دولت یازدهم با فوتبال چه می کند؟/ دادکان، آلترناتیو همیشگی علی کفاشیان

کد خبر: 278241

بدون شک اولین و جدی ترین تعامل فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش دولت روحانی بر سر میزبانی جام ملت های آسیا خواهد بود. این روز‌ها تلاش ایران برای کسب میزبانی فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در صدر اخبار جای دارد و حتی AFC مهلتی اضافی را به ۷ کشور کاندیدا داده تا مدارک مورد نیاز را بهتر و بیشتر جور و ارائه کنند. قرار است دولت جدید ایران نیز در این ارتباط بیشترین کمک را به فدراسیون فوتبال ارزانی کند و ...

دولت یازدهم با فوتبال چه می کند؟/ دادکان، آلترناتیو همیشگی علی کفاشیان
سرویس ورزشی «فردا»- بیش از 6 سال از حضور علی کفاشیان در راس فدراسیون فوتبال می گذرد و چند رئیس سازمان تربیت بدنی و 2 وزیر مسئولیت ورزش را برعهده گرفتند اما همچنان مرد همیشه خنده روی فوتبال روی صندلی ریاست خود باقی مانده است. علی کفاشیان با حمایت محمد علی آبادی وارد فوتبال شد و بعد از وی با علی سعیدلو نیز روزهای نسبتا آرامی را سپری کرد تا اینکه مجلس دستور به ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی داد تا ریاست بر اولین وزارتخانه ورزش بر عهده محمد عباسی افتد. کفاشیان هر چه در دوران علی آبادی و سعیدلو ساکت و آرام به کار خود ادامه می داد، در دوران ریاست عباسی سختی های بسیاری را متحمل شد، اما سرانجام عباسی هم پست وزارت ورزش را تحویل داد و علی کفاشیان ماند و وزیر بعدی ورزش که کسی نیست جز مسعود سلطانی فر. کفاشیان البته این روزها بیش از هر دورانی می خندد و دیگر از فشارهای قبلی خبر نیست. او حالا عنوان بهترین فدراسیون فوتبال آسیا را که هیچ کس نفهمید بر چه اساس و معیاری به ایران تعلق گرفت را به یدک می کشد و برای اولین بار هم تیم ملی ایران در دوران علی کفاشیان توانست به عنوان تیم اول گروه خود به جام جهانی صعود کند تا این مرد خنده روی فوتبال در دوره جدید با سر بالا سراغ وزیر جدید برود. علی آبادی، معرف کفاشیان به فوتبال من اشتباهی به فوتبال آمدم. این جمله ای است که بارها و بارها علی کفاشیان درباره نحوه ورود خود به فوتبال مطرح کرده و خودش هم می داند که حضورش در فوتبال یک اشتباه بود. بعد از جام جهانی 2006 آلمان بود که به یکباره با دستورات سیاسی دولت احمدی نژاد، محمد دادگان از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار شد و همین امر کافی بود تا فوتبال ایران برای مدت 2 سال دچار سردرگمی، تعلیق و مسائل این چنین شود. بالاخره بعد از گذشت ماه ها از بلاتکلیفی فوتبال ایران، انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شد و در شرایطی که قرار بود محمد علی آبادی به عنوان وزیر ورزش وارد گود شده و ریاست فدراسیون فوتبال را نیز بر عهده بگیرد، به یکباره فیفا وارد عمل شد و تهدید به تعلیق مجدد فوتبال ایران کرد. همین موضوع کافی بود تا دست دولت و سیاسیون از ریاست فدراسیون فوتبال کوتاه شود تا علی کفاشیان که گماشته محمد علی آبادی بود به ریاست فدراسیون فوتبال دست یابد. البته این اولین و آخرین دخالت های سیاسی دولت نهم در ورزش به خصوص در فوتبال نبود و اشتباهات و تصمیمات نادرست همین آقایان بود که مانع از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2010 شد.
آغاز دولت دهم با ریاست علی سعیدلو علی سعید لو دومین رئیس سازمان تربیت بدنی در دوران احمدی نژاد بود. رئیس دولت دهم وقتی دید که علی آبادی از هیچ کار مخربی در جهت رشد ورزش دریغ نکرده تصمیم گرفت تا ورزش را در آغاز دولت دهم به فرد دیگری واگذار کند و وی کسی نبود جز علی سعید لو که نسبتا سابقه ورزشی هم داشت و لااقل بیش از روسای گذشته سازمان تربیت بدنی با ورزش آشنا بود. البته هر چند دوران ریاست علی سعیدلو طولانی نشد اما در مدت زمان حضور او در سازمان تربیت بدنی، ورزش با چالش های کمتری روبرو بود و فدراسیون فوتبال نیز روابط نسبتا حسنه ای با دولت برقرار کرده بود.
اولین وزیر ورزش و ریاست مجدد علی کفاشیان در فوتبال بیش از 20 ماه پیش بود که با دستور مجلس، سازمان های تربیت بدنی و جوانان با یکدیگر ادغام شدند و وزارتخانه ورزش و جوانان تشکیل و ریاست آن به عهده محمد عباسی نهاده شد. تنها چند ماه از حضور عباسی در این وزارتخانه گذشته بود که بحث پایان دوران علی کفاشیان بر فوتبال و انتخابات مجدد این فدراسیون به میان آمد. سرانجام انتخابات فدراسیون فوتبال، اسفند ماه سال 90 در شرایطی برگزار شد که وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را برای بیرون کردن علی کفاشیان با آن همه کارنامه سیاه و بدون موفقیت، انجام داد. البته انتخابات در صحت و سلامت کامل برگزار شد و گزینه دولتی شکست خورد تا خنده بر صورت علی کفاشیان بار دیگر نمایان شود. اما این پایان کار نبود و مشکلات مالی به وجود آمده در فدراسیون فوتبال سبب شد تا دستگاه های نظارتی وارد عمل شده و چند تن از نزدیکان فدراسیون فوتبال را در آبان و آذرماه سال گذشته دستگیر کنند. کار حتی به بازداشت چند ساعته علی کفاشیان نیز رسید اما این بار نیز شانس با رئیس فدراسیون فوتبال یار بود و این مدیر خنده رو یکبار دیگر توانست از برکناری از فوتبال رهایی یابد. اما به یکباره همه چیز تغییر کرد و در شرایطی که کمتر کسی امیدوار به صعود ایران به جام جهانی بود، تیم ملی توانست در سئول حماسه ساز کرده و به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی فوتبال صعود کند. از سوی دیگر قهرمانی تیم ملی بانوان فوتسال ایران و قهرمانی تیم ملی آقایان فوتسال نیز سبب شد تا کارنامه کفاشیان رنگ روشنی به خود گرفته و رئیس فدراسیون فوتبال به سری بالا به استقبال وزیر ورزش دولت یازدهم برود.
اولین تعامل فدراسیون فوتبال و دولت یازدهم بدون شک اولین و جدی ترین تعامل فدراسیون فوتبال و وزیر ورزش دولت روحانی بر سر میزبانی جام ملت های آسیا خواهد بود. این روز‌ها تلاش ایران برای کسب میزبانی فوتبال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ در صدر اخبار جای دارد و حتی AFC مهلتی اضافی را به ۷ کشور کاندیدا داده تا مدارک مورد نیاز را بهتر و بیشتر جور و ارائه کنند. قرار است دولت جدید ایران نیز در این ارتباط بیشترین کمک را به فدراسیون فوتبال ارزانی کند و برخی امضاهای غایب در برگه‌های درخواست ایران برای میزبانی را که از لازمه‌های کار و شرط کسب موفقیت در این امر است، پای ورقه‌ها بیندازند و تلاش ایران در این زمینه یک کوشش دولتی موفق و یکپارچه به نظر برسد. دادگان، آلترناتیو همیشگی کفاشیان بدون شک برکناری محمد دادگان از فدراسیون فوتبال توسط محمود احمدی نژاد یکی از بدترین تصمیم های ورزشی دوران ریاست جمهوری وی بود. 7 سال پیش بود که محمد دادگان به ناحق فدراسیون فوتبال را رها کرد و در عوض فردی جایگزین وی شد که هیچ سررشته ای از فوتبال نداشت. در طول این سال ها نیز علی کفاشیان همواره نفس دادگان را پشت سر خود احساس می کرد و رئیس سابق فدراسیون فوتبال برای کفاشیان به یک کابوس و آلترناتیو جدی تبدیل شده بود. اما آنچه خیال کفاشیان را راحت می کرد، حضور دولت احمدی نژاد و اختلافاتی بود که این دولت با دادگان داشت و کفاشیان لااقل می دانست که تا پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، مشکلی از بابت دادگان برایش به وجود نخواهد آمد. اما این روزها با سر کار آمدن دولت جدید و نزدیک بودن افکار و عقاید این دولت به فردی چون محمد دادگان در ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال بار دیگر احساس خطر کرده و دادگان را یکی از جدی ترین آلترناتیوهای خود در فوتبال قلمداد خواهد کرد.
در این بین باید منتظر ماند دید که آیا محمد سلطانی فر از مجلس رای اعتماد می گیرد یا خیر. اما هر چه هست وزیر ورزش دولت روحانی باید توجه ویژه ای به فوتبال و اتفاقاتی که در آن رقم می خورد داشته باشد و در آینده مشخص می شود که رویه دولت یازدهم در خصوص فدراسیون فوتبال و رئیس خنده روی آن چه خواهد بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها