دلایل نفوذ و رشد ادبیات ترکیه در ایران

کد خبر: 598795

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع ( شیوع ادبیات و رمان های عامه پسند وارداتی) با حضور محمود اکبرزاده روزنامه نگار و رمان نویس و کوروس احمدی منتقد و رمان نویس روانه آنتن شد.

سرویس فرهنگی فردا: اکبرزاده در ابتدا رواج آثار داستانی ترکیه در ایران را وحشتناک دانست و عنوان کرد : اشتراکات فرهنگی و اقلیمی که به دلیل همجواری جغرافیایی و اعتقادات مذهبی مشترک با ترکیه شکل گرفته است قرینه های فرهنگی بین دو کشور را افزایش داده است و همین اصل سبب مورد پسند واقع شدن ادبیات ترکیه از سوی ایرانیان شده است.
وی با اشاره به اینکه ترکیه دارای داستان نویسان مطرح در سطح جهانی است ، گفت : متاسفانه اقبال ایرانیان به رمان های به اصطلاح زرد وارداتی که نویسنده بدون زحمت و کنکاش دست به نوشتن می زند بسیار بیشتر است این در حالی است که آثار ارزشمند ایرانی کمتر خوانده می شود.
این نویسنده شاهرگ اصلی تمامی رمان های پر فروش را موضوع عشق معرفی کرد و اظهار داشت : اگر یک نویسنده ایرانی بخواهد یک رمان عاشقانه مانند نوع ترکی بنویسد با ممیزی مواجه می شود بنابراین به مرور زمان کتاب های نویسندگان ایرانی توسط خوانندگان که به دنبال موضوعات عاشقانه هستند حذف می شود.
اکبرزاده ضمن بیان اینکه ممیزی در هر کشوری وجود دارد و انکارناپذیر است ، گفت : باید دید واقعا خطوط قرمزی که برای چاپ کتاب های عاشقانه وضع می شود تا چه حد لازم است.
وی عنوان کرد : در چند سال گذشته فیلم های زیرزمینی ترکیه ای خیلی باب شد که فاجعه بوده است.
در ادامه این گفت وگو کوروس احمدی منتقد و رمان نویس نیز دلایلی را برای شیوع رمان های وارداتی برشمرد.
وی اظهار داشت : نمودار کتابخوانی در ایران خیلی پایین است که سبب معضلات عدیده ای برای صنعت نشر شده است.
این منتقد گفت: تلاش ما بیشتر شناساندن چهره های برتر بوده است و در مقابل کوششی جهت مطالعه آثار افراد بزرگ صورت نگرفته است.
احمدی تاکید کرد : با اعمال ممیزی های بی شمار، خواننده را به خواندن رمان های بی کیفیت سوق می دهیم و سبب از دور خارج شدن داستان های اصیل و غنی وطن می شویم. وی ضمن برشمردن اصول فروش کتاب، گفت : باید برنامه ریزی شده به سمت فروش آثار برویم .کتاب هایی هستند که فروش قابل پیش بینی دارند مانند انتشار کتابی از یک شخصیت برجسته و مشهور . بنابراین سرمایه گذاری در شخصیت افراد است.
این نویسنده در توضیح مطلب فوق افزود : اصل مهم در فروش کتاب آثاری است که به صورت غیر منتظره ظهور می کنند و با اقبال عموم مواجه می شوند که در ایران کمتر به آن بها داده شده است.
احمدی تصریح کرد : ادبیات درک فرهنگی به مردم نمی دهد اما مردمی که دارای درک فرهنگی هستند سراغ ادبیات می روند. عشق به ادبیات باید نمود عملی پیدا کند یعنی مطالعه رواج یابد .
برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها