فرمت Flac را بیشتر بشناسید

کد خبر: 777822

حتما در این ماه‌های اخیر، اخبار مختلفی درباره مرگ فرمت MP۳ و عدم پشتیبانی سرویس‌های مختلف از آن به گوش‌تان خورده است. بر اساس یکی از این خبر‌ها (خداحافظی با فرمت دوست داشتنی MP۳ در فایل‌های صوتی)، سازندگان این فرمت اعلام کرده‌اند که دیگر مجوزی برای پتنت آن صادر نمی‌کنند.

فرمت Flac را بیشتر بشناسید
رسانه کلیک: حتما شما هم مانند بسیاری دیگر از کاربران معمولی با وارد شدن به پوشه موزیک خود در تلفن همراه، با انبوهی از فایل‌های MP۳ مواجه می‌شوید. MP۳ تاکنون محبوب‌ترین فرمت فایل‌های صوتی بوده و اغلب کاربران از آن به عنوان یک فرمت پیش فرض برای موزیک هایشان استفاده می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم با ارایه چند دلیل به شما اثبات کنیم که وقت آن رسیده تا با این فرمت خداحافظی کرده و به سراغ فرمت FLAC بروید.
زمان خداحافظی با MP۳ فرا رسیده است حتما در این ماه‌های اخیر، اخبار مختلفی درباره مرگ فرمت MP۳ و عدم پشتیبانی سرویس‌های مختلف از آن به گوش‌تان خورده است. بر اساس یکی از این خبر‌ها (خداحافظی با فرمت دوست داشتنی MP۳ در فایل‌های صوتی)، سازندگان این فرمت اعلام کرده‌اند که دیگر مجوزی برای پتنت آن صادر نمی‌کنند. این موضوع بدان معناست که به زودی شاهد مرگ تدریجی این فرمت صوتی خواهیم بود. در این حالت با از بین رفتن فرمت MP۳، چه فرمت صوتی بهتر از Flac برای جایگزینی وجود دارد؟ مطمئنا Flac می‌تواند به راحتی یک جایگزین مناسب برای MP۳ در حال مرگ باشد. از طرفی فرمت Flac نسبت به MP۳ مزایای بیشتر هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
عدم فشرده سازی = کیفیت بالاتر تمامی فایل‌های صوتی به دو دسته با فرمت‌های فشرده شده (Lossy Fotmats) و فرمت‌های فشرده نشده (Lossless Formats) تقسیم می‌شوند. MP۳ یکی از آن دسته فرمت‌های فشرده شده است که با ایجاد یک سری محدودیت‌ها در بخش صوتی ساخته می‌شود. اما FLAC یک فرمت فشرده نشده بوده و کیفیت بالاتری را در اختیار شنونده قرار می‌دهد؛ در واقع صدایی که در یک فایل Flac به گوش می‌رسد، همان نسخه‌ای است که خواننده می‌خواهد شما موزیک را بشنوید. با فشرده شدن یک فایل صوتی، احتمال آن وجود دارد که بخش‌هایی از دیتای صوتی فایل شما، از بین برود و بدین ترتیب به حداکثر کیفیت آن دسترسی نداشته باشید. در فرمت Flac هیچ فشرده سازی صورت نگرفته و فایل با بالاترین کیفیت در اختیارتان قرار می‌گیرد.
پشتیبانی از بیت ریت بالاتر بیت ریت در واقع میزان اطلاعاتی است که در واحد زمان پردازش می‌گردد. هر چه پردازش دیتای صوتی در واحد زمان بیشتر باشد، جزییات بیشتری از فایل صوتی به گوش‌تان می‌رسد و در نتیجه به کیفیت بالاتری از آن فایل دست خواهید یافت. فرمت Flac تا بیت ریت ۱۴۱۱Kbps را پشتیبانی می‌کند. در واقع دیتای صوتی با سرعت ۱۴۱۱ کیلوبیت بر ثانیه در این فرمت قابل پردازش است. این مقدار در برابر بیت ریت ۳۲۰ کیلوبیتی MP۳، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و کیفیت بالاتری را در این زمینه ارایه می‌دهد. البته پشتیبانی از بیت ریت بالا در Flac یکی از نتایج غیر فشرده بودن این فرمت است.
هدفون گران قیمت‌تان با Flac هماهنگی بیشتری دارد اگر هزینه زیادی را صرف خرید یک هدفون گران قیمت و یا یک تلفن هوشمند با پشتیبانی از DAC صوتی کرده‌اید، حتما باید سراغ فرمت صوتی Flac بروید. شاید با گوش دادن به موزیک با فرمت MP۳، از کیفیت صدا رضایت داشته باشید، اما بهتر است بدانید این تجهیزات صوتی قدرتمند برای فرمت‌های صوتی فشرده نشده ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از حداکثر توانایی آن‌ها بهره ببرید، Flac را فراموش نکنید. مشکلات فرمت Flac
حجم بالای فایل‌ها از آنجایی که در فرمت‌های Flac هیچگونه فشرده سازی صورت نگرفته، این فایل‌ها حجم بالایی دارند. از همین رو هم اگر با محدودیت حجم در دستگاه خود مواجه هستید، شاید این موضوع برایتان مشکل ساز باشد. جالب است بدانید سرویس استریم موزیک آنلاین اسپاتیفای از فرمت OGG برای پخش با بیت ریت ۳۲۰Kbps و فرمت MP۳ برای پخش بیت ریت ۱۲۸Kbps استفاده می‌کند. فایل OGG هم یک نوع فرمت فشرده نشده بوده که از حداکثر بیت ریت ۳۲۰Kbps پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی سخت‌تر نسبت به MP۳ فرمت Flac نسبت به MP۳، از پشتیبانی کمتری در دستگاه‌های پخش کننده برخوردار است. تا همین چند مدت پیش، دستگاه‌های آیفون اپل قادر به پخش Flac نبودند و قابلیت پخش این فرمت به تازگی در جدیدترین نسخه iOS افزوده شده است. پخش کننده‌های خانگی و خودرو هم معمولا با این فرمت مشکل دارند. البته با توجه به فراگیری Flac، انتظار داریم، پشتیبانی دستگاه‌های مختلف از آن نیز افزایش یابد. نظر شما در رابطه با فرمت صوتی Flac چیست؟ شما کدام فرمت را برای دانلود فایل‌های صوتی خود انتخاب می‌کنید؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها