اکران های مردمی گسترده تر می شود / پیوند با جبهه جهانی مقاومت و مدافعان حرم ویژگی عمار امسال

کد خبر: 476236

آثار قابل تأملی ارائه شده. فیلم‌هایی که می‌طلبد فیلم‌سازها به همراه آثارشان در محافل حاضر شوند، در رسانه ملی حاضر شوند و تبین کنند چطور به سمت این سوژه رفتند کارهای منحصر به فردی ساخته شده است بعضی‌ از آثار از نظر انتخاب موضوع و فرصت فیلمبرداری در جهان منحصر به فرد است.

سرویس فرهنگی فردا - دومین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره فیلم عمار، وحید جلیلی مسئول سیاست‌گذاری، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی، سجاد اسلامیان مسئول روابط عمومی برگزار شد.

سید رسول منفرد در ابتدای این برنامه آمار آثار ثبت نامی را به طور تفکیک شده اعلام کرد و اظهار داشت: به طور مجموع 2155 اثر در بخش‌های مختلف در ششمین جشنواره مردمی عمار ثبت نام کرده اند که از این آثار 140 اثر انیمیشن، 300 اثر داستانی، 220 اثر نماهنگ، 400 اثر فیلمنامه، 120 اثر تیزر تبلیغاتی و 620 اثر مستند هستند.

وی ادامه داد: در بخش «فیلم ما» که سومین دوره خود را سپری کرد امسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و 270 اثر در این بخش حضور داشتند که در مقایسه با دوره قبل که 140 اثر داشتیم، تعداد آثار دو برابر بیشتر شده است. افزایش آثار ثبت نامی نسبت به دور گذشته در بخش داخلی است به طوری که تعداد آثار ثبت نامی در سال قبل 1500 اثر بود و امسال 2 هزار و 155 اثر افزایش داشتیم. این افزایش 655 اثری اکثرا مربوط به شهرستان‌ها هستند که نشان دهنده مشارکت استان‌های مختلف است و خبر از این می‌دهد که جشنواره در تحقق عدالت در بخش تولید گامی رو به جلو برداشته است.

دبیر اجرایی جشنواره عمار اظهار داشت: در بین استان‌ها، بعد از تهران، خراسان رضوی و قم به ترتیب بیشترین آثار ثبت نامی را در جشنواره داشته‌اند. اکران‌های مردمی از اول دی‌ماه آغاز شده است و اولین اکران مردمی در منزل شهید کریمی در شهرستان سپیدان استان فارس آغاز شد و استان‌های دیگر هم در حال برگزاری این اکران‌ها هستند. مثل هر سال اکران‌های مردمی جلوتر از برنامه‌ مرکزی اکران در سینما فلسطین آغاز شده است. قریب به 40 شهر تا الان برنامه‌های مثل نشست خبری و جلسات مشورتی و هماهنگی برگزار کردند و لحظه به لحظه به میزان این آمار اضافه می‌شود.

سجاد اسلامیان در ادامه برنامه تصریح کرد: امسال روابط عمومی جشنواره زودتر از دوره‌های قبل شروع به کار کرد و در تلاش است بیشتر از گذشته رسانه‌ها را در جریان کم و کیف اخبار جشنواره عمار قرار دهد. تا الان رسانه‌های مختلف به خصوص رسانه‌های آنلاین نخستین بسته رسانه‌ای ما را دریافت کرده‌اند و شروع به تولید مطلب کردند. براساس آماری که از دوره قبل داشتیم بنا داریم از پنج رسانه برتر که به عنوان بهترین منعکس کنندگان جشنواره پنجم انتخاب شدند تقدیری صورت گیرد.

نادر طالب‌زاده با اظهار رضایت و خرسندی از کیفیت آثار ارسالی گفت: بر مبنای گزارش‌هایی که به دستم رسیده و برخی از آثاری که دیدم آثار قابل تأملی ارائه شده. فیلم‌هایی که می‌طلبد فیلم‌سازها به همراه آثارشان در محافل حاضر شوند، در رسانه ملی حاضر شوند و تبین کنند چطور به سمت این سوژه رفتند کارهای منحصر به فردی ساخته شده است بعضی‌ از آثار از نظر انتخاب موضوع و فرصت فیلمبرداری در جهان منحصر به فرد است. خبرنگاران خارجی تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتند و این فیلمسازها به واسطه سابقه و دل و جرأت‌شان وارد حیطه‌هایی شده‌اند که تا به حال سابقه نداشته است.

وی با اشاره اهمیت حضور فیلم‌سازان ایرانی در بخش بین الملل اظهار داشت: بسیاری از فیلمسازان خوبی که در رسانه ملی دیده‌ شده‌اند، کارهای جدیدی ارائه کرده‌اند که برای اولین بار در عمار نمایش داده می‌شود. برخی از کارها در شبکه‌های خارجی هم نمایش داده خواهد شد چرا که دارای نگاه و دید جدیدی است و فرصتی منحصر به فرد است که فیلمساز فرصت حضور آن را پیدا کرده است.

دبیر جشنواره عمار از استقبال قابل توجه فیلمسازان خارجی در بخش بین الملل خبر داد و خاطر نشان کرد: در بخش بین الملل بیش از 900 اثر حضور داشت که امسال این رقم به بیش از 3 هزار اثر افزایش داشته است و البته افزایش استقبال به دعوت‌نامه‌های درستی که از سوی عمار برای آنان ارسال شده است نیز ارتباط دارد من دعوت‌نامه‌های جشنواره‌های مختلف را دیده‌ام و معتقدم متن دعوت نامه عمار متفاوت از دیگر دعوت‌نامه‌ها به نگارش درآمده و جدی گرفتن فیلمسازان بین‌المللی در متن دعوت‌نامه مشهود است.

وی افزود: میزان استقبال فیلم سازان خارجی باعث شد که ما یک فاصله زمانی بین بخش داخلی و خارجی بگذاریم که إن شاءالله در اوایل بهار بخش بین الملل برگزار خواهد شد. همان طور که از جشنواره چهارم پیش بینی می‌کردیم در کنار آثار فیلمسازانی که تازه به میدان آمده‌اند با سطح بالایی از آثار مواجه شده‌ایم امیدواریم که در آینده این فیلمسازان برجسته را معرفی کنیم. شبکه‌های تلویزیونی هم پای کار آمده‌اند و تمایل به مشارکت هر چه بیشتر در پوشش برنامه‌های جشنواره را دارند.

وحید جلیلی نیز با اشاره اهداف بنیادین جشنواره عمار اظهار داشت: ما در سینمای ایران قادر به ساماندهی تولید نخواهیم بود مگر اینکه سازمان تماشای سینمای ایران هم متحول شود عمار چرخه ی تکمیل و اصلاح سینمای ایران را در تکمیل توامان سازمان تولید و سازمان تماشا با هم می داند جنس خاص اکران‌های عمار که الان تثبیت شده و به یک نُرم شناخته‌ شده‌ای در فضای رسانه‌ای و سینمای ایران تبدیل شده نشان می‌دهد متناسب با مخاطبی که شاید تا امروز به آن توجه می‌شده است و بسیار هم وسیع و متنوع است می‌توانیم سیگنال‌هایی به سازمان تولید بدهیم و فیلمسازان را به سمتی دعوت کنیم و هم سوژه‌هایی تازه و بدیع‌تر را شناسایی کنیم و هم مخاطبان جدیدی را برای سینمای ایران ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که همیشه داشتیم این بود که جشنواره بعد از چند دوره به یک جشنواره حرفه‌ای متعارف تبدیل شود و جنبه‌های مردمی‌ش تضعیف شود با تلاشی که در مجموعه‌ی دست‌اندرکاران در تمام استان‌های کشور انجام شد فضای جشنواره مردمی همچنان بر این حرکت خودجوش اجتماعی هنری قابل اطلاق است و مرحله به مرحله عمیق‌تر می‌شود و به شکل مبتکرانه ادامه پیدا خواهد کرد. امسال هم در فرایند برگزاری جشنواره در تهران و شهرستان‌ها شاهد جلوه‌هایی از حضورهای مردمی خواهید بود.

مسئول سیاست‌گذاری ششمین جشنواره عمار پیوند جشنواره عمار با مسأله مقاومت یاد کرد و بیان داشت: یکی از مهم‌ترین جلوه‌ها و سبقه‌هایی که عمار دارد پیوندی است که با جبهه جهانی مقاومت مخصوصا با مدافعان حرم پیدا کرده است ایران امروز در بحرانی‌ترین مناطق جهان در امنیت به سر می‌برد در حالی که در اطراف و نزدیکی‌ ما توطئه‌های بزرگ و تاریخی درجریان است حتما لازم است که آحاد ملت در جریان واقعیت‌های منطقه‌ قرار بگیرند در حالی که ما در این زمینه‌ خلأ‌های جدی داریم خوشبختانه یکی از مهم‌ترین برکات جریان فیلمسازی انقلاب اسلامی این است که با توجه به جنس فیلمسازانی که در این جبهه حضور دارند و شجاعت و خلوصی که در این افراد وجود دارد در خطرناک‌ترین صحنه‌ها حضور پیدا کرده‌اند و واقعیت‌هایی را به تصویر کشیده‌اند که در جشنواره خواهید دید و بسیاری از این تصاویر در هیچ ویترین رسانه‌ای دیگری قابل رؤیت نیست.

وی اضافه کرد: امسال فیلم‌هایی را از عراق و سوریه و افغانستان خواهید دید فیلم‌های بسیار جذاب و نفس‌گیری است همین الان با بعضی از عناصر فعال رسانه‌های فاطمیون جلسه داشتیم اخبار خیلی خوبی از شکل گیری یک جریان رسانه‌ای برای جبهه مقاومت داریم که در ایام جشنواره رونمایی خواهدشد روایت فتح‌های جدیدی در حال شکل گیری است که همزمان با ظهور جریان پر انرژی و آرمانی مقاومت در منطقه تلاش خواهد شد برای بازنمایی حماسه‌هایی که در حال وقوع است و از سوی دیگر نمایش توطئه‌هایی که ملت ما را هدف گرفته است.

طالب زاده در پاسخ به سؤوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تولید آثاری در خصوصی اتفاقات نیجریه اظهار داشت: این حادثه جدید است ولی از دغدغه‌های رسانه‌ای و مهم ما نیجریه است و متاسفانه خودمان متوجه اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود نبودیم ولی الان رادار است قطعا فیلمسازان دغدغه دارند و حتما تا ایام بهار آثاری در این زمینه خواهیم داشت.

وی در خصوص حمایت‌های مالی که از این فیلمسازان صورت می‌گیرد گفت: کسانی که مسؤلیت حوزه‌های مقاومت را در کشور دارند با عمار مرتبط‌اند ممکن است از این طریق بشود فیلمساز معتبری به آن‌ها معرفی شود و از این طریق امکان جلب بودجه فراهم شود. این امکان رایزنی در عمار وجود دارد.

جلیلی در ادامه این نشست به آثار تولید شده با محوریت آفریقا اشاره ای داشت و خاطر نشان کرد: در شرایطی که کسانی که موظف بوده‌اند، نسبت به آفریقا کار جدی انجام نداده‌اند ما آثار متعددی داشتیم که فیلمسازان جبهه انقلاب از آفریقا ساخته‌اند از سومالی تا کنیا تا سودان در کشورهای مختلف بچه‌های رسانه‌ای حضور دارند و مشغول به کارند. همین امسال فیلم خوبی داریم از کنیا که توصیه می‌کنم این را ببینید. حکایت جهاد یک پزشک متخصص ایرانی در بخش‌های مستضعف نشین خارج از ایران است.

وی افزود: به نظر می‌رسد آفریقا یکی از مقاصد اصلی جریان فیلمسازی انقلاب اسلامی در سال‌‌های آتی خواهد بود و ماجرای اخیری هم که در نیجریه اتفاق افتاده تا جایی که من خبر دارم یک سری از دوستان از قبل رفته‌اند و راش هایی در این زمینه وجود دارد قاعدتا با شرایط تازه‌ای که ایجاد شده احتمالا کسانی که این جنایات را انجام می‌دهند برای بایکوت این وقایع تلاش خود را خواهند کرد اما نیروهای انقلاب اسلامی راه نفوذ به حقایق را پیدا خواهند کرد و حقایق نیجریه و دیگر سرزمین‌های افریقایی را منعکس خواهند کرد ما هم در عمار آمادگی حمایت‌هایی مختصر را داریم.

جلیلی در خصوص عدم حمایت‌های وزارت ارشاد از علی رغم‌ دعوت‌های چندین باره گفت: بالاخره عمار هم جزئی از سینمای ایران است یعنی حتی اگر شما به عنوان نماینده ارشاد نگاه ویژه ای به سینمای انقلاب اسلامی نداشته باشید که قاعدتا باید داشته باشید چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستید و باید اهداف انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ دنبال کنید اما اگر این هم نباشد بالاخره این هم جزئی از سینمای ایران است سالی چند هزار فیلم می آید و یک شبکه مردمی شکل می گیرد و این آثار را در عمق روستاهای ایران اکران می کند اگر ارشاد می خواست چنین سرمایه‌گذاری کند ده‌ها میلیارد تومان باید هزینه می‌کرد تا بتواند زیرساخت‌هایی را به وجود بیاورد تا بتواند برای بخشی کثیری از مردم که دسترسی به اماکن سینمای متعارف ندارند فیلم اکران کند چنین شبکه‌ی مردمی بدون اینکه وزارت ارشاد دولت قبل و دولت فعلی برای آن برنامه ریزی کرده باشد شکل گرفته جا دارد یک مقام مسوؤل ارشد در مدیریت فرهنگی کشور به این جریان زیرساختی برای سینمای کشور نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: مسؤلین ارشاد بودجه ای را که مجلس به طور قانونی برای عمار تصویب کرده بودند پرداخت نکردند نمی‌دانم دلیلش چیست و این موضع گیری از چه جانبی است اما باز در همین جلسه دعوت می‌کنم از دوستان فقط یک بار در دبیرخانه این جشنواره حضور پیدا کنند و دگر اندیشی را به رسمیت بشناسند یک نوع سینمای دیگر، یک نوع سازمان تولید و تماشای دیگر را تجربه کنند و به رسمیت بشناسند هزاران فیلم ساز و فیلمنامه نویسی که در جشنواره عمار شرکت می کنند. اگر یک مدیریت یا مسئولی فرهنگی سینمایی دنبال انجام وظایف خودش باشد حتما برای این بخش هم رویکرد و نگاهی را اختصاص می دهد؛ صد البته این جشنواره مردمی موکول و معطل مواضع بیرونی نمی ماند و حرکت خود را ادامه می دهد تا زمانی که اخلاصی در نیت دست اندر کاران و عوامل جشنواره وجود داشته باشد ان شاءالله لطف خدا و کمک های مردمی جشنواره را پیش خواهد برد و هر سال هم جلوه‌های جدید‌تری شکل خواهد گرفت.

مسؤول شورای سیاست گذاری عمار با اشاره به دو بخش گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای گفت: این دو بخش به تقاضای اهالی آن رشته‌ها به جشنواره اضافه شد که اخبار تکمیلی ش بعد از جشنواره فیلم ارائه خواهد شد الان در سینما قالب ها و ابزارهای ارائه خیلی متنوع شده است و تقسیم بندی صرفا فیلم داستانی و مستند نیست انواع و اقسام شیوه های ارائه آمده است. یکی از بخش های جذاب جشنواره امسال بخش پاورپوینت است بعضی از کارهایی که من دیدم واقعا کارهای جذاب و بدیع است الان مرزهای بین ژورنالیسم و هنر در هم تداخل می‌کند و با گسترش شبکه های اجتماعی و ارتباطات قالب های تازه ای شکل می گیرد. هر سال اتفاقات تازه ای در هر بخش رخ می دهد امیدواریم عمار هم در حد خود بتواند این ابتکارات تازه را منعکس کند .

وی تصریح کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی چند کار خوب آمده که احتمالا از پدیده‌های جشنواره امسال باشند از فیلمسازان کم نام و تازه نفس که داشته های جامعه های ایرانی را خیلی خوب به رخ کشیده اند و ظرفیت های مردمی را برای تحول اقتصادی به رخ کشیده اند که در نوع خود آثار قابل توجهی است.

جلیلی در خصوص رویکردهای اقتصادی این جشنواره عنوان کرد: آورده ی عمار برای سینمای ایران چقدر است؟ در تمام استان‌های کشور بدون اینکه یک نهاد دولتی سرمایه ای از بیت المال هزینه کند تمام مردم درگیر ایجاد بستری برای دیده شدن فیلم شده‌اند یعنی ما داریم زیر ساخت هایی را ایجاد می کنیم که اگر خود دولت می خواست ورود کند یا اگر خود سینماگران می‌خواستند ورود بکنند ده ها میلیارد تومان و بلکه بیشتر باید هزینه می کردند. برای اکران فیلم ده‌ها هزار ساعت فعالیتی که انجام می‌گیرد بدون اینکه کسی یک ریال پول درخواست کرده باشد طرف خانه‌ی خودش را در اختیار قرار می دهد مساجدی و خیلی از اماکن دیگر را که اگر شما بخواهید در معادلات مرسوم اقتصادی لحاظ کنی باید کلی هزینه کنید این بخشی از آورده اقتصادی جشنواره عمار برای سینمای ایران است.

وی افزود: هم‌زمان برای پیوست اجتماعی برای هنر ما به فکر پیوست اقتصادی هم هستیم در مرحله اول ذائقه سازی است. بارها شده مخاطب فیلم را دیده است و تقاضای خرید فیلم را داشته است ولی ما آمادگی این را نداشتیم که عرضه را در این حد گسترش دهیم. این فعالیت‌ها دارد صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن در حال شکل گیری است. موج بعدی، بعد از اینکه پیوست اجتماعی این آثار شکل گرفت و مخاطب خود را پیدا کرد تبدیل مخاطب به مشتری است .

دبیر اجرایی جشنواره عمار در خصوص اکران‌های مردمی گفت: اگر رخداد جدیدی در بخش اکران‌های مردمی صورت می‌گیرد به صورت جوششی و از پایین به بالا اتفاق می‌افتد. ابتدائا توسط بعضی از اکران کننده‌های جشنواره رخ می‌دهد و ما هم سعی می‌کنیم ایده‌ای که در یک مکان روی داده است را به بخش‌های دیگر منتقل کنیم. یکی دو هفته قبل در بستان آباد آذربایجان شرقی بودم در روستای عین الدین به منزلی رفتیم که هفتاد جلسه اکران به صورت هفتگی برگزار شده بود و یک سینمای خانگی تشکیل شده بود. در 30 الی 40 نقطه به صورت دائمی و مستمر - و نه پراکنده- بدون اطلاع دبیرخانه به آیین اکران در کنار دیگر برنامه‌هایشان پرداخته بودند این ایده امسال گسترش پیدا خواهد کرد و جشنواره بعد از چند ماه اکران‌های ثابت خود را در اقصی نقاط کشور اعلام خواهد کرد تا کسانی که علاقمند به تماشای فیلم‌های جشنواره هستند از برنامه نمایش‌ها مطلع شوند.

وی افزود: اتفاق دیگر مشارکت جدی تر ستادهای برگزاری نماز جمعه در شهرستان‌ها و کسانی است که در نمازجمعه حضور پیدا می‌کنند. ارتباط بین جشنواره و نماز جمعه دست آوردهای متقابلی را هم برای جشنواره عمار و سینمای انقلاب اسلامی ایران و نماز جمعه خواهد داشت و به همین خاطر است که تا الان در 40 ستاد نماز جمعه فیلم های جشنواره اکران شده‌اند امسال در روز 11 و 18 دی همزمان با برنامه مرکزی جشنواره عمار اکران فیلم های جشنواره عمار برگزار می شود.

منفرد درباره تمهیدات ویژه جشنواره برای مدیریت هرچه بهتر اظهار داشت: همان طور اشاره کردیم امسال650 اثر اضافه شده و هر سال این رشد بیشتر از قبل می‌شود طبیعا جشنواره باید تمهیداتی را در نظر بگیرد برای آثاری که با امکانات کمتر ساخته شده‌اند و احتمالا نمی‌توانند با آثار دیگر رقابت کنند تا این آثار هم به دست مخاطب برسد یکی از این تمهیدات اکران‌های استانی و منطقه‌ای فیلم‌ها است بدین گونه که اکران کننده ها در کنار آثار برتر، آثار منطقه و استان خود را هم نمایش خواهند داد و ارتباط‌شان با فیلمسازان منطقه خودشان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: آثار برگزیده بخش های نماهنگ، پوستر فیلم، تیزر تبلیغاتی، مقالات، نقدها و پژوهش های سنیمایی و لوح نگار در مراسم افتتاحیه اعلام خواهد شد جلسات داوری درحال برگزاری است مراسم افتتاحیه در روز سه شنبه 8 آبان در سالن شهید بهنام محمدی خیابان حجاب برگزار می شود این جا به جایی مکان به دلیل محدودیت‌ فضای سالن سینما فلسطین و ازدحامی است که در سال‌های گذشته‌ در مراسم افتتاحیه و اختتامیه اتفاق می‌افتاد برای همین مکان مراسم افتتاحیه و اختتامیه تغییر کرده است. فردای روز افتتاحیه اکران‌های جشنواره در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

منفرد اضافه کرد: برنامه‌های جنبی، نشست های هنر واقعیت کارگاه های آموزشی با حضور اساتید برگزار می شود غرفه های مراکز جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی برقرار است، سخنرانی های ویژه ای برگزار خواهد شد که تا امروز سخنرانی جناب حضور پناهیان و دکتر عباسی قطعی شده است .

در ادامه جلیلی در پاسخ به این سؤال که عمار برای زمینه سازی حضور فیلمسازان منتخب این جشنواره در سینمای بدنه ایران چه اقداماتی انجام خواهد داد گفت: عمار در شرایطی شکل گرفت که جریان فیلم سازی در کشور حضور داشت اما ظهور نداشت یعنی یا بایکوت می‌شد یا عملا امکانی برای دیده شدن آن فراهم نبود این امکان تا حدی فراهم شد تا یک سری از فیلمسازهایی که در جشنواره های دیگر دیده نمی شدند و و امکان رسانه‌ای شدن پیدا نمی‌کردند در عمار دیده شدند پس در وهله اول کار عمار شناسایی و رصد آنهاست و اینکه آنان در ویترین خود به نمایش بگذارد تا فضای کاری بهتری برایشان ایجاد شود. همین الان اگر شما نگاه کنید می بینید که در همین سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری فیلمسازان عمار داشته اند.

وی افزود: یکی از فیلم‌های برگزیده جشنواره عمار در دوره دوم فیلم پرواز تا بی نهایت بود که یک انیمیشن کوتاه بود سال گذشته دیدید کارگردان همان اثر با انیمیشن شاهزاده روم در جشنواره فجر حضور پیدا کرد و بر اساس آخرین اخبار فروش میلیاردی داشته است البته بخشی از دغدغه ما سینمای مستند است و سینمای مستند در ایران جدی چندان جدی گرفته نمی شود و با مخاطب عام نسبت جدی ندارد حداکثرش این است که که به یک سری محافل خاص و نخبگانی اکتفا می‌شود. ما در تلاشیم از سینمای مستند که در آن کوششی جدی برای برقراری ارتباط با مخاطب عام شکل نمی گیرد حمایت کنیم در سینمای مستند اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است بسیاری از بچه‌هایی که دغدغه‌ی‌شان مستند است و سودای سینمای داستانی ندارند نیاز دارند که توسط مخاطب دیده شوند در عمار این امکان برایشان فراهم شده است و تا جایی که من مطلع هستم راضی‌اند و معتقدند عمار برایشان فرصتی را فراهم کرده که آثارشان در تمام نقاط ایران دیده شود و بازخوردش برای ما بیاید. به مرور در سینمای داستانی هم آن قدری که من دارم می بینم کارگردان های بزرگ نسل جدید سینمای انقلاب در راهند و در آینده نه چندان دور با یک بدنه‌ی تازه‌ای از سینمای حرفه‌ای داستانی انقلاب اسلامی مواجه خواهیم بود.

طالب زاده در تکمیل سخنان جلیلی خاطر نشان کرد: اینکه چطور فیلمسازان عماری وارد مسیر حرفه ای خواهد شد نمونه‌ا‌ش را در بخش انیمیشن شاهد بودیم یک بخشی از کارهای عمار پیدا کردن استعدادها و تشویق ها آن‌ها و فراهم کردن زمینه برای ورود به عرصه حرفه ای است و لحنی از فیلم سازی و هنر که با تپش و ضرب آهنگ انقلاب بیشتر هم‌خوان باشد این در بطن انگیزه ‌های اصلی عمار وجود دارد و فکر می کنم در این را در رگه‌های آثار حرفه‌ای خواهید دید. تا جایی که من خبر دارم چند فیلم‌سازی که دوره‌های عمار را گذرانده‌اند مشغول ساخت کارهای بلند هستند و این روند ادامه خواهد داشت و فکر می‌کنم عمار همیشه باید یک شاخه‌ی آموزشی داشته باشد در بخش مستند این تجربه را داشتیم و بسیاری از مستندسازان فعلی، کارشان را از عمار شروع کردند و إن شاءالله در بخش داستانی هم شاهد این روند خواهیم بود.

جلیلی در ادامه شکل گیری مدرسه سینمایی عمار با اهداف آموزشی و تولیدی خبر داد و گفت: حامد بامروت‌نژاد که در سال های‌ گذشته مسؤولیت دبیری جشنواره را به عهده داشتند مسئولیت مدرسه سینمایی عمار را به عهده گرفته است بنا است تحت این عنوان بیشتر فرایندهای آموزش و تولید ساماندهی شود. در آینده‌ی نه چندان دور گزارش‌های خوبی از مدرسه سینمایی عمار خواهیم داشت که خدمت‌تان عرضه بکنیم شاید بدانید که اصلا آن نقطه عطفی که در عمار اتفاق افتاد از یک حرکت آموزشی بود که در سال های ابتدایی جشنواره توسط آقای طالب زاده سامان یافت بسیاری از فیلمسازان از سراسر کشور آمدند این جا و تحت نظر ایشان آموزش‌های مفصلی دیدند و بعد موج تازه ای در عمار شکل گرفت امیدوریم همان حرکت را در ابعاد وسیع‌تر فعال کنیم.

منفرد پایان گفت: در خصوص کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی این طور نیست که برنامه‌های آموزشی معطل دبیرخانه جشنواره باشد در همین یک سال اخیر در خیلی از شهرها خود اکران‌ کننده‌های جشنواره کارگاه‌های آموزشی مفصل یا مختصری را برگزار کرده‌اند من می‌توانم شهرستان نیشابور را مثال بزنم که دوره‌های مفصلی را با هزینه‌ی خودشان برگزار کرد در شهرستان میانه نیز با حضور یکی از فیلمسازهای جشنواره دوره آموزشی برگزار کردند بعضی از فیلمسازان به صورت داوطلبانه با اکران‌های مردمی در شهرستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و بدون اینکه اطلاع دبیرخانه دوره های آموزشی مختلف را برگزار می کنند مثل شیراز ضمن اینکه یکی از اتفاقاتی که در جشنواره می‌افتد بخش فیلم ما است که شرایط حضور کسانی که نمی‌توانستند وارد فضای حرفه‌ای شوند از یک روستا امکان ارائه و خلاقیت فیلمسازی پیدا کردند و بعد از آن به دلیل دیده شدن در جشنواره خودباوری حاصل از آن به پله‌های بالاتر صعود کرده‌اند. یکی از فیلمسازان عمار در ابتدا اکران کننده بود و در بخش فیلم ما فانوس گرفت و سال گذشته در بخش نماهنگ توانستند فانوس اصلی این بخش را از‌ آن خود کنند و صراحتا هم گفته‌اند که من به واسطه فیلم ما دست به دوربین شدم و وارد این حوزه شدم.

در پایان این نشست خبری از رسانه‌های روزنامه جوان، خبرگزاری نسیم، خبرگزاری فارس، سایت خبری رجانیوز و مستضعفین تی‌وی به جهت پوشش گسترده پنجمین دوره جشنواره عمار تقدیر شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها