سن سکته مغزی ایرانی‌ها؛ پایین‌تر از جهان

کد خبر: 1211355

یک متخصص مغز و اعصاب می‌گوید سن سکته مغزی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت این اتفاق، سبک زندگی غلط باشد.

سن سکته مغزی ایرانی‌ها؛ پایین‌تر از جهان

سکته مغزی در دو نوع ایسکمیک و هموراژیک رخ می‌دهد و ۸۵ درصد سکته‌های مغزی، از نوع ایسکمیک هستند.

شهرام رفیع می‌گوید  سکته هموراژیک زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عروق ریز مغزی به علت فشارخون بالا یا علل ناشایع دیگر، پاره شود و خونریزی در مغز رخ دهد که این اتفاق، به سلول‌های مجاور آسیب می‌رساند. کنترل فشار معمولا مهم‌ترین اقدامی است که پس از انجام سی تی اسکن مغزی باید برای این بیماران انجام داد.

 این فلوشیپ سکته‌های مغزی گفت: افراد بالای ۶۵ سال، افراد دچار کلسترول بالا، فشار خون بالا یا دیابتی که تحت کنترل نیست، افراد چاق، کسانی که مصرف سیگار، قلیان و الکل دارند یا دارای سابقه خانوادگی سکته مغزی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این سکته‌اند.

 رفیع عنوان کرد: سکته مغزی ایسکمیک نیز زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌ای در یکی از رگ‌های خونی ایجاد و مانع رسیدن خون به قسمتی از بافت مغز می‌شود.

 شایع‌ترین علائم سکته مغزی

 وی افزود: شایع‌ترین علائم سکته مغزی شامل کج شدن و غیر قرینگی صورت، اختلال در صحبت کردن یا اختلال درک کلام دیگران و فلج شدن یا ضعف یک نیمه بدن است. اختلال دید یا عدم تعادل ناگهانی نیز ممکن است نشانه بروز سکته مغزی باشد.

 کمتر از ۱۰ درصد بیماران سکته مغزی شانس دریافت دارو دارند

 وی عنوان کرد: متاسفانه تنها بخش سکته مغزی خوزستان در بیمارستان گلستان اهواز است و در شهرستان‌های دیگر در حد چند تخت برای این بیماران فعال شده است و کار تزریق دارو برای بیماران دچار سکته مغزی در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است.

 رفیع افزود: تمهیداتی به کار گرفته شده تا حتی شهرستان‌هایی که نورولوژیست ندارند نیز از طریق ارتباط تلفنی و اینترنتی اطلاعات را رد و بدل کنند تا در صورت نیاز، همان جا دارو برای بیمار تزریق شود و سپس بیمار به اهواز منتقل شود اما با وجود همه این تمهیدات، کمتر از ۱۰ درصد بیماران شانس دریافت دارو را در زمان طلایی دارند زیرا بیشتر بیماران، اطلاعاتی از علائم سکته مغزی و نحوه برخورد با آن را ندارند و دیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها