همه شبکه‌ها مشکل جدی بودجه دارند/ ما هم مجبور به مشارکت در تولید هستیم

کد خبر: 588104

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما با حضور در غرفه «فردا» در نمایشگاه مطبوعات به سوالات خبرنگار «فردا» در خصوص این شبکه و تولیدات آن پاسخ داد.

همه شبکه‌ها مشکل جدی بودجه دارند/ ما هم مجبور به مشارکت در تولید هستیم
سلیم غفوری
سرویس فرهنگی فردا: سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما با حضور در غرفه «فردا» به سوالات خبرنگار «فردا» در خصوص این شبکه و تولیدات آن پاسخ داد. متن این گفتگوی کوتاه را در ادامه می خوانید:
فردا: شرایط تولید شما در شبکه مستند با توجه به اینکه همه مشکل بودجه دارند و شما هم از این قضیه مستثنی نیستید، در چه وضعیتی قرار دارد؟
کلیت ماجرا در سوال شما نهفته است. تقریبا تمام شبکه ها مشکل جدی بودجه ای دارند. و در چنین فضایی برای تولید با مشکل مواجه می شود. ما هم برای تولید نیازمند جذب مشارکت کننده هستیم. حالا این مشارکت می تواند در قالب تولید مشترک با نهادها باشد یا در قالب جذب مشارکت های تجاری تر باشد. اندک بودجه ای هم در خود شبکه وجود دارد که آن را نیز به سمت تولیدات مشترک می بریم و درصدی از پول این تولیدات را ما پرداخت می کنیم و مابقی را نهاد شرکت کننده در آن می پردازد. فعلا تولیدات به این سمت می رود و متاسفانه این فضای بودجه ای تاثیرات خودش را گذاشته و مقداری فضای تولید به سمت لاغر شدن می رود. به هر حال ما امیدواریم که این فضا بهتر شود.
فردا: در این چند سال اخیر که شبکه مستند فعالیت داشته مردم انتظار داشتند که فقط از آن فیلم مستند ببینند. برنامه های تحلیلی اگر هم بوده آنقدر هم معروف و پرمخاطب نشده است. یعنی برنامه سازی که محوریت آن مستند باشد نبوده. شما برای تولید این برنامه ها کاری کرده اید؟
بالاخره شبکه مستند اسمش رویش است. تبعا یک محدودیت ژانری دارد یعنی ما محدود به ژانر مستند هستیم. ما تاک شو وبرنامه های گفتگو محور و مناظره مانند را نمی توانیم پخش کنیم. کاری که داریم می کنیم این است که برنامه ای را طراحی می کنیم که مستندی به طور کامل نمایش داده بشود و بعد از آن گفتگو داشته باشیم. این قبلا در شبکه های دیگری بوده و درباره آن مستند صحبت کنند اما بیشتر در مورد فرم و ساختار و مسائل فنی بوده است اما ما برای این برنامه موضوع گفتگو را درباره سوژه مستند و موضوع آن مستند بحث و گفتگوی جدی شکل بدهیم. در مرحله انتخاب موضوعات وسوژه ها است و امیدواریم ظرف یکی دوماه آینده تولید آن را آغاز کنیم.
فردا: شما پیش از مدیریت شبکه مستند در شبکه افق بودید. با توجه به این که در آن شبکه هم تولید و پخش مستند وجود داشته و دارد شما چه کردید که شبکه مستند شبیه افق نباشد و به افق2 تبدیل نشود؟

مهمترین چیزی که همه شبکه ها را از هم منفک می کند شرح وظایف شبکه ها است. شبکه افق اساسا به عنوان شبکه انقلاب اسلامی معرفی و شناخته شده و موظف است تولیداتش را در این چهارچوب شکل دهد. اما به هرحال یک سری موضوعات مثل سبک زندگی و دیگر موضوعات است. اما شبکه مستند تولید و پخش مستند در همه موضوعات وظیفه اش است و درباره موضوعات بسیاری این کار را انجام میدهد که در وظیفه شبکه های دیگر و شبکه افق نیست. در نظام موضوعاتی که ما شکل داده ایم این تفاوت دیده می شود. مثلا مستند های خارجی شبکه مستند دو باکس دارد که علمی و طبیعت و حیات وحش پخش می کند البته حوزه های مشترک هم داریم و همه ما از جمله شبکه های دیگر درباره انقلاب اسلامی مستند پخش می کنیم که نقطه اشتراک همه شبکه هاست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها