هفته پر اتفاق فرهنگی کشور؛ آغاز بهار سینمای ایران، پایان پخش معمای شاه؛ نامه عجیب فرهادی و در گذشت ناگهانی محمدم!

کد خبر: 624516

هفته گذشته یکی از هفته‌های پراتفاق فرهنگی کشور در چند وقت گذشته بود؛ هفته‌ای که در آن سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و پخش معمای شاه به اتمام رسید و حسن جوهرچی و کاظم افرندنیا دو تن از چهره‌های فرهنگی کشور دارفانی را وداع گفتند.

هفته پر اتفاق فرهنگی کشور؛ آغاز بهار سینمای ایران، پایان پخش معمای شاه؛ نامه عجیب فرهادی و در گذشت ناگهانی محمدم!
هفته پر اتفاق فرهنگی کشور؛ آغاز بهار سینمای ایران، پایان پخش معمای شاه؛ نامه عجیب فرهادی و در گذشت ناگهانی محمدم!
سرویس فرهنگی فردا؛ احسان سالمی: آغاز جشنواره فیلم فجر در کنار اتمام نمونه مشابه تئاتری آن و همچنین ماجراهای پیش آمده در ارتباط با تحریم اسکار از سوی کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» و در نهایت فوت حسن جوهرچی از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.
آغاز سی‌وپنجمین بهار سینمای ایران
سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی کار خود را به صورت رسمی از شنبه 9 بهمن و یک روز زودتر از سال‌های گذشته آغاز کرد که در این دوره از جشنواره 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای ایران (غیررقابتی) حضور دارند.
در این دوره از جشنواره حضور جوانان نسبت به سال‌های قبل پررنگ‌تر بوده است؛ اتفاقی که از یک سو نویدبخش پیشرفت سینمای ایران در سال‌های بعد خواهد بود ولی از سوی دیگر به واسطه عدم حضور چهره‌های پیشکسوت در این دوره کیفیت آثار تا حدی پایین آمده است.
البته سیاست مدیران جشنواره سی‌وپنجم برای کنار آمدن با اغلب اهالی سینما در این دوره از جشنواره، باعث شده که حواشی جشنواره سی‌وپنجم به شدت کاهش یابد و تبدیل به کم‌حاشیه‌ترین دوره جشنواره در دولت یازدهم شود.
سایه سنگین سینما بر سر تئاتر
اتمام سی‌وپنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم فرهنگی این هفته بود. جشنواره تئاتر فجر که در طول همه این سال‌ها همواره تحت تاثیر اخبار و حوادث نمونه سینمایی خود بوده است؛ در این دوره نیز با وجود برخورداری از تبلیغات گسترده محیطی و استفاده از ظرفیت تبلیغاتی مترو و بیلبوردهای شهری و همچنین اختصاص یک برنامه تلویزیونی روزانه برای جشنواره، نتوانست به حد مطلوب نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
اما آیین اختتامیه این دوره از جشنواره تئاتر فجر در حالی برگزار شد که اتفاق ویژه آن تقدیر از علی رفیعی کارگردان پیکسوت تئاتر بود؛ این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، مهدی شفیعی و جمعی از هنرمندان انجام شد.
پایان پخش پرحاشیه‌ترین سریال تاریخ صدا و سیما
مجموعه تلویزیونی معمای شاه بالاخره پس از نمایش نود و پنجمین قسمت خود در این هفته به پایان رسید. این مجموعه تلویزیونی تاریخی الف ویژه که یکی از پرحاشیه‌ترین آثار پخش شده در تاریخ صدا وسیما بود؛ محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت وی از سوئیس درسال ۱۳۱۵ تا زمان مرگ او به تصویر می‌کشد.
مجموعه‌ای با بیش از 700 لوکیشن که در آن ۱۶۰۰ بازیگر اصلی و فرعی ایفای نقش کردند و همین حجم از بازیگران و تعدد لوکیشن باعث شده تا تبدیل به گرانترین سریال تولید شده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شود.
اما اتفاقی که باعث شد تا این سریال تبدیل به اثری پرحاشیه شود، داستان این سریال است که دوره‌ای از تاریخ را که معاصر هم هست تصویر سازی می‌کند. باتوجه به اینکه محمدرضا ورزی به گفته خودش استناد به مدارک و اسناد زیادی را منبع داستانش قرار داده، اما در طول پخش سریال به بهانه‌های متختلف حواشی زیادی برایش ایجاد شد که برخی از مهمترین آن‌ها مربوط به عدم حضور چند تن از شخصیت‌های سیاسی مهم در تاریخ انقلاب در این سریال و برخی از غلط‌های تاریخی دیگر که مروبط به نمایش برخی از مکان‌ها یا حوادث در سال‌هایی بود که هنوز فرانرسیده بودند.
نمایش حضور خواننده‌هایی چون ابراهیم حامدی و ستار در این اثر نیز که برای اولین بار در یک اثر نمایشی تولید شده توسط صدا و سیما صورت می‌گرفت نیز یکی دیگر از حواشی این اثر بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ( نقد معمای شاه را در اینجا بخوانید )
کاش اصغر آقا هم تعصب داشت!
ماجرای نامه اصغر فرهادی بار یعدم حضورش در مراسم اسکار امسال که توسط یکی از روزنامه‌های خارجی منتشر شد، یکی دیگر از اتفاقات پرحاشیه هفته گذشته بود. فرهادی که در نامه خود ظاهرا سعی داشته تا اقدام نژادپرستانه ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا را نقد کند، علاوه بر این کار لگدی هم به گروهی از هموطنان خود زده و با چسباندن برچسب تندو سعی کرده تا کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب!
اما واکنش کاربران به نامه اصغر فرهادی نیز در نوع خود جالب توجه بود؛ کاربرانی که از نامه آقای کارگردان ناراضی بودند و اقدام او را نوعی خیانت و وطن‌فروشی می‌دانستند. ( گزارش کامل واکنش کاربران به نامه فرهادی را در اینجا بخوانید )
مصیبت مکرر سینمای ایران، از افرندنیا تا جوهرچی
این هفته، در کنار آغاز بهار سینمای ایران، اتفاقات تلخی را نیز برای اهالی این سینما در خود جای داده بود. اتفاقی که شیرینی آغاز بهار را تا حدی به کام آن‌ها تلخ کرد. درگذشت کاظم افرندنیا در اولین روز این هفته یکی از همین اتفاقات بود. «افرندنیا» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه ۵ دهه حضور در سینما و تلویزیون را داشت، هفته گذشته به دلیل آنچه پزشکان «مشکوک به خون‌ریزی مغزی» اعلام کرده بودند، راهی بیمارستان شد ولی صبح روز شنبه (۹ بهمن) دارفانی را وداع گفت.
«افرندنیا» که بازیگری را در سال ۱۳۵۳ با بازی در فیلم «ناجورها» به کارگردانی سعید مُطلبی آغاز کرده بود، در آخرین حضور حرفه‌ای خود رد سریال معمای شاه ایفای نقش کرده است.
اما علاوه بر این اتفاق تلخ، خبری که صبح امروز (جمعه، 15 بهمن) منتشر شد، داغی دوباره بر دل اهالی سینما و هنر این مملکت گذاشت. خبر درگذشت حسن جوهرچی در حالی در ساعت اولیه صبح امروز بر خروجی رسانه‌های مختلف قرار گرفت که هیچکس باور نمی‌کرد بازیگر 48 ساله سینما و تلویزیون ایران که به ظاهر مشکل خاصی نداشت، به یک باره در اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گوید. ( متن کامل خبر و دلایل فوت جوهرچی را اینجا بخوانید )
حسن جوهرچی که بازی در سینما را در سال 1367 با «فیل در تاریکی» آغاز کرده بود، با فیلم سینمایی «برخورد» به کارگردانی سیروس الوند در سال 1370 به شهرت رسید و سه سال پس از آن یکی از ماندگاترین نقش‌های خود را در سریال «در پناه تو» ایفا کرد تا تبدیل به یکی از چهره‌های ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون کشورمان شود. شخصیتی که در این سریال با نام «محمد منصوری» حضور داشت و هنوز هم بسیاری از مردم او را با عبارت معروفی که ثریا قاسمی بازیگر نقش مادرش در این سریال خطاب می‌کرد به یاد دارند: «محمدم!»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها