخته شده است و دوستان همکاری زیادی داشتند.

تجربه جدید همراهی سینما و کتاب

امیدواریم آخرین اثر نباشد

مهمان بعدی این جلسه محمد حمزه زاده بود مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره و مدیرعامل انتشارات سوره مهر بود. حمزه‌زاده بدون مقدمه از عوامل ساخت این تیزر تشکر و باریشان آرزوی موفقیت کرد. حمزه زاده در بخش انتهایی صحبت هایش با اشاره به جذاب بودن این تیزر گفت، امیدواریم تولید چنین آثاری ادامه داشته باشد و این اثر آخرین کار از این دست نباشد.

فخر ادبیات داستانی عبارتی بود که مجری برنامه با آن از مرتضی سرهنگی دعوت کرد که برای صحبت به روی سن بیاید. سرهنگی با اشاره به خاطره ای از یک سرهنگ عراقی زمان جنگ به نقش زنان در جنگ اشاره کرد و گفت: مقاومت مردها در نبردهای دفاعی تابع قدرت زن‌هاست. تا وقتی زن‌ها قوی نباشند و نتوانند مردها را پشتیبانی کنند، مردها نمی توانند مبارزه کنند. ناپلئون تا حدی به این موضوع اعتقاد داشت که می گفت من اگر بخواهم به کشوری حمله کنم اول زنان آنها را بررسی می کنم. سرهنگی در ادامه به اهمیت این موضوع اشاره کرد و گفت: امسال قرار است 4 عنوان کتاب با موضوع زنان دفاع مقدس منتشر شود. امسال کم عنوان کتاب با موضوع زنان درحوزه دفاع مقدس منتشر می شود.

یادگار قدم خیر

معصومه ابراهیمی یادگار قدم‌خیر محمدی مهمان دیگر برنامه بود، او در مورد این کتاب گفت من و خواهر بردارانم خوشبختیم که بعد از سی سال پدر و مادر و ما در منزل همه خانه های ایرانیم. این زندگی پدر و مادر من برای هم وطنان مان الگو و شیوه خوشایندی است. وی در ادامه به صحبت های سرهنگی اشاره کرد و با توجه به تاکید بر روی زندگی همسران شهدا؛ گریزی به کتاب جدید ضرابی زاده زد و گفت: اگر از نویسندگان این حوزه تقدیر نشود و آنان دلگرمی نداشته باشند آثار این چنینی تولید نمی شود.

مهمان بعدی برنامه بازیگر این مجموعه بود، امین زندگانی بعد از حضور از زحمت های مفیدی کیا تشکر کرد و گفت در این کار احساس خوبی داشته است. زندگانی در ادامه به اثر ادبیات و سینما در فرهنگ اشاره کرد و گفت با وجود تهاجم فرهنگی این روزها روابط بین افراد در حال از بین رفتن است و لازم است که همه پای کار بیایند. وی با اشاره به این تیزر گفت ادغام کتاب و سینما می تواند یکی از راه کارهای موثر برای تقویت رابطه ها و جلوگیری از از بین رفتن روابط باشد.

در انتها برنامه با حضور تعدادی از مهمانان از عوامل فیلم تقدیر و تشکر بعمل آمد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها